SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read61 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read22 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      12 marca 2023

      Malowniczy Hotel Belvédère

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read152 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      11 marca 2023

      Eksplozja w Oppau (1921)

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read7 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Most Łańcuchowy w Budapeszcie
    Artykuły

    Most Łańcuchowy w Budapeszcie

    Michał BanachBy Michał Banach20 listopada 2017Updated:19 listopada 20222 komentarze3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Most Łańcuchowy w Budapeszcie
    W Budapeszcie można znaleźć wiele znanych budynków i obiektów. Bez wątpienia najsłynniejszą budowlą jest budynek węgierskiego parlamentu, górujący nad brzegiem Dunaju. Niedaleko niego znajduje się najsłynniejszy most w Budapeszcie – Most Łańcuchowy, zbudowany w 1849 roku.

    Pierwszy stały most w Budapeszcie

    Pomysł budowy mostu łączącego Budę i Pest powstał już w XVIII wieku, jednak głębokość jak i szerokość Dunaju sprawiała, że większość inżynierów uważała, że nie jest możliwe zbudowanie przeprawy w centrum miasta. Dopiero w 1836 roku władze miasta podjęły decyzję o rozpoczęciu prac nad mostem. Inicjatorem prac był István Széchenyi.

    Most Łańcuchowy w Budapeszcie
    Most Łańcuchowy w Budapeszcie

    Po wybraniu miejsca budowy, Węgrzy zlecili opracowanie planów mostu brytyjskiemu inżynierowie Williamowi Tierneya Clarkowi. Przedstawił on trzy różne koncepcje budowy mostu, z których ostatecznie wybrano most łańcuchowy. Pracami na miejscu, w Budapeszcie miał kierować Adam Clark (nie był krewnym Williama T. Clarka).

    Budowę mostu rozpoczęto w 1839 roku. Poszczególne stalowe elementy konstrukcji były odlewane w Wielkiej Brytanii, a następnie drogą morską transportowane do Budapesztu (m.in. Dunajem). Budowa mostu trwała do 1849 roku. Oficjalne otwarcie pierwszej w Budapeszcie stałej przeprawy przez Dunaj miało miejsce 20 listopada 1849 roku. Ceremonia nie przebiegła według planów, ponieważ w pewnym momencie zerwała się jedna z lin, którą podciągano łańcuch. Uderzył on o jedną z platform na której stali goście, którzy wpadli następnie do wody. Na szczęście obyło się bez większych obrażeń.

    Most Łańcuchowy w Budapeszcie (fot. Wikimedia Commons)
    Most Łańcuchowy w Budapeszcie (fot. Wikimedia Commons)

    Całkowity koszt budowy mostu wyniósł 6,57 mln forintów, a sama konstrukcja kosztowała 4,4 mln forintów. W 1852 roku zainstalowano zaprojektowane i wyrzeźbione przez Jánosa Marschalkó cztery kamienne lwy, znajdujące się na krańcach mostu. Most Łańcuchowy ma 380 m długości i 14,5 m szerokości (jezdnia ma 6,45 m szerokości, natomiast chodniki mają 2,2 m szerokości). Cała konstrukcja zawieszona jest na łańcuchach, rozpiętych między dwoma filarami – środkowe przęsło ma 230 m długości.

    Most Széchenyiego, jak nazywano przeprawę, od początku był ważnym punktem komunikacyjnym w Budapeszcie. Rosnący ruch sprawił jednak, że pod koniec XIX wieku konstrukcja mostu wymagała remontu i modernizacji. Prace remontowe rozpoczęto jednak dopiero 3 lutego 1914 roku. W ich trakcie wymieniono całe przęsło mostu, wzmocniono jego konstrukcję oraz wyremontowano filary i łańcuchy.

    Most Łańcuchowy podczas remontu w 1914 roku
    Most Łańcuchowy podczas remontu w 1914 roku

    Zmianie uległa również… nazwa mostu, który zaczęto nazywać oficjalnie Mostem Łańcuchowym. 27 listopada 1915 roku zakończono wszystkie prace remontowe i przywrócono ruch na moście. Kolejną, znacznie mniejszą modernizację most przeszedł w latach 1919-1920, kiedy wymieniono nawierzchnię.

    Nowy-stary most

    18 stycznia 1945 roku, wycofujące się wojska niemieckie wysadziły most. Zniszczenia były bardzo duże, ale filary mostu przetrwały eksplozję. Po wojnie węgierskie władze natychmiast podjęły decyzję o odbudowie prestiżowego i słynnego mostu. Odbudowę zakończono w 1949 roku, a ponowne otwarcie przeprawy miało miejsce dokładnie w setną rocznicę otwarcia mostu.

    Most Łańcuchowy w Budapeszcie po wysadzeniu przez Niemców w 1945 roku
    Most Łańcuchowy w Budapeszcie po wysadzeniu przez Niemców w 1945 roku

    W 1973 roku przeprowadzono kolejny remont mostu, tym razem dotyczący głównie stalowej konstrukcji i łańcuchów, a w latach 1986-1988 wyremontowano i wzmocniono nawierzchnię, tak, aby wytrzymała wzrastające natężenie ruchu samochodowego. Obecnie most wymaga kolejnego remontu, który powinien zakończyć się do 2019 roku, jeśli most ma być dalej dostępny dla ruchu.

    Most Łańcuchowy w Budapeszcie, w tle widać budynek parlamentu
    Most Łańcuchowy w Budapeszcie, w tle widać budynek parlamentu
    Most Łańcuchowy w Budapeszcie (fot. Petr Brož)
    Most Łańcuchowy w Budapeszcie (fot. Petr Brož)
    Most Łańcuchowy w Budapeszcie (fot. travelin.pl)
    Most Łańcuchowy w Budapeszcie (fot. travelin.pl)
    Most Łańcuchowy w Budapeszcie
    Most Łańcuchowy w Budapeszcie

    Poniżej zdjęcia przedstawiające most w 1983 roku:

    Widok z Góry Gellerta na Most Łańcuchowy (fot. Rafał Banach)
    Widok z Góry Gellerta na Most Łańcuchowy (fot. Rafał Banach)
    Most Łańcuchowy w Budapeszcie (fot. Rafał Banach)
    Most Łańcuchowy w Budapeszcie (fot. Rafał Banach)
    Most Łańcuchowy w Budapeszcie (fot. Rafał Banach)
    Most Łańcuchowy w Budapeszcie (fot. Rafał Banach)
    Most Łańcuchowy w Budapeszcie (fot. Rafał Banach)
    Most Łańcuchowy w Budapeszcie (fot. Rafał Banach)
    Most Łańcuchowy w Budapeszcie (fot. Rafał Banach)
    Most Łańcuchowy w Budapeszcie (fot. Rafał Banach)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleRosyjskie atomowe lodołamacze
    Next Article Wyjątkowe świąteczne prezenty
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    28 lutego 20234 Mins Read965 Views

    Dassault Ouragan – pierwszy francuski myśliwiec odrzutowy

    By Michał Banach0
    3 stycznia 20235 Mins Read69 Views

    Isambard Kingdom Brunel – niewysoki tytan inżynierii

    By Michał Banach0
    12 października 20224 Mins Read89 Views

    Most w Tczewie – ufortyfikowana przeprawa nad Wisłą

    By Michał Banach0
    14 czerwca 20222 Mins Read10 Views

    Pont Gustave-Flaubert – najwyższy podnoszony most na świecie

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    23 lutego 20239 Mins Read12K Views

    PZL I-22 Iryda – szansa, nadzieje i kontrowersje

    Historia samolotu szkolno-bojowego PZL I-22 Iryda chyba zawsze będzie budzić emocje i burzliwe dyskusje. Samolot…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read6K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    22 marca 2023

    Bracia Lumiere i kinematograf

    21 marca 2023

    Jak dbać o tulipany?

    20 marca 2023

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    19 marca 2023

    Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    18 marca 2023

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    19 lutego 20238 Mins Read1K Views

    Deutschland – transportowy okręt podwodny

    I wojna światowa była pierwszym dużym konfliktem zbrojnym w którym okręty podwodne miały swój istotny…

    Artykuły
    12 czerwca 20204 Mins Read23 Views

    USS Galena – jeden z pierwszych amerykańskich okrętów pancernych

    Podczas wojny secesyjnej zarówno flota Unii jak i Konfederacji wykorzystywały liczne okręty pancerne. Konflikt ten…

    Artykuły
    3 lutego 20172 Mins Read35 Views

    Wartburg 313 Sport – sportowy roadster z NRD

    W 1956 roku w NRD do produkcji wszedł Wartburg 311. Był to typowy samochód osobowy…

    Lotnictwo
    24 kwietnia 20151 Min Read1 Views

    Pierwsze samodzielne tankowanie X-47B

    Bezzałogowe statki powietrzne są dzisiaj obecne praktycznie w większości dużych armii na świecie. Mniejsze bądź…

    Artykuły
    31 stycznia 20193 Mins Read8 Views

    CWL WZ-X – pierwszy polski samolot bojowy

    W początkowym okresie swojego istnienia, Polskie Siły Powietrzne dysponowały głównie zdobycznym sprzętem lotniczym, który z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.