Wśród wielu niesamowitych samochodów sportowych zaprojektowanych w latach 50. jeden wyróżnia się najbardziej – Mercedes-Benz 300 SL. Chociaż powstało zaledwie 3258 egzemplarzy, uznawane są za jedne z najpiękniejszych i najbardziej niesamowitych samochodów jakie kiedykolwiek powstały.

Historia tych samochodów zaczęła się w 1951 roku, gdy Mercedes postanowił wystawić swój zespół wyścigowy. Z myślą o sportach motorowych powstał Mercedes-Benz W194 (300SL), wyróżniający się otwieranymi do góry drzwiami i charakterystyczną sylwetką. Powstało kilka egzemplarzy tych samochodów, nieznacznie różniących się jednostkami napędowymi. Brały one udział w wyścigach do 1954 roku, osiągając przy tym sporo sukcesów i według założeń, na tym ich historia miała się zakończyć.

Mercedes-Benz W194 (300SL) (fot. Daimler AG)
Mercedes-Benz W194 (300SL) (fot. Daimler AG)

Początkowo nie zakładano produkcji seryjnej normalnej, drogowej wersji W194, ale w 1953 roku za sprawą Maxa Hoffmana, pochodzącego z USA importera luksusowych europejskich samochodów, sytuacja uległa zmianie. Hoffman zasugerował, że na amerykańskim rynku przydałby się luksusowe sportowe coupe. Zarząd mającego finansową zadyszkę Mercedesa postanowił zaryzykować i zgodził się na wyprodukowanie 1000 samochodów wywodzących się z modelu W194, ale bardziej cywilizowanych.

Prace projektowe przebiegły bardzo szybko i już w 1954 roku na New York Auto Show zaprezentowano gotowy egzemplarz. Nowy samochód otrzymał oznaczenie Mercedes-Benz (W198) 300SL i został wyposażony w sześciocylindrowy, trzylitrowy silnik M198 o mocy 220 KM z wtryskiem paliwa, oraz 4-biegową manualną skrzynię biegów. Nadwozie o długości 4,5 m, szerokości 1,8 m i wysokości 1,3 m wykonano z stali i aluminium (maska i drzwi). Masa samochodu wynosiła 1555 kg. Możliwe było również zamówienie wersji, w której całe nadwozie wykonane było z aluminium, co obniżało masę – powstało jednak tylko 29 takich samochodów).

Mercedes-Benz 300 SL zaprezentowany w Nowym Jorku w 1954 roku (fot. Daimler AG)
Mercedes-Benz 300 SL zaprezentowany w Nowym Jorku w 1954 roku (fot. Daimler AG)

Tym co wyróżniało model 300SL były jednak jego charakterystyczne drzwi, otwierane do góry, przypominające mewie skrzydła (stąd nieoficjalna nazwa tych samochodów – Gullwing). Co ciekawe, zainstalowano je nie z powodów estetycznych, a z powodów czysto praktycznych. Dla zachowania odpowiedniej sztywności nadwozia, instalacja tradycyjnych drzwi nie wchodziła bowiem w grę.

O ile już od początku model 300SL wzbudził spore zainteresowanie branży i potencjalnych klientów, szybko okazało się, że jest on za drogi – przy cenie 6820 dolarów (współcześnie około 63 700 dolarów) tylko najbogatsi mogli sobie na niego pozwolić. Do tego dochodziło trudne sterowanie, zwłaszcza przy dużych prędkościach oraz… problemy z wsiadaniem i wysiadaniem, ponieważ mimo zastosowania otwieranych do góry drzwi, kierowca musiał przekroczyć spory próg i wcisnąć się pod kierownicę. Problem ten nieznacznie zmniejszono instalując odchylaną kierownicę.

Od lewej: seryjny Mercedes-Benz 300SL, prototyp wyścigowego W194 (300SL) na sezon 1953 i W194 (300SL) używany w 1952 roku (fot. Daimler AG)
Od lewej: seryjny Mercedes-Benz 300SL, prototyp wyścigowego W194 (300SL) na sezon 1953 i W194 (300SL) używany w 1952 roku (fot. Daimler AG)

Wyprodukowano 1400 egzemplarzy, z których aż 1100 trafiło do USA, gdzie po początkowym sukcesie, sprzedaż zaczęła spadać. Nie chcąc uśmiercać modelu, w 1957 roku Mercedes wprowadził do produkcji roadstera, który zastąpił w ofercie coupe. Nowy model posiadał składany dach (z czasem dodano hardtop) i tradycyjne drzwi oraz nieznacznie przekonstruowane podwozie i tylną oś, dzięki czemu zmniejszono nadsterowność. Do zakończenia w 1963 roku produkcji powstało 1858 egzemplarzy tej wersji. Co ciekawe, roadster był droższy od coupe – około 10 950 dolarów (współcześnie około 97 700 dolarów), ale cieszył się sporą popularnością wśród klientów z USA.

Model 300SL nie był wielkim sukcesem, ale znacząco wpłynął na postrzeganie marki w USA, co z czasem przyniosło lepszą sprzedaż innych modeli. Samochód ten stał się również legendą motoryzacyjną. Po zakończeniu w 1963 roku produkcji, Mercedes wprowadził do oferty kolejne modele wywodzące się z 300SL i 190 SL (będącego mniejszym odpowiednikiem roadstera 300SL), ale nie były one już tak przełomowe. Dopiero wprowadzony w 2010 roku do sprzedaży Mercedes-Bezn SLS AMG nawiązywał do legendy modelu 300SL, ale po kilku latach został zastąpiony bardziej tradycyjnym modelem.

Mercedes-Benz 300SL (fot. Daimler AG)
Mercedes-Benz 300SL (fot. Daimler AG)

Chociaż do naszych czasów przetrwało ponad 2000 egzemplarzy Mercedesa 300SL w wersji coupe i roadster, są one cały czas jednymi z najcenniejszych samochodów kolekcjonerskich, a ich ceny dochodzą do 2,5 mln dolarów.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.