SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      1 grudnia 2023

      Portugalski pancernik Vasco da Gama

      30 listopada 2023

      Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

      29 listopada 2023

      BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      1 grudnia 2023

      Portugalski pancernik Vasco da Gama

      30 listopada 2023

      Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

      27 listopada 2023

      RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

      22 listopada 2023

      Czy Erik Ten Hag zostanie zwolniony z Manchesteru United?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

      12 listopada 2023

      Zasady odpowiedzialnego korzystania z kredytów: poradnik dla początkujących

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Legendarny Mercedes-Benz 300SL „Gullwing”
    Artykuły

    Legendarny Mercedes-Benz 300SL „Gullwing”

    Michał BanachBy Michał Banach28 kwietnia 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Legendarny Mercedes-Benz 300SL Gullwing
    Legendarny Mercedes-Benz 300SL Gullwing
    Wśród wielu niesamowitych samochodów sportowych zaprojektowanych w latach 50. jeden wyróżnia się najbardziej – Mercedes-Benz 300 SL. Chociaż powstało zaledwie 3258 egzemplarzy, uznawane są za jedne z najpiękniejszych i najbardziej niesamowitych samochodów jakie kiedykolwiek powstały.

    Historia tych samochodów zaczęła się w 1951 roku, gdy Mercedes postanowił wystawić swój zespół wyścigowy. Z myślą o sportach motorowych powstał Mercedes-Benz W194 (300SL), wyróżniający się otwieranymi do góry drzwiami i charakterystyczną sylwetką. Powstało kilka egzemplarzy tych samochodów, nieznacznie różniących się jednostkami napędowymi. Brały one udział w wyścigach do 1954 roku, osiągając przy tym sporo sukcesów i według założeń, na tym ich historia miała się zakończyć.

    Mercedes-Benz W194 (300SL) (fot. Daimler AG)
    Mercedes-Benz W194 (300SL) (fot. Daimler AG)

    Początkowo nie zakładano produkcji seryjnej normalnej, drogowej wersji W194, ale w 1953 roku za sprawą Maxa Hoffmana, pochodzącego z USA importera luksusowych europejskich samochodów, sytuacja uległa zmianie. Hoffman zasugerował, że na amerykańskim rynku przydałby się luksusowe sportowe coupe. Zarząd mającego finansową zadyszkę Mercedesa postanowił zaryzykować i zgodził się na wyprodukowanie 1000 samochodów wywodzących się z modelu W194, ale bardziej cywilizowanych.

    Prace projektowe przebiegły bardzo szybko i już w 1954 roku na New York Auto Show zaprezentowano gotowy egzemplarz. Nowy samochód otrzymał oznaczenie Mercedes-Benz (W198) 300SL i został wyposażony w sześciocylindrowy, trzylitrowy silnik M198 o mocy 220 KM z wtryskiem paliwa, oraz 4-biegową manualną skrzynię biegów. Nadwozie o długości 4,5 m, szerokości 1,8 m i wysokości 1,3 m wykonano z stali i aluminium (maska i drzwi). Masa samochodu wynosiła 1555 kg. Możliwe było również zamówienie wersji, w której całe nadwozie wykonane było z aluminium, co obniżało masę – powstało jednak tylko 29 takich samochodów).

    Mercedes-Benz 300 SL zaprezentowany w Nowym Jorku w 1954 roku (fot. Daimler AG)
    Mercedes-Benz 300 SL zaprezentowany w Nowym Jorku w 1954 roku (fot. Daimler AG)

    Tym co wyróżniało model 300SL były jednak jego charakterystyczne drzwi, otwierane do góry, przypominające mewie skrzydła (stąd nieoficjalna nazwa tych samochodów – Gullwing). Co ciekawe, zainstalowano je nie z powodów estetycznych, a z powodów czysto praktycznych. Dla zachowania odpowiedniej sztywności nadwozia, instalacja tradycyjnych drzwi nie wchodziła bowiem w grę.

    O ile już od początku model 300SL wzbudził spore zainteresowanie branży i potencjalnych klientów, szybko okazało się, że jest on za drogi – przy cenie 6820 dolarów (współcześnie około 63 700 dolarów) tylko najbogatsi mogli sobie na niego pozwolić. Do tego dochodziło trudne sterowanie, zwłaszcza przy dużych prędkościach oraz… problemy z wsiadaniem i wysiadaniem, ponieważ mimo zastosowania otwieranych do góry drzwi, kierowca musiał przekroczyć spory próg i wcisnąć się pod kierownicę. Problem ten nieznacznie zmniejszono instalując odchylaną kierownicę.

    Od lewej: seryjny Mercedes-Benz 300SL, prototyp wyścigowego W194 (300SL) na sezon 1953 i W194 (300SL) używany w 1952 roku (fot. Daimler AG)
    Od lewej: seryjny Mercedes-Benz 300SL, prototyp wyścigowego W194 (300SL) na sezon 1953 i W194 (300SL) używany w 1952 roku (fot. Daimler AG)

    Wyprodukowano 1400 egzemplarzy, z których aż 1100 trafiło do USA, gdzie po początkowym sukcesie, sprzedaż zaczęła spadać. Nie chcąc uśmiercać modelu, w 1957 roku Mercedes wprowadził do produkcji roadstera, który zastąpił w ofercie coupe. Nowy model posiadał składany dach (z czasem dodano hardtop) i tradycyjne drzwi oraz nieznacznie przekonstruowane podwozie i tylną oś, dzięki czemu zmniejszono nadsterowność. Do zakończenia w 1963 roku produkcji powstało 1858 egzemplarzy tej wersji. Co ciekawe, roadster był droższy od coupe – około 10 950 dolarów (współcześnie około 97 700 dolarów), ale cieszył się sporą popularnością wśród klientów z USA.

    Model 300SL nie był wielkim sukcesem, ale znacząco wpłynął na postrzeganie marki w USA, co z czasem przyniosło lepszą sprzedaż innych modeli. Samochód ten stał się również legendą motoryzacyjną. Po zakończeniu w 1963 roku produkcji, Mercedes wprowadził do oferty kolejne modele wywodzące się z 300SL i 190 SL (będącego mniejszym odpowiednikiem roadstera 300SL), ale nie były one już tak przełomowe. Dopiero wprowadzony w 2010 roku do sprzedaży Mercedes-Bezn SLS AMG nawiązywał do legendy modelu 300SL, ale po kilku latach został zastąpiony bardziej tradycyjnym modelem.

    Mercedes-Benz 300SL (fot. Daimler AG)
    Mercedes-Benz 300SL (fot. Daimler AG)

    Chociaż do naszych czasów przetrwało ponad 2000 egzemplarzy Mercedesa 300SL w wersji coupe i roadster, są one cały czas jednymi z najcenniejszych samochodów kolekcjonerskich, a ich ceny dochodzą do 2,5 mln dolarów.

    Mercedes-Benz 300SL (fot. Daimler AG)
    Mercedes-Benz 300SL (fot. Daimler AG)
    Mercedes-Benz 300SL (fot. Daimler AG)
    Mercedes-Benz 300SL (fot. Daimler AG)
    Mercedes-Benz 300SL (fot. Daimler AG)
    Mercedes-Benz 300SL (fot. Daimler AG)
    Mercedes-Benz 300SL (fot. Daimler AG)
    Mercedes-Benz 300SL (fot. Daimler AG)
    Mercedes-Benz 300SL (fot. Daimler AG)
    Mercedes-Benz 300SL (fot. Daimler AG)
    Mercedes-Benz 300SL (fot. Daimler AG)
    Mercedes-Benz 300SL (fot. Daimler AG)
    Mercedes-Benz 300SL (fot. Daimler AG)
    Mercedes-Benz 300SL (fot. Daimler AG)
    Mercedes-Benz W194 (300SL) (fot. Daimler AG)
    Mercedes-Benz W194 (300SL) (fot. Daimler AG)
    Mercedes-Benz 300SL
    Mercedes-Benz 300SL
    Mercedes-Benz 300SL
    Mercedes-Benz 300SL
    Mercedes-Benz 300SL
    Mercedes-Benz 300SL
    Mercedes-Benz 300SL (fot. Daimler AG)
    Mercedes-Benz 300SL (fot. Daimler AG)
    Mercedes-Benz 300SL (fot. Daimler AG)
    Mercedes-Benz 300SL (fot. Daimler AG)
    Mercedes-Benz 300SL (fot. Daimler AG)
    Mercedes-Benz 300SL (fot. Daimler AG)
    Mercedes-Benz 300SL (fot. Daimler AG)
    Mercedes-Benz 300SL (fot. Daimler AG)
    Mercedes-Benz 300SL (fot. Daimler AG)
    Mercedes-Benz 300SL (fot. Daimler AG)
    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleiPhone XS – prestiżowy telefon klasy premium
    Next Article Jak wybrać switche do grania i do pracy?
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    26 listopada 20237 Mins Read94 Views

    MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

    By Michał Banach0
    19 listopada 20237 Mins Read2 Views

    Junkers G.38 – od samolotu pasażerskiego do tajnego bombowca

    By Michał Banach0
    26 października 20234 Mins Read8 Views

    Parowozownia Gniezno – największa parowozownia w Polsce

    By Michał Banach0
    17 października 20233 Mins Read2 Views

    Zagato Zele – brzydki elektryczny ekscentryk

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    2 grudnia 2023

    Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

    1 grudnia 2023

    Portugalski pancernik Vasco da Gama

    30 listopada 2023

    Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    29 listopada 2023

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    28 listopada 2023

    31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    1 października 20183 Mins Read

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Artykuły
    12 września 20183 Mins Read

    Opony zimowe – wady i zalety

    Opony samochodowe dzieli się według różnych kryteriów, ale w przypadku większości kierowców najważniejszy jest podział…

    Artykuły
    11 lipca 20233 Mins Read

    USS Belknap – krążownik pozbawiony nadbudówki

    USS Belknap był pierwszym krążownikiem rakietowym typu Belknap (początkowo klasyfikowane te okręty jako fregaty rakietowe).…

    Artykuły
    14 stycznia 20162 Mins Read

    Brama Berlińska w Poznaniu

    Odwiedzając Poznań, a zwłaszcza centrum miasta, mało kto pamięta, że miasto to było swego czasu…

    Artykuły
    9 grudnia 20192 Mins Read

    Ford Marmon-Herrington Super Deluxe Station Wagon (1948)

    Chociaż SUVy kojarzą się raczej z stosunkowo młodą klasą samochodów, prawda jest taka, że są…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.