SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read557 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read557 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read80 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read29 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read175 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Artykuły

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Michał BanachBy Michał Banach30 stycznia 2023Updated:4 lutego 2023Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Kuna - najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Kuna - najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na świecie. W swojej długiej historii statek pięciokrotnie zmieniał banderę i 20 lat spędził na dnie, ale mimo to udało się go uratować, dzięki czemu cały czas pozostaje w eksploatacji.

    Historia Kuny zaczęła się w 1884 roku w stoczni Danziger Schiffswerft & Kesselschmiede Feliks Devrient & Co w Gdańsku. Był to czwarty parowy lodołamacz rzeczny zbudowany w tej stoczni. Nadano mu nazwę Ferse. Jednostka miała 30,6 m długości i wyporność 75 ton, a napęd stanowił silnik parowy.

    Kuna (fot. Lodołamacz KUNA/facebook.com)
    Kuna (fot. Lodołamacz KUNA/facebook.com)

    Do 1920 roku Ferse pływał pod banderą Królestwa Prus. Wraz z utworzeniem Wolnego Miasta Gdańsk jednostka trafiła pod kontrolę władz miasta. W 1940 roku statek został przejęty przez Niemcy, których banderę nosił do końca wojny i otrzymał nazwę Marder. Tuż przed zakończeniem walk statek udał się do Kilonii i Hamburga, gdzie został zdobyty przez brytyjską armię. Wykorzystywano go do 1947 roku w roli lodołamacza i holownika portowego. Następnie Marder został przejęty przez Polskę. Nowy właściciel nadał mu nazwę Kuna.

    W Polsce lodołamacz operował z Gdańska, a później z Tczewa. Po remoncie operował w dolnym biegu Wisły. W 1965 roku podjęto decyzję o wycofaniu go ze służby. W 1966 roku pozbawiono go wyposażenia i nadbudówek z zamiarem złomowania. Tak się jednak nie stało i w latach 70. kadłub przeholowano do Gorzowa Wielkopolskiego, gdzie miał służyć jako ponton cumowniczy. Pełniąc tę rolę, w 1981 roku zatonął w basenie stoczniowym, gdzie spędził blisko 20 lat.

    Kuna (fot. Lodołamacz KUNA/facebook.com)
    Kuna (fot. Lodołamacz KUNA/facebook.com)

    W 2000 roku dzięki grupie entuzjastów wrak wydobyto i poddano trwającej 6 lat renowacji. W trakcie prac przywrócono mu oryginalny wygląd z początku służby, z maksymalnym wykorzystaniem zachowanych elementów wyposażenia, ale zainstalowano nowy silnik diesla SW 680 o mocy 165 KM. Ostatecznie zachowano kadłub, dziobowy i rufowy pokład manewrowy , żurawik kotwiczny, dziobowe i rufowe polery cumownicze, fragmenty wału śrubowego i śrubę.

    Początkowo jednostka należała do Stowarzyszenia Wodniaków Gorzowskich „Kuna”, a od 2012 roku do Przystani Gorzów. Jeśli miałoby dojść do likwidacji tego stowarzyszenia, statek ma zostać przekazany władzom miasta. Obecnie lodołamacz cały czas pozostaje w eksploatacji i pełni rolę statku muzealno-szkoleniowego. Gdy nie jest wykorzystywany, można go zwiedzać w Gorzowie Wielkopolskim.

    Kuna (fot. P. Nisiewicz)
    Kuna (fot. P. Nisiewicz)

    Mimo wielu zawirowań i długiej historii, Kuna cały czas pozostaje w eksploatacji i zapisała się w historii jako najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie.

    Kuna (fot. Kapitel/Wikimedia Commons)
    Kuna (fot. Kapitel/Wikimedia Commons)
    Kuna (fot. Kapitel/Wikimedia Commons)
    Kuna (fot. Kapitel/Wikimedia Commons)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticlePancerniki typu Iowa
    Next Article Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    28 marca 20239 Mins Read557 Views

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    By Michał Banach0
    26 marca 20234 Mins Read3K Views

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    By Michał Banach0
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    By Michał Banach0
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    18 maja 20187 Mins Read6 Views

    Pokazy lotnicze w Polsce 2018 – co warto wiedzieć

    Po całkiem udanym pod względem pokazów lotniczych roku 2017, bieżący rok zapowiada się jeszcze ciekawiej…

    Artykuły
    28 czerwca 20215 Mins Read16 Views

    HMS Tiger – najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych

    Zbudowany w 1914 roku krążownik liniowy HMS Tiger był dziesiątym okrętem tej klasy, który wszedł…

    Artykuły
    19 września 20154 Mins Read

    Dozwolony użytek utworu – o co chodzi?

    W Internecie znaleźć można wiele informacji o tym, iż wszystko co pobieramy jest kradzieżą i…

    Artykuły
    21 grudnia 201615 Mins Read120 Views

    Pancerniki typu Yamato – największe pancerniki w historii

    Japońskie pancerniki Yamato i Musashi, były największymi okrętami tej klasy w historii oraz posiadały działa…

    Artykuły
    5 lipca 20172 Mins Read

    Polisa dla firm transportowych, czyli szybko i na czas

    Przedsiębiorstwa transportowe w żadnym wypadku nie mogą sobie pozwolić na opóźnienia z tytułu zepsutego samochodu.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.