SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Junkers D.I – pierwszy niemiecki myśliwiec o metalowej konstrukcji
    Junkers D.I - pierwszy niemiecki myśliwiec o metalowej konstrukcji
    Junkers D.I - pierwszy niemiecki myśliwiec o metalowej konstrukcji
    Artykuły

    Junkers D.I – pierwszy niemiecki myśliwiec o metalowej konstrukcji

    Michał BanachBy Michał Banach28 października 2017Brak komentarzy3 Mins Read
    Większość wykorzystywanych podczas I wojny światowej samolotów posiadała konstrukcję drewnianą, krytą płótnem. Dopiero pod koniec wojny zaczęły powstawać pierwsze prototypy samolotów o konstrukcji metalowej, krytej duraluminium. Pierwszym seryjnie produkowanym niemieckim myśliwcem o takiej konstrukcji był Junkers D.I.

    W 1915 roku zakłady Junkersa rozpoczęły prace nad pierwszymi na świecie samolotami o metalowej konstrukcji. Pierwszą ukończoną maszyną był prototypowy Junkers J 1, posiadający kratownicowy kadłub pokryty duraluminium. Po serii testów, Hugo Junkers postanowił zaprojektować kolejną maszynę, Junkers J 2, która chociaż dalej była samolotem testowym, miała pomóc w przygotowaniu projektu myśliwca.

    Junkers J 1
    Junkers J 1

    Zdobyte doświadczenie pomogło w zaprojektowaniu kilku kolejnych prototypów posiadających bardziej dopracowaną konstrukcję. W 1917 roku rozpoczęto prace nad właściwym prototypem myśliwca o całkowicie metalowej konstrukcji – Junkers J 7.

    Maszyna wzbiła się w powietrze 17 września 1917 roku. Pierwsze testy były zadowalające, ale w trakcie lotu wyszły na jaw liczne drobne wady konstrukcyjne, które wymagały poprawy zanim maszyna trafiłaby na front. Przez kolejnych kilka miesięcy inżynierowie Junkersa praktycznie całkowicie przebudowali prototyp, zmieniając m.in. konstrukcję lotek, podwozia i silnika.

    Junkers J 7 (fot. Junkers)
    Junkers J 7 (fot. Junkers)

    Zakres zmian był tak duży, że postanowiono nadać kolejnemu prototypowi nowe oznaczenie fabryczne – Junkers J 9. Zbudowano 3 prototypy, które zaprezentowano wojsku. Chociaż maszyna zrobiła dobre wrażenie, zwłaszcza ze względu na swoją solidną konstrukcję, wojskowi uznali, że J 9 nie ma odpowiednich osiągów, aby trafić do jednostek myśliwskich.

    Mimo to zamówiono według różnych źródeł około 41 maszyn, z których 30 trafiło do jednostek wojskowych, w tym 12 do lotnictwa morskiego. Samoloty otrzymały wojskowe oznaczanie Junkers D.I. Wykorzystywano je głównie jako samolot rozpoznawczy, ponieważ dzięki metalowej konstrukcji znacznie lepiej radził sobie w trakcie lotu przy złej pogodzie niż maszyny o konstrukcji drewnianej.

    Junkers D.I (fot. Junkers)
    Junkers D.I (fot. Junkers)

    Ze względu na panujący pod koniec wojny chaos, oraz zmiany sytuacji politycznej po ogłoszeniu przez Polskę niepodległości, nie są znane dokładne losy zbudowanych prototypów. Według niektórych historyków kilka Junkersów D.I miało znaleźć się na terytorium Polski w 1918 roku, w tym jeden na lotnisku Poznań-Ławica lub w znajdującej się w Poznaniu hali sterowcowej (w której magazynowano samoloty). Później maszyna miała być wykorzystywana w walkach z Bolszewikami, gdzie została przejęta przez Rosjan. Informacji tych nie udało się potwierdzić.

    Prawdopodobnie wspomniana maszyna należała do niemieckich oddziałów tzw. Bałtyckiej Landswehry , prowadzącej działania przeciwko wojskom bolszewickim. Pozostałe Junkersy D.I były podobno wykorzystywane przez Niemców w trakcie walk z Powstańcami Wielkopolskimi. Do naszych czasów przetrwał jeden Junkers D.I, który znajduje się obecnie w muzeum lotnictwa na lotnisku Le Bourget pod Paryżem.

    Junkers D.I
    Junkers D.I

    Junkers D.I był w swoim czasie jednym z najbardziej nowoczesnych samolotów jakie zbudowano. Konstrukcją wyprzedzał swoje czasy, ale jak przystało na maszynę eksperymentalną, wiele elementów projektu wymagało dopracowania. Z racji powstania tylko niewielkiej liczby maszyn, jest to zapomniana konstrukcja.

    Konstrukcja

    Junkers D.I był wolnonośnym dolnopłatem o metalowej konstrukcji, którego poszycie wykonano z blachy duraluminiowej. Samolot miał 7,25 m długości, 9 m rozpiętości skrzydeł i ważył 834 kg. Chociaż wyprodukowano tylko około 41 maszyn, z powodu problemów z dostawami silników stosowano wiele różnych jednostek napędowych. Podstawowym silnikiem był BMW IIIa, ale wykorzystywano również silnik Mercedasa D.IIIa i Benz Bz Illaü. Silniki miały moc od 180 do 185 KM i zapewniały prędkość maksymalną około 220 km/h – dokładne dane nie są jednak znane. Uzbrojenie składało się z dwóch zsynchronizowanych karabinów maszynowych LMG 15/08 kalibru 7,92 mm.

    Junkers D.I (fot. Roland Turner)
    Junkers D.I (fot. Roland Turner)
    Junkers D.I (fot. Duch/Wikimedia Commons)
    Junkers D.I (fot. Duch/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWrak frachtowca RMS Mülheim
    Next Article Fototapeta motocykl – dekoracja z pazurem
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.