SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Japońskie transportowce wodnosamolotów i lotniskowce typu Chitose
    Japońskie transportowce wodnosamolotów i lotniskowce typu Chitose
    Japońskie transportowce wodnosamolotów i lotniskowce typu Chitose
    Artykuły

    Japońskie transportowce wodnosamolotów i lotniskowce typu Chitose

    Michał BanachBy Michał Banach1 stycznia 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    W latach 30. Cesarska Marynarka Wojenna Japonii wprowadziła do eksploatacji kilka dużych transportowców wodnosamolotów, które miały być wykorzystywane do wspierania działań floty na Pacyfiku. Jednymi z zbudowanych wówczas jednostek były transportowce wodnosamolotów Chitose, przebudowane później na lotniskowce.

    W latach 30. Japonia przygotowywała się do rozpoczęcia działań wojennych na Pacyfiku. Ze względu na rozmiar obszaru, którym Japonia była zainteresowana oraz ilość wysp i archipelagów, japońska flota musiała pozyskać jak najwięcej okrętów wsparcia, które umożliwiłyby prowadzenie działań rozpoznawczych i wspierania oddziałów desantowych z dala od lotnisk, oraz bez wsparcia dużych sił morskich i lotniskowców.

    Chitose jako transportowiec wodnosamolotów
    Chitose jako transportowiec wodnosamolotów

    Najlepszym rozwiązaniem było zbudowanie transportowców wodnosamolotów, zdolnych do przewożenia około 20 maszyn. Jednostki takie mogły wspierać działania rozpoznawcze, ale również operacje desantowe na mniejszych wyspach, gdzie ewentualna obrona nie była duża. Dzięki temu nie trzeba było angażować lotniskowców floty do tych działań.

    26 listopada 1934 roku położono stępkę pod transportowiec wodnosamolotów Chitose. Wodowanie jednostki miało miejsce 29 listopada 1936 roku, a do służby okręt wszedł 25 lipca 1938 roku. Jednostka miała 192 m długości i wyporność około 15 000 ton. Jej napęd stanowiły dwie turbiny parowe o mocy 56 000 KM, zapewniające prędkość około 29 węzłów. Uzbrojenie okrętu stanowiły 4 działa kalibru 127 mm oraz 12 działek kalibru 25 mm, a grupa lotnicza składała się z 24 wodnosamolotów. Ponadto na wyposażeniu Chitose były 4 katapulty.

    Chiyoda jako transportowiec wodnosamolotów
    Chiyoda jako transportowiec wodnosamolotów

    Tuż po zwodowaniu Chitose, 14 grudnia 1936 roku położono stępkę pod siostrzaną jednostkę – Chiyoda. Wodowanie okrętu miało miejsce 19 listopada 1937 roku, a do służby okręt wszedł 15 grudnia 1938 roku. Jednostka miała identyczne uzbrojenie, wyposażenie i osiągi jak Chitose. Już podczas budowy obu okrętów zakładano, że w razie potrzeby możliwe będzie ich przebudowanie na lekkie lotniskowce.

    Początkowo oba okręty wykorzystywane były w działaniach bojowych u wybrzeży Chin, a po ataku na Pearl Harbor Chitose oddelegowano do wsparcia oddziałów desantowych zajmujących kolejne wyspy na Pacyfiku. W tym czasie Chiyoda znajdował się w Kure, gdzie brał udział w misjach szkoleniowych.

    Chitose  lub Chiyoda jako lotniskowiec
    Chitose lub Chiyoda jako lotniskowiec

    Po utracie lotniskowców podczas bitwy o Midway, dowództwo japońskiej floty podjęło decyzję o przebudowie obu transportowców na lotniskowce. Zanim jednak przystąpiono do prac, okręty oddelegowano w rejon Guadalcanal i Wysp Salomona. Po ich zajęciu przez Amerykanów, transportowce wróciły do Japonii, gdzie pod koniec 1942 roku rozpoczęto ich przebudowę na lotniskowce.

    W ramach prac usunięto nadbudówkę i zbudowano pokład dla samolotów, a pod pokładem stworzono hangar na 30 samolotów. Zmianie uległo również uzbrojenie obronne okrętu, które stanowiło teraz 8 uniwersalnych dział kalibru 127 mm i 30 (później 48) działek przeciwlotniczych kalibru 25 mm.

    Chitose jako lotniskowiec
    Chitose jako lotniskowiec

    Prace na Chitose rozpoczęto 15 listopada 1942 roku, jednak przebiegały one powoli i do służby okręt wrócił dopiero 1 stycznia 1944 roku. Po zakończeniu prac lotniskowiec został oddelegowany w rejon Filipin, gdzie wziął udział w kilku operacjach. 25 października 1944 roku Chitose został zaatakowany przez amerykańskie samoloty w trakcie bitwy o Leyte. W wyniku ataku okręt odniósł tak poważne uszkodzenia, że zatonął niedaleko przylądka Engaño. Zginęło 903 członków załogi wraz z dowódcą okrętu. Uratowało się tylko 121 marynarzy.

    Historia Chiyoda była podobna. Przebudowę rozpoczęto 8 stycznia 1943 roku, a prace zakończono oficjalnie 21 grudnia 1943 roku. Po przebudowie lotniskowiec wysłano najpierw na Saipan, a później w rejon wyspy Guam, a w październiku jednostkę przydzielono do tej samej grupy działającej w rejonie Filipin, w skład której wchodził Chitose. 25 października 1944 roku lotniskowiec został zatopiony ogniem artylerii z amerykańskich krążowników. Zginęła cała załoga.

    Tak zakończyła się historia japońskich transportowców wodnosamolotów i lotniskowców typu Chitose. Oficjalnie oba okręty skreślono z listy floty 20 grudnia 1944 roku.

    Chiyoda jako lotniskowiec
    Chiyoda jako lotniskowiec

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleCzechosłowacki parowóz CSD 498.1 Albatros
    Next Article Podsumowanie roku 2019
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.