SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Ikv 91 – szwedzki niszczyciel czołgów, działo pancerne i czołg lekki
    Ikv 91 - szwedzki niszczyciel czołgów, działo pancerne i czołg lekki
    Ikv 91 - szwedzki niszczyciel czołgów, działo pancerne i czołg lekki
    Artykuły

    Ikv 91 – szwedzki niszczyciel czołgów, działo pancerne i czołg lekki

    Michał BanachBy Michał Banach27 marca 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Wraz z rozwojem czołgów podstawowych w latach 60. niektóre armie powróciły do pomysłu budowy wyspecjalizowanych niszczycieli czołgów i dział pancernych. W 1969 roku w Szwecji opracowano pojazd o nazwie Ikv 91 (Infanterikanonvagn 91), który był zarówno niszczycielem czołgów jak i działem pancernym.

    Prace nad Infanterikanonvagn 91 rozpoczęto w drugiej połowie lat 60. w zakładach Hägglund & Söner AG, a prototyp ukończono w 1969 roku. Pojazd według nazwy klasyfikowany był jako działo pancerne, czyli pojazd wsparcia dla piechoty. W praktyce był to również niszczyciel czołgów i czołg lekki w jednym. Pojazd wykorzystywał podzespoły transportera opancerzonego Pbv 302, ale posiadał nowy kadłub z wieżą w której zainstalowano armatę kalibru 90 mm.

    Ikv 91 (fot. Mats Persson)
    Ikv 91 (fot. Mats Persson)

    Ikv 91 miał 8,85 m długości i masę 16,3 tony. Napęd stanowił silnik diesla Volvo-Penta TD 120A o mocy 330 KM i pojemności 12 litrów, zapewniający prędkość maksymalną 65 km/h i zasięg 500 km. Uzbrojenie stanowiło działo bezodrzutowe kalibru 90 mm i dwa karabiny maszynowe kalibru 7,62 mm. Zapas amunicji wynosił 59 naboi. Wyposażenie składało się z laserowego dalmierza oraz noktowizora umożliwiającego prowadzenie ognia w nocy. Załoga liczyła 4 osoby. Opancerzenie chroniło przed pociskami kalibru 20 mm. Ikv 91 był pojazdem pływającym, wymagającym minimalnego przygotowania do pokonania przeprawy wodnej.  Zbudowano 212 pojazdów tego typu. Produkcję prowadzono w latach 1975-1978.

    Według założeń, Ikv 91 wykorzystywane były jako wsparcie dla brygad piechoty – każda dysponowała kompanią liczącą 12 pojazdów. W latach 80. pojawił się pomysł modernizacji pojazdów i zainstalowanie działa kalibru 105 mm. Prototyp z takim uzbrojeniem i unowocześnionym wyposażeniem przygotowano z myślą o eksporcie do Indii oraz… USA. Ostatecznie koncepcja ta upadła. Pod koniec lat 80. pojawił się kolejny  pomysł przezbrojenia Ikv 91 w wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych. Również i ten pomysł nie został zrealizowany. Pod koniec lat 90. wraz z zmianami na świecie, potrzebą ograniczenia kosztów i perspektywą pozyskania czołgów Leopard 2, a także dostawami bojowych wozów piechoty Strf 90 podjęto decyzję o wycofaniu Ikv 91 z eksploatacji.

    Ikv 91 (fot. Realtime/Wikimedia Commons)
    Ikv 91 (fot. Realtime/Wikimedia Commons)

    Ikv 91 były ostatnimi działami pancernymi szwedzkiej armii. Przez pewien czas pojazdy te pełniły rolę jednostek wsparcia dla piechoty i niszczycieli czołgów, później lekkich czołgów. Wraz z pojawianiem się nowszych konstrukcji zarówno w szwedzkim arsenale jak i potencjalnych przeciwników, idea posiadania dedykowanych niszczycieli czołgów i dział pancernych straciła sens. Dodatkowo koszty utrzymania tak specyficznych pojazdów w sytuacji gdy możliwe było pozyskanie większej liczny innych typów pojazdów sprawiły, że Ikv 91 stały się nieopłacalne.

    Ikv 91 (fot. Bene Riobó)
    Ikv 91 (fot. Bene Riobó)
    Ikv 91 (fot. Wrigglan/Wikimedia Commons)
    Ikv 91 (fot. Wrigglan/Wikimedia Commons)
    Ikv 105 (fot. Franke 1/Wikimedia Commons)
    Ikv 105 (fot. Franke 1/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleOZE – jak zaoszczędzić na prądzie, wykorzystując zieloną energię?
    Next Article Zapomniany Stearman XA-21
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read

    Seversky P-35 – myśliwiec w cieniu legend

    4 listopada 20224 Mins Read

    Saab J35 Draken – pierwszy europejski myśliwiec naddźwiękowy

    25 października 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.