Wraz z rozwojem czołgów podstawowych w latach 60. niektóre armie powróciły do pomysłu budowy wyspecjalizowanych niszczycieli czołgów i dział pancernych. W 1969 roku w Szwecji opracowano pojazd o nazwie Ikv 91 (Infanterikanonvagn 91), który był zarówno niszczycielem czołgów jak i działem pancernym.
Prace nad Infanterikanonvagn 91 rozpoczęto w drugiej połowie lat 60. w zakładach Hägglund & Söner AG, a prototyp ukończono w 1969 roku. Pojazd według nazwy klasyfikowany był jako działo pancerne, czyli pojazd wsparcia dla piechoty. W praktyce był to również niszczyciel czołgów i czołg lekki w jednym. Pojazd wykorzystywał podzespoły transportera opancerzonego Pbv 302, ale posiadał nowy kadłub z wieżą w której zainstalowano armatę kalibru 90 mm.
Ikv 91 miał 8,85 m długości i masę 16,3 tony. Napęd stanowił silnik diesla Volvo-Penta TD 120A o mocy 330 KM i pojemności 12 litrów, zapewniający prędkość maksymalną 65 km/h i zasięg 500 km. Uzbrojenie stanowiło działo bezodrzutowe kalibru 90 mm i dwa karabiny maszynowe kalibru 7,62 mm. Zapas amunicji wynosił 59 naboi. Wyposażenie składało się z laserowego dalmierza oraz noktowizora umożliwiającego prowadzenie ognia w nocy. Załoga liczyła 4 osoby. Opancerzenie chroniło przed pociskami kalibru 20 mm. Ikv 91 był pojazdem pływającym, wymagającym minimalnego przygotowania do pokonania przeprawy wodnej. Zbudowano 212 pojazdów tego typu. Produkcję prowadzono w latach 1975-1978.
Według założeń, Ikv 91 wykorzystywane były jako wsparcie dla brygad piechoty – każda dysponowała kompanią liczącą 12 pojazdów. W latach 80. pojawił się pomysł modernizacji pojazdów i zainstalowanie działa kalibru 105 mm. Prototyp z takim uzbrojeniem i unowocześnionym wyposażeniem przygotowano z myślą o eksporcie do Indii oraz… USA. Ostatecznie koncepcja ta upadła. Pod koniec lat 80. pojawił się kolejny pomysł przezbrojenia Ikv 91 w wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych. Również i ten pomysł nie został zrealizowany. Pod koniec lat 90. wraz z zmianami na świecie, potrzebą ograniczenia kosztów i perspektywą pozyskania czołgów Leopard 2, a także dostawami bojowych wozów piechoty Strf 90 podjęto decyzję o wycofaniu Ikv 91 z eksploatacji.
Ikv 91 były ostatnimi działami pancernymi szwedzkiej armii. Przez pewien czas pojazdy te pełniły rolę jednostek wsparcia dla piechoty i niszczycieli czołgów, później lekkich czołgów. Wraz z pojawianiem się nowszych konstrukcji zarówno w szwedzkim arsenale jak i potencjalnych przeciwników, idea posiadania dedykowanych niszczycieli czołgów i dział pancernych straciła sens. Dodatkowo koszty utrzymania tak specyficznych pojazdów w sytuacji gdy możliwe było pozyskanie większej liczny innych typów pojazdów sprawiły, że Ikv 91 stały się nieopłacalne.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.