SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » HMS Renown (1895) – pancernik, który stał się jachtem
    HMS Renown (1895) - pancernik, który stał się jachtem
    HMS Renown (1895) - pancernik, który stał się jachtem
    Artykuły

    HMS Renown (1895) – pancernik, który stał się jachtem

    Michał BanachBy Michał Banach3 grudnia 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    Pod koniec XIX wieku w Wielkiej Brytanii zbudowano kilka serii pancerników, które ze względu na ówczesny postęp technologiczny w krótkim czasie stały się przestarzałe. Część z tych okrętów szybko zezłomowano, ale wiele pozostawiono w eksploatacji w roli jednostek pomocniczych. Jednym z takich pancerników był zwodowany w 1895 roku HMS Renown, który stał się królewskim jachtem.

    Geneza

    W latach 90. XIX wieku w Wielkiej Brytanii rozpoczęto prace nad pancernikami uzbrojonymi w armaty kalibru 305 mm. Produkcja dział tego typu szła jednak powoli, co oznaczało, że niektóre stocznie musiały wstrzymać prace nad zamówionymi okrętami. Aby nie marnować potencjału stoczni, dowództwo Royal Navy pod naciskiem admirała Johna A. Fishera podjęło decyzję o zbudowaniu w stoczni Pembroke nieco mniejszego pancernika, uzbrojonego w działa kalibru 254 mm.

    Okręt miał być typowym predreadnoughtem, uzbrojonym w wiele dział artylerii pomocniczej różnego kalibru. Według założeń, dzięki mniejszym rozmiarom, lepszym osiągom i większej prędkości, taka jednostka miała służyć jako okręt flagowy eskadr krążowników.

    HMS Renown
    HMS Renown

    Pomysł zyskał mieszane opinie, ale ostatecznie 1 lutego 1893 roku położono stępkę pod pancernik, który otrzymał nazwę HMS Renown. Wodowanie miało miejsce 8 maja 1895 roku, a do służby okręt wszedł z opóźnieniem spowodowanym długimi próbami i modyfikacjami, dopiero w styczniu 1897 roku. Koszt budowy pancernika wyniósł 751 206 funtów (współcześnie około 83,7 mln funtów).

    Konstrukcja

    HMS Renown miał 125 m długości i wyporność 13 071 ton. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy łącznej 10 000 ihp, zapewniające prędkość maksymalną 19 węzłów oraz zasięg 8500 mil morskich (15 700 km) przy prędkości 15 węzłów. Załoga okrętu liczyła w zależności od pełnionej roli od 651 do 674 oficerów i marynarzy.

    Uzbrojenie okrętu składało się z 4 dział kalibru 254 mm w dwóch wieżach, po jednej na dziobie i rufie, 10 dział kalibru 152 mm, 12 dział kalibru 76,2 mm, 12 dział kalibru 47 mm oraz 5 wyrzutni torped kalibru 450 mm.

    HMS Renown
    HMS Renown

    Opancerzenie miało grubość 152-203 mm w pasie burtowym, 51-76 mm na pokładzie, 254 mm na barbetach, 76-152 mm na wieżach, 76-229 na mostku oraz 152-254 mm na grodziach. Pancerz wykonano z stali Harveya.

    Eksploatacja

    Przeciągające się próby morskie i liczne modyfikacje sprawiły, że HMS Renown wszedł do służby z znacznym opóźnieniem. Początkowo oddelegowano go do służby u wybrzeży Wielkiej Brytanii, ale już 24 sierpnia 1897 roku przekształcono go w okręt flagowy admirała Fishera w North America and West Indies Station. W 1899 roku okręt przeszedł remont, a następnie trafił do eskadry śródziemnomorskiej. Będąc okrętem flagowym, pancernik często był miejscem spotkań i narad, w związku z tym na początku XX wieku usunięto część uzbrojenia pomocniczego, aby zarobić miejsce na dodatkowe pomieszczenia dla oficerów.

    Szybko stało się jasne, że HMS Renown jest przestarzałą jednostką, w związku z tym już w listopadzie 1902 roku wykorzystano go jako królewski jacht dla Księcia i Księżnej Connaught, podczas ich podróży do Indii. 15 maja 1904 roku pancernik przeniesiono do rezerwy. Przypomniano sobie o nim już na początku 1905 roku. Podjęto wówczas decyzję o przebudowie okrętu na królewski jacht. Usunięto większość uzbrojenia dodatkowego, oraz zmieniono aranżację wnętrza.

    HMS Renown
    HMS Renown

    Przez ponad rok HMS Renown wykorzystywany był podczas różnych wizyt kurtuazyjnych, w trakcie których zabierał na pokład członków rodziny królewskiej – nie tylko brytyjskiej, ponieważ w grudniu 1907 roku na jego pokładzie podróż odbyła hiszpańska rodzina królewska.

    25 września 1909 roku przestarzały pancernik poddany został remontowi, w ramach którego przekształcono go w jednostkę szkolną dla palaczy. W kolejnych latach używano go również jako pływające koszary, ale na początku 1913 roku podjęto decyzję o jego ostatecznym wycofaniu z eksploatacji. Wystawiono go wówczas na sprzedaż. Ostatecznie, 1 kwietnia 1914 roku HMS Renown został zakupiony przez stocznię złomową Hughes Bolckow za kwotę 39 000 funtów współcześnie około 34,2 mln funtów). Złomowanie przeprowadzono w Blyth.

    Podsumowanie

    HMS Renown był jednym przedstawicielem swojej klasy. Okręt zbudowano bez wcześniejszego zapotrzebowania, głównie po to, aby stocznia miała co robić. W związku z tym pancernik ten od początku był mało przydatny jako okręt bojowy, ale za to idealnie nadawał się do roli jednostki flagowej.

    HMS Renown
    HMS Renown

    Postęp technologiczny sprawił, że w ciągu kilku lat pancernik stał się przestarzały, w związku z tym jego kariera w Royal Navy była krótka i mało ciekawa. Najważniejszym epizodem w historii pancernika była służba w roli królewskiego jachtu.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleŚredniowieczny zamek Conwy w Walii
    Next Article Kto to jest crush? Poznaj internetowy żargon
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.