SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Francuskie myśliwce Dewoitine D.500 i D.510
    Francuskie myśliwce Dewoitine D.500 i D.510
    Francuskie myśliwce Dewoitine D.500 i D.510
    Artykuły

    Francuskie myśliwce Dewoitine D.500 i D.510

    Michał BanachBy Michał Banach2 czerwca 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Zaprojektowany na początku lat 30. myśliwiec Dewoitine D.500, oraz wprowadzone w kolejnych latach jego wersje rozwojowe – D.501 i D.510, były podstawowymi francuskimi myśliwcami lat 30. Wykorzystywano je aż do kapitulacji Francji w 1940 roku.

    Na początku lat 30. podstawowym myśliwcem francuskich sił powietrznych został Nieuport-Delage NiD.62. Maszyny te były tzw. półtorapłatowcami – dolny płat był mniejszy od górnego, przez co nie był to typowy dwupłatowiec. Oblatano je w 1928 roku, a do służby wprowadzono w 1931 roku. Od początku wiadomo było jednak, że samoloty te szybko staną się przestarzałe.

    Dewoitine D.510
    Dewoitine D.510

    W związku z tym, już w 1930 roku dowództwo francuskich sił powietrznych zleciło zakładom Dewoitine rozpoczęcie prac nad nowym myśliwcem. Według założeń, maszyna miała być jednopłatowcem o całkowicie metalowej konstrukcji, z stałym podwoziem i otwartym kokpitem. Pracami nad myśliwcem kierował sam Émile Dewoitine.

    Prototyp samolotu, oznaczony jako Dewoitine D.500 oblatano 18 czerwca 1932 roku. Maszyna miała 7,9 m długości i 12 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła około 1900 kg. Napęd zapewniał silnik Hispano-Suiza 12Xbrs o mocy 691 KM, zapewniający prędkość maksymalną około 400 km/h i zasięg 700 km. Uzbrojenie składało się z dwóch karabinów maszynowych kalibru 7,7 mm na obudowie silnika. Istniała możliwość zamienienia ich na karabiny maszynowe Darne kalibru 7,5 mm. Możliwe było również zainstalowanie dwóch karabinów maszynowych w skrzydłach. Wyposażenie dodatkowe samolotów składało się z radiostacji oraz instalacji tlenowej dla pilota.

    Dewoitine D.510
    Dewoitine D.510

    Po serii prób, samoloty weszły do służby w lipcu 1935 roku. Zbudowano 101 egzemplarzy podstawowej wersji D.500 oraz 157 egzemplarzy w wersji D.501, wyposażonej w mocniejszy silnik Hispano-Suiza 12Xcrs, w którym między cylindrami zainstalowano działko Hispano-Suiza S7 kalibru 20 mm. Dodatkowe uzbrojenie składało się z dwóch karabinów maszynowych w skrzydłach.

    Kolejną istotną wersją produkcyjną był D.510 (oblatany 14 sierpnia 1934 roku, czyli przed wprowadzeniem D.500 do eksploatacji). Maszyna posiadała silnik Hispano-Suiza 12Ycrs o mocy 860 KM i takie samo uzbrojenie jak D.501. Powstało 120 egzemplarzy tej wersji. Ponadto zbudowano kilkadziesiąt maszyn w wersjach eksportowych – 3 dla Wenezueli, 14 dla Litwy (w praktyce dostarczono je do Hiszpanii, gdzie wzięły udział w wojnie domowej po stronie republikańskiej), 24 dla Chin oraz 12 dla Turcji (nigdy nie dostarczono ich). Powstało również kilka prototypów i wersji specjalnych, które testowano w Japonii, ZSRR i nawet Wielkiej Brytanii. Maszyny te najczęściej nieznacznie różniły się od samolotów seryjnych.

    Dewoitine D.510
    Dewoitine D.510

    Ze względu na szybki rozwój techniki, do 1939 roku praktycznie wszystkie maszyny w wersji D.500 zostały wycofane z służby liniowej we francuskich siłach powietrznych. W 1940 roku pozostałe maszyny również wycofano z służby liniowej, ale włączono je w eskadry rezerwowe, odpowiedzialne za obronę miast i ważnych obiektów w głębi kraju. Podczas walk o Francję w 1940 roku myśliwce D.501. i D.510 wzięły ograniczony udział w walkach, ale nie odniosły większych sukcesów.

    Również maszyny eksportowe nie miały zbyt efektownej służby. Hiszpańskie D.501 nie brały udziału w walkach powietrznych, a chińskie wykorzystano w ograniczonym zakresie w trakcie walk z Japonią. Jako ciekawostkę warto dodać, że polscy piloci we Francji w 1940 roku szkolili się na tego typu myśliwcach. Kariera tych myśliwców okazała się niezbyt udana i krótka, głównie dlatego, że wprowadzono je do eksploatacji w okresie dużego rozwoju lotnictwa i przejścia z maszyn dwupłatowych z otwartym kokpitem i stałym podwoziem na jednopłatowe z zamkniętymi kokpitami i chowanym podwoziem.

    Dewoitine D.500
    Dewoitine D.500
    Dewoitine D.511
    Dewoitine D.511
    Dewoitine D.510
    Dewoitine D.510
    Dewoitine D.510
    Dewoitine D.510

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSS Meteor – ostatni z jeziorowców typu „whaleback”
    Next Article Śmigłowiec wielozadaniowy Mil Mi-4
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.