Na początku lat 50., kiedy gospodarki państw europejskich odżyły po zakończeniu wojny i odbudowie państw, w wielu krajach znacznie wzrosło zapotrzebowanie na samochody. Motoryzacja w okresie przedwojennym w Europie nie była jeszcze aż tak popularna jak w USA, a posiadanie samochodu było pewnego rodzaju luksusem. Po wojnie wszystko się zmieniło za sprawą kilku kultowych już dziś samochodów. Jednym z nich jest Fiat 500 znany również jako Fiat 500 Nuova.
Przedwojenny przodek – Fiat 500 Topolino
We Włoszech w 1936 roku do produkcji wszedł mały samochód o nazwie Fiat 500 Topolino. Mierzący zaledwie 3,2 metra długości samochodzik mieścił dwie osoby i mógł rozpędzić się do około 85 km/h. Zaprojektowali go Dante Giacosa i Rudolfo Schaffer. Samochód kosztował 8900 lirów (współcześnie około 9200 dolarów).
Topolino okazał się wielkim sukcesem a do 1955 roku wyprodukowano aż 520 000 egzemplarzy różnych wersji tego samochodu. W latach 50. pamiętający okres przedwojenny samochód był już jednak przestarzały. W związku z tym w Fiacie podjęto decyzję o zaprojektowaniu jego następcy.
Nowy samochód miał być podobny do Fiata 600 zaprezentowanego w 1955 roku, ale nieco mniejszy, bardziej kompaktowy, tańszy w eksploatacji i co najważniejsze zaprojektowany z myślą o włoskich miastach, słynących z wąskich uliczek. Nowy samochód otrzymał nazwę Fiat 500 Nuova, ale do historii przeszedł po prostu jako Fiat 500.
Fiat 500 – mały wielki samochód
Nowego Fiata 500, podobnie jak Fiata 600 i Fiata 500 Topolino zaprojektował Dante Giacosa. Prace projektowe trwały od 1955 do 1957 roku. Samochód zaprezentowano po raz pierwszy nieoficjalnie premierowi Włoch 1 lipca 1957 roku, a 2 lipca pokazano go oficjalnie w Turynie.
Samochód znacznie różnił się od swojego poprzednika. Mierzył 2,9 metra długości i ważył 500 kg. Napędzał go dwucylindrowy 479 cm silnik o mocy 13 KM. Dzięki niemu samochód mógł rozpędzić się do prędkości 85 km/h, co zajmowało mu około 45 sekund.
Tym co wyróżniało go najbardziej był płócienny dach odsuwany do tyłu, silnik zamontowany z tyłu oraz drzwi otwierane pod wiatr (tzw. drzwi samobójcze od ang. suicide doors). Fiat 500 mógł zabrać aż 4 pasażerów (chociaż miejsca z tyłu było bardzo mało), co również było jego atutem.
Początkowo samochód niezbyt przypadł do gustu klientom, mimo niskiej ceny około 490 000 lirów (około 784 dolarów w 1957, czyli współcześnie około 6590 dolarów) sprzedaż szła gorzej niż za czasów Topolino. W związku z tym Fiat zaczął eksperymentować z różnymi wersjami samochodu, aby dotrzeć do większej liczby klientów.
Tak powstały odmiany Normale i Economica. Wersja Normale miała mocniejszy 499 cm silnik o mocy 15 KM oraz nowocześniejsze wyposażenie, natomiast Economica miała również lepszy silnik, ale przy zachowaniu jakości pierwszych wersji, dzięki czemu zachowała niską cenę. Później powstał również wariant Sport z silnikiem o mocy 21 KM, który rozpędzał niepozornego Fiata do 105 km/h.
Za czasem samochód zaczął zyskiwać popularność jako mały i poręczny samochód miejski, zużywający do tego bardzo mało paliwa. Produkcja rosła, a co kilka lat Fiat prezentował nowe wersje Fiata 500. Mimo modernizacji bryła samochodu nie zmieniła się aż do zakończenia produkcji w 1975 roku. Kilka lat wcześniej do produkcji wszedł następca Fiata 500 – Fiat 126. Chociaż nie zdobył takiej popularności we Włoszech jak poprzednik, zyskał sławę głównie w Polsce, jako samochód, który zmotoryzował nasz kraj.
Fiaty 500 mimo wyprodukowania 3 427 648 (lub 3 893 294 według innych źródeł) egzemplarzy pozostały symbolem Włoch. Wiele z nich trafiło w różne zakątki świata, ale nigdzie nie zdobyły aż tak dużej popularności. Do dzisiaj przetrwało około 165 684 Fiatów 500.
Wersje
Fiat 500 przeszedł wiele przeróbek i modyfikacji w trakcie produkcji. Oprócz zmian kosmetycznych i wariantów, wyróżnia się kilka podstawowych wersji produkcyjnych, które wchodziły do sprzedaży regularnie co kilka lat. Różniły się zwykle napędem i jakością wyposażenia.
Fiat 500 Nuova (1957-1960) – pierwsza wersja produkcyjna. Początkowo samochód wyposażony był w silniki o pojemności 479 cm, ale z czasem zmieniono go na nieco mocniejszy silnik o pojemności 499 cm. Występował w kilku odmianach, min. Economica, Normale i Sport. Początkowo kosztował 490 000 lirów, wersja Economica 465 000 a Sport około 560 000 lirów.
Fiat 500D (1960-1965) – nieco odświeżony wariant Fiata 500 wyposażony w zmodyfikowany silnik o pojemności 499 cm, dzięki czemu był szybszy (prędkość maksymalna około 90 km/h). Różnił się przede wszystkim tym, że miał krótszy dach płócienny niż wcześniejsze warianty. Kosztował 450 000 lirów.
Fiat 500K Giardiniera (1960-1975) – Wersja kombi, najdłużej produkowana ze wszystkich. Samochód różnił się kształtem karoserii i umiejscowieniem silnika (który znajdował się pod podłogą bagażnika). Powstało około 327 000 egzemplarzy tej wersji. Określano go jako samochód transportowy i dostawczy. Kosztował około 565 000 lirów.
Fiat 500F Berlina (1965-1973) – w tej wersji samochód był bardzo podobny do Fiata 500D, ale posiadał normalnie otwierane drzwi. Po wprowadzeniu do produkcji wariantu 500L wersje F oferowane były jako tańsze i uboższe warianty. Dzięki nieco lepszemu silnikowi (o mocy 18 KM) od wersji D osiągał prędkość 103 km/h. Kosztował 475 000 lirów
Fiat 500L Lusso (1968-1972) – jedna z najpopularniejszych dzisiaj wersji Fiata 500. Wariant ten różnił się od poprzednich wyposażeniem i znacznie nowocześniejszym wykończeniem wnętrza. Dzięki temu był bardziej komfortowy. Posiadał ten sam silnik co wersja F, ale dzięki lepszej konstrukcji mógł rozpędzić się do 105 km/h. Kosztował około 525 000 lirów.
Fiat 500R Rinnovata (1972-1975) – ostatnia wersja produkcyjna Fiata 500. W tej wersji samochód otrzymał ten sam silnik co Fiat 126. Był to wariant przejściowy aż do zwiększenia produkcji Fiata 126. Kosztował 660 000 lirów (głównie z powodu inflacji).
Autobianchi Bianchina (1957-1970) – mikrosamochód zbudowany na podwoziu Fiata 500 (tak można było zbudować jeszcze mniejszy samochód). Powstało około 275 000 egzemplarzy różnych odmian Bianchiny.
Puch 500 (1957-1975) – licencyjny Fiat 500 produkowany w Austrii przez zakłady Styer-Daimler-Puch. Zbudowano około 57 871 egzemplarzy. Wyróżnić można kilkanaście wersji różniących się silnikami, wyposażeniem a nawet nadwoziem.
Fiat 500 America – wariant eksportowy Fiata 500 Nuova na rynek amerykański. Różnił się światłami i drobnymi elementami konstrukcyjnymi.
Istniało jeszcze wiele wariantów sportowych produkowanych przez min. Abartha. Ponadto Fiaty 500 montowano w kilku krajach, min. Nowej Zelandii (około 5000 egzemplarzy) czy też Austrii na licencji. Istniały również wersje z całkowicie otwieranym dachem i z przeszklonym dachem.
Samochód który zmotoryzował Włochy
Fiat 500 Nuova nie był ani nowoczesny, ani wygodny, ani też specjalnie dobry. Był jednak tani, łatwy w produkcji i przede wszystkim łatwy w eksploatacji. To właśnie dzięki temu zyskał swoją popularność w powojennych Włoszech i w pewnym sensie doprowadził do zmotoryzowania całego kraju.
Do dzisiaj na włoskich ulicach można spotkać ich całkiem sporo – znacznie więcej niż poczciwych kaszlaków (Fiat 126p Maluch) na polskich ulicach. W 2007 roku Fiat wprowadził do sprzedaży nowego Fiata 500. Mimo sukcesu poprzednika, samochód ten nie zyskał aż tak dużej popularności.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.