SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read230 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read230 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read75 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read26 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read169 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read10 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Maluch, który zmotoryzował Polskę
    Artykuły

    Maluch, który zmotoryzował Polskę

    Michał BanachBy Michał Banach26 października 2013Updated:25 września 2018Brak komentarzy11 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Fiat 126P (fot. autowp.ru)
    Fiat 126P (fot. autowp.ru)
    W historii motoryzacji pojawiło się wiele samochodów, które wpłynęły na otaczający nas świat. Niektóre z nich swoją nowoczesnością przyćmiewały inne, albo niespotykanym designem wyprzedzały swoje czasy. Były też takie, które niby niczym się nie wyróżniały, nie były ani super nowoczesne, ani piękne, a mimo to wpisały się w historię wielu ludzi i zostaną zapamiętane na lata. Jednym z takich samochodów jest Fiat 126p, powstały w 1972 roku jako samochód „popularny”. Mało jest w Polsce osób, które nie pamiętałyby Malucha, albo nie słyszały o nim od swoich rodziców. Śmiało można powiedzieć, że Fiat 126p zmotoryzował Polskę.

    Historia

    Fiata 126 zaprezentowano po raz pierwszy w Turynie w październiku 1972 roku. Decyzję o produkcji tego samochodu w Polsce podjęto już rok wcześniej, zanim pojawił się on oficjalnie. 29 października 1971 roku podpisano z Włochami czwartą już umowę dotyczącą produkcji w Polsce samochodu marki Fiat. Stronami umowy były Przedsiębiorstwo Handlu Zagranicznego Pol-Mot i Fiat Turyn. Umowa była bardzo korzystna dla Polski, ponieważ znaczną część opłaty licencyjnej zrealizowano poprzez produkcję zespołów napędowych dla produkowanych we Włoszech Fiatów 126.

    Jeden z pierwszych Fiatów 126 w Polsce - 1973 (fot. wikipedia.pl)
    Jeden z pierwszych Fiatów 126 w Polsce – 1973 (fot. wikipedia.pl)

    Samochód ten miał być następcą kultowego modelu Fiat 500, który znacząco przyczynił się do zmotoryzowania włoskiego społeczeństwa. Fiat 126 wykorzystywał układ napędowy, jezdny i kierowniczy z Fiata 500. Malucha zaprezentowano w Polsce po raz pierwszy 9 listopada 1972 roku na Placu Defilad w Warszawie. Prezentacja polskiego wariantu oznaczonego Fiat 126p nastąpiła niespełna miesiąc po prezentacji włoskiego wariantu na Turin Auto Show.

    Fiat 126 - 1972 (fot. autowp.ru)
    Fiat 126 – 1972 (fot. autowp.ru)

    Produkcję polskiej wersji Fiata 126 rozpoczęto w Fabryce Samochodów Małolitrażowych POLMO w Bielsku Białej, a później również w fabryce w Tychach. Zakłady te były jednymi z dwóch zajmujących się produkcją samochodów w Polsce w latach PRL obok Fabryki Samochodów Osobowych w Żeraniu. Odznaczały się one nowoczesnością i dużymi możliwościami produkcyjnymi jak na swoje czasy.

    Oficjalna produkcja rozpoczęła się w Bielsku-Białej 6 czerwca 1973 roku, a w Tychach we wrześniu 1975 roku. Pierwsze egzemplarze powstawały jeszcze z części produkowanych we Włoszech. Oficjalnie, ze względów propagandowych datę rozpoczęcia produkcji ustalono na 22 lipca 1973 roku. Pierwsza seria wyprodukowana w Polsce liczyła 200 sztuk i trafiła do ograniczonej sprzedaży pod koniec lipca.

    Transport Fiatów 126p (fot. autopodroze.pl)
    Transport Fiatów 126p (fot. autopodroze.pl)

    W porównaniu do Fiata 500, nowych samochód odznaczał się nowocześniejszym wyglądem oraz licznymi zmianami technicznymi. Poprawiono silnik, zwiększając jego pojemność do 593 cm3, moment obrotowy również wzrósł, wprowadzono lepszy układ hamulcowy oraz przeniesiono zbiornik paliwa do tyłu samochodu. Mimo tych ulepszeń Fiat 126p nie prezentował jednak zbyt dużego wzrostu możliwości w porównaniu do swojego poprzednika.

    Produkcja

    Początkowo cała produkcja odbywała się w zakładach w Bielsku Białej, jednakże bardzo szybko fabryka w Tychach zwiększyła swoje możliwości i docelowo stała się zakładem finalnym natomiast zakłady w Bielsku Białej dostarczały podzespoły do produkcji. Koszt inwestycji związanej z budową Fabryki Samochodów Małolitrażowych oszacowano na 22 miliardy złotych. Jak na czasy komunizmu była to olbrzymia suma.

    Ilość wyprodukowanych samochodów szybko rosła, jednak było to cały czas za mało, aby zaspokoić zapotrzebowanie społeczeństwa. Warto również zwrócić uwagę na to, że pewna część produkcji była przeznaczona na eksport. Samochody te eksportowano nie tylko do państw bloku wschodniego. Sporo z nich trafiło również do Ameryki Środkowej i Południowej.

    Fiaty 126p czekające na transport do salonów
    Fiaty 126p czekające na transport do salonów

    Produkcja samochodów Fiat 126p w Polsce w latach 1973-2000

    Rok produkcji Produkcja
    1973 1 500
    1974 10 007
    1975 31 527
    1976 81 629
    1977 145 014
    1978 186 636
    1979 205 064
    1980 214 432
    1981 149 497
    1982 156 382
    1983 185 548
    1984 195 025
    1985 196 989
    1986 200 640
    1987 180 310
    1988 146 029
    1989 149 760
    1990 154 077
    1991 117 507
    1992 61 135
    1993 69 549
    1994 49 899
    1995 54 947
    1996 60 418
    1997 47 392
    1998 36 556
    1999 28 444
    2000 12 400
    Łącznie 3 128 313

    Według innych źródeł w Polsce powstało łącznie 3 318 674 egzemplarze Fiatów 126p.

    Łącznie wyprodukowano 4 671 586 Fiatów 126 i 126p. Jak łatwo zauważyć, znaczna cześć produkcji pochodzi z Polski. W ramach spłaty zobowiązań licencyjnych, z Polski do Włoch miało trafić około 820 000 zespołów napędowych i 50 000 kompletnych samochodów. Eksport podzespołów trwał do maja 1979 roku. Również w tym roku podpisano porozumienie między Przedsiębiorstwem Handlu Zagranicznego POL-MOT a koncernem FIAT, które wiązało się z zakończeniem produkcji tego samochodu we Włoszech i przeniesieniem jej do Polski.

    Łącznie wyeksportowano z Polski  897 316 Fiatów 126p. Głównymi odbiorcami Włochy, Jugosławia, RFN, Węgry, Francja oraz Kuba. Ponadto dostarczano je również do Chin, Wielkiej Brytanii, Czechosłowacji, Belgii, Bułgarii, Szwajcarii, Grecji, Austrii Danii, Chile, Nowej Zelandii, Australii, Egiptu oraz na Cypr. Niewielka partia około 2000 Fiatów 126p z Polski została zmodyfikowana w Austrii, poprzez zamontowanie mocniejszego silnika oraz ogrzewania postojowego.

    Konstrukcja

    Fiat 126p był małym, dwudrzwiowym samochodem typu fastback. Często określano go jako samochód turystyczny. Silnik znajdował się z tyłu, a z przodu znajdowała się przestrzeń ładunkowa. Miał napęd na tylną oś. Jego pierwsza wersja miała silnik o mocy 594 cm3, który później zmodyfikowano, dzięki czemu pojemność wzrosła do 652 cm3.

    Ostatnia produkowana wersja wyposażona była w silnik o pojemności 703 cm3. Moc silnika wynosiła około 23-24 KM. Samochodem mogły się poruszać maksymalnie 4 osoby. Nie było to jednak zbyt komfortowe, ponieważ tylna kanapa była bardzo mała. Początkowo samochód nie miał lusterek bocznych.

    Maluch podczas rajdu (fot. autopodroze.pl)
    Maluch podczas rajdu (fot. autopodroze.pl)
    1 2
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Next Article Pearl Harbor dawniej i dziś – zdjęcia
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    26 marca 20234 Mins Read3K Views

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    By Michał Banach0
    19 marca 20233 Mins Read448 Views

    Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    By Artykuł Sponsorowany0
    15 marca 20232 Mins Read3K Views

    Zapomniany karabin Cei-Rigotti

    By Michał Banach0
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    24 marca 2023

    Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    13 grudnia 20175 Mins Read12 Views

    Brazylijskie pancerniki Riachuelo i Aquidabã

    Pod koniec XIX wieku Brazylia zamówiła w Wielkiej Brytanii dwa pancerniki – Riachuelo i Aquidabã.…

    Artykuły
    19 października 20172 Mins Read13 Views

    Brutalistyczny wieżowiec Torre Velasca w Mediolanie

    W centrum Mediolanu znajduje się nietypowy, ponad 100-metrowy brutalistyczny wieżowiec Torre Velasca, zbudowany pod koniec…

    Artykuły
    7 września 20173 Mins Read29 Views

    Pożar lasu koło Kuźni Raciborskiej (1992)

    Pożar lasu koło Kuźni Raciborskiej, który wybuchł 26 sierpnia 1992 roku uznawany jest za największy…

    Artykuły
    5 lipca 20213 Mins Read11 Views

    Okrąglak – jedna z ikon Poznania

    W Poznaniu znajduje się kilka bardzo charakterystycznych budynków, które są wręcz ikonami miasta. Jedną z…

    Artykuły
    26 stycznia 20223 Mins Read48 Views

    Vernon C. Bain Correctional Center – największe na świecie pływające więzienie

    Czasami w filmach pojawiają się nietypowe, olbrzymie, często futurystyczne statki więzienne. Mało kto wie, że…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.