Wersje

Fiat 500 przeszedł wiele przeróbek i modyfikacji w trakcie produkcji. Oprócz zmian kosmetycznych i wariantów, wyróżnia się kilka podstawowych wersji produkcyjnych, które wchodziły do sprzedaży regularnie co kilka lat. Różniły się zwykle napędem i jakością wyposażenia.

Fiat 500 (fot. FIAT)

Fiat 500 (fot. FIAT)

Fiat 500 Nuova (1957-1960) – pierwsza wersja produkcyjna. Początkowo samochód wyposażony był w silniki o pojemności 479 cm, ale z czasem zmieniono go na nieco mocniejszy silnik o pojemności 499 cm. Występował w kilku odmianach, min. Economica, Normale i Sport. Początkowo kosztował 490 000 lirów, wersja Economica 465 000 a Sport około 560 000 lirów.

Fiat 500 (fot. FIAT)

Fiat 500 (fot. FIAT)

Fiat 500D (1960-1965) – nieco odświeżony wariant Fiata 500 wyposażony w zmodyfikowany silnik o pojemności 499 cm, dzięki czemu był szybszy (prędkość maksymalna około 90 km/h). Różnił się przede wszystkim tym, że miał krótszy dach płócienny niż wcześniejsze warianty. Kosztował 450 000 lirów.

Fiat 500K Giardiniera (1960-1975) – Wersja kombi, najdłużej produkowana ze wszystkich. Samochód różnił się kształtem karoserii i umiejscowieniem silnika (który znajdował się pod podłogą bagażnika). Powstało około 327 000 egzemplarzy tej wersji. Określano go jako samochód transportowy i dostawczy. Kosztował około 565 000 lirów.

Fiat 500K Giardiniera (fot. FIAT)

Fiat 500K Giardiniera (fot. FIAT)

Fiat 500F Berlina (1965-1973) – w tej wersji samochód był bardzo podobny do Fiata 500D, ale posiadał normalnie otwierane drzwi. Po wprowadzeniu do produkcji wariantu 500L wersje F oferowane były jako tańsze i uboższe warianty. Dzięki nieco lepszemu silnikowi (o mocy 18 KM) od wersji D osiągał prędkość 103 km/h. Kosztował 475 000 lirów

Fiat 500L Lusso (1968-1972) – jedna z najpopularniejszych dzisiaj wersji Fiata 500. Wariant ten różnił się od poprzednich wyposażeniem i znacznie nowocześniejszym wykończeniem wnętrza. Dzięki temu był bardziej komfortowy. Posiadał ten sam silnik co wersja F, ale dzięki lepszej konstrukcji mógł rozpędzić się do 105 km/h. Kosztował około 525 000 lirów.

Fiat 500L (fot. FIAT)

Fiat 500L (fot. FIAT)

Fiat 500R Rinnovata (1972-1975) – ostatnia wersja produkcyjna Fiata 500. W tej wersji samochód otrzymał ten sam silnik co Fiat 126. Był to wariant przejściowy aż do zwiększenia produkcji Fiata 126. Kosztował 660 000 lirów (głównie z powodu inflacji).

Autobianchi Bianchina (1957-1970) – mikrosamochód zbudowany na podwoziu Fiata 500 (tak można było zbudować jeszcze mniejszy samochód). Powstało około 275 000 egzemplarzy różnych odmian Bianchiny.

Autobianchi Bianchina

Autobianchi Bianchina

Puch 500 (1957-1975) – licencyjny Fiat 500 produkowany w Austrii przez zakłady Styer-Daimler-Puch. Zbudowano około 57 871 egzemplarzy. Wyróżnić można kilkanaście wersji różniących się silnikami, wyposażeniem a nawet nadwoziem.

Puch 500

Puch 500

Fiat 500 America – wariant eksportowy Fiata 500 Nuova na rynek amerykański. Różnił się światłami i drobnymi elementami konstrukcyjnymi.

Fiat 500 America (Fot. FIAT)

Fiat 500 America (Fot. FIAT)

Istniało jeszcze wiele wariantów sportowych produkowanych przez min. Abartha. Ponadto Fiaty 500 montowano w kilku krajach, min. Nowej Zelandii (około 5000 egzemplarzy) czy też Austrii na licencji. Istniały również wersje z całkowicie otwieranym dachem i z przeszklonym dachem.

Fiat 500L w Rzymie współcześnie (fot. Michał Banach)

Fiat 500L w Rzymie współcześnie (fot. Michał Banach)

1 2 3
Podziel się.

O autorze

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.