SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

      25 marca 2023

      M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

      25 marca 2023

      M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read71 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read26 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read169 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read9 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Eksperymentalny samolot wysokościowy Junkers Ju 49
    Artykuły

    Eksperymentalny samolot wysokościowy Junkers Ju 49

    Michał BanachBy Michał Banach5 sierpnia 2017Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Eksperymentalny samolot wysokościowy Junkers Ju 49
    Eksperymentalny samolot wysokościowy Junkers Ju 49
    Na początku lat 30. w Niemczech opracowano i zbudowano jeden z pierwszych samolotów wyposażonych w kabinę ciśnieniową – Junkers Ju 49. Maszyna ta była wykorzystywana do badań podczas lotów na dużych wysokościach – ponad 12 000 m.

    Eksperymenty z lotami na dużych wysokościach prowadzono już w latach 20. Konstruktorzy samolotów napotkali jednak sporo problemów, nie tylko technicznych, które utrudniały tego typu loty. Początkowo problemem było zbudowanie odpowiednich silników, które były w stanie pracować w rozrzedzonym na dużych wysokościach powietrzu.

    Junkers Ju 49
    Junkers Ju 49

    O ile tę kwestię rozwiązano stosunkowo szybko, kolejnym problemem był człowiek. Niewystarczająca ilość tlenu na wysokościach powyżej 6000 m sprawiała, że piloci latający w tym czasie jeszcze maszynami z otwartymi kokpitami musieli używać aparatów tlenowych. O ile wystarczały one do szybkiego wejścia na dużą wysokość i równie szybkiego powrotu, tak niskie temperatury sprawiały, że dłuższy pobyt na takim pułapie skończyłby się śmiercią.

    Odpowiedzią były kombinezony ciśnieniowe, jednak te znacząco ograniczały swobodę ruchu, a tym samym utrudniały pilotowanie samolotu. W związku z tym konstruktorzy lotniczy zaczęli rozważać budowę samolotów z kabinami ciśnieniowymi, w których utrzymywane byłoby odpowiednie ciśnienie powietrza do swobodnego funkcjonowania bez potrzeby korzystania z aparatu tlenowego, oraz na tyle wysoka temperatura, żeby umożliwić dłuższy lot na dużej wysokości.

    Junkers Ju 49
    Junkers Ju 49

    Pierwszy dedykowanym samolotem wyposażonym w taką kabinę był Junkers Ju 49. Zanim niemiecka maszyna wzbiła się w powietrze we Francji i w USA zbudowano podobne samoloty, ale były one zmodyfikowanymi samolotami z otwartymi kokpitami. Niemiecka maszyna była pierwszym zaprojektowanym od podstaw samolotem z taką kabiną.

    Prace nad Ju 49 ukończono w drugiej połowie 1931 roku. Samolot był dolnopłatem i miał całkowicie metalową konstrukcję, 17,2 m długości, 28,2 m rozpiętości skrzydeł i ważył 4250 kg. Napęd stanowił silnik Junkers L88a o mocy 800 KM, będący w praktyce połączonymi dwoma sześciocylindrowymi silnikami L8. Zapewniał on prędkość maksymalną od 146 do 220 km/h, w zależności od pułapu.

    Kabina ciśnieniowa Junkersa Ju 49
    Kabina ciśnieniowa Junkersa Ju 49
    Kabina ciśnieniowa Junkersa Ju 49
    Kabina ciśnieniowa Junkersa Ju 49

    Docelowo silnik miał być wyposażony w sprężarkę, ale zamontowano ją dopiero po kilku lotach (silnik bez sprężarki charakteryzowało kilka wystających nad silnik rur wydechowych, natomiast wersja z sprężarką miała tylko jedną rurę). Oblot Ju 49 miał miejsce 2 października 1931 roku. Do lata 1932 roku prowadzono próby na niskich wysokościach z powodu braku sprężarki. Dopiero po jej zamontowaniu rozpoczęto próby z lotami na wysokościach 6000 m, później 10 000 m i ostatecznie w 1935 roku 12 500 m.

    Chociaż Ju 49 nie ustanowił żadnych rekordów, pozwolił na zdobycie doświadczenia, które pozwoliło konstruktorom Junkersa na zbudowanie w późniejszych latach samolotów wyposażonych w kabiny ciśnieniowe. Jedyny zbudowany prototyp wykorzystywano do 1937 roku w ośrodku badawczym Deutsche Versuchsanstalt fur Luftfahrt, ale w październiku tego roku maszyna uległa wypadkowi i została całkowicie zniszczona.

    Junkers Ju 49
    Junkers Ju 49
    Junkers Ju 49
    Junkers Ju 49
    Wnętrze kabiny ciśnieniowej Junkersa Ju 49
    Wnętrze kabiny ciśnieniowej Junkersa Ju 49
    Junkers Ju 49
    Junkers Ju 49
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleNajsłynniejsze okręty podwodne – zapowiedź
    Next Article Uralskie bombowce – Dornier Do 19 i Junkers Ju 89
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    26 marca 20234 Mins Read2K Views

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    By Michał Banach0
    23 marca 20232 Mins Read357 Views

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    By Michał Banach0
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    By Michał Banach0
    11 marca 20233 Mins Read2K Views

    Eksplozja w Oppau (1921)

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read7K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    24 marca 2023

    Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    23 marca 2023

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    21 maja 20193 Mins Read3 Views

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Gadgety
    8 lutego 20162 Mins Read32 Views

    Dlaczego w zatyczce długopisów jest otwór?

    Czy wiecie dlaczego zatyczkach długopisów albo pisaków jest mały otwór? Wbrew pozorom ma on bardzo…

    Artykuły
    18 kwietnia 20212 Mins Read29 Views

    Pirelli Tower – (prawie) włoski 9/11

    Znajdujący się niedaleko centrum Mediolanu wieżowiec Pirelli Tower (wł. Grattacielo Pirelli) jest jednym z wielu…

    Podróże
    5 grudnia 20202 Mins Read

    Zimowy urlop w Jaworkach

    Zima już tuż-tuż, a więc jeśli ktoś nie zaplanował jeszcze swojego zimowego urlopu to najwyższy…

    Artykuły
    23 marca 20174 Mins Read48 Views

    Złoty numer – jak zdobyć numer marzeń?

    Każdy z nas ma swoje ulubione liczby. Nawet jeśli na co dzień nie zdajemy sobie…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.