SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Dazzle camouflage – nietypowy kamuflaż okrętów wojennych
    Dazzle camouflage - nietypowy kamuflaż okrętów wojennych
    Dazzle camouflage - nietypowy kamuflaż okrętów wojennych
    Artykuły

    Dazzle camouflage – nietypowy kamuflaż okrętów wojennych

    Michał BanachBy Michał Banach5 czerwca 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Kamuflaż pozwala na ukrycie pojazdów, samolotów lub żołnierzy przed wzrokiem wroga. Tylko jak zakamuflować statek na otwartym morzu? Nie da się sprawić, że stanie się on nagle niewidoczny. Skoro nie można ukryć go przed wzrokiem wroga, należy maksymalnie utrudnić jego zaatakowanie. W związku z tym, podczas I wojny światowej Brytyjczycy zaczęli stosować specjalny kamuflaż – Dazzle camouflage utrudniający rozpoznanie kierunku w jakim płynie statek.

    Przed wybuchem I wojny światowej okręty wojenne malowano zwykle na kolor szary, lub dwukolorowy – biały kadłub i nadbudówka w kolorze pomarańczowo-brązowym, zielonym lub czarnym. Kamuflaż taki ani trochę nie utrudniał wykrycia statku. Jedynie całkowicie szare malowanie wypadało nieznacznie lepiej, ale tylko przy określonych warunkach pogodowych.

    Pancernik USS New Jersey (BB-16) w kamuflażu rozpraszającym - w tym przypadku zastosowano różne plamy utworzone z figur geometrycznych
    Pancernik USS New Jersey (BB-16) w kamuflażu rozpraszającym – w tym przypadku zastosowano różne plamy utworzone z figur geometrycznych

    W 1914 roku zoolog, John Graham Kerr zaproponował Brytyjskiej Admiralicji pomalowanie okrętów w biało-czarne pasy. Zadaniem kamuflażu miało być maksymalne utrudnienie rozpoznania kursu i odległości od okrętu w trakcie korzystania z przyrządów obserwacyjnych takich, jak np. peryskop okrętu podwodnego.

    Rozpoczęte testy wykazały słuszność tej teorii (przy czym równocześnie stwierdzono, że o wiele łatwiej wypatrzyć tak pomalowany okręt), ale już po kilku miesiącach całkowicie zrezygnowano z wykorzystania kamuflaży rozpraszających. Tłumaczono to… negatywnymi wynikami prób (sic!). Była to stricte osobista decyzja oficerów marynarki, którym po prostu… nie podobały się tak pomalowane okręty.

    Pancernik USS Nebraska w nietypowym kamuflażu rozpraszającym w Norfolk - 20 kwietnia 1918 roku
    Pancernik USS Nebraska w nietypowym kamuflażu rozpraszającym w Norfolk – 20 kwietnia 1918 roku

    Do pomysłu wrócono pod koniec 1916 roku, w najgorszym momencie wojny morskiej, kiedy setki brytyjskich statków handlowych i liczne okręty wojenne szły na dno Atlantyku za sprawą torped niemieckich u-bootów. Tym razem kamuflaż rozpraszający zaprojektował Norman Wilkinson.

    W trakcie prób wykazano, że kamuflaż składający się z biało-czarnych, nieregularnych figur geometrycznych nie zmniejsza wykrywalności statku, ale znacząco utrudnia określenie kierunku w którym płynie dana jednostka oraz w jakiej dokładnie znajduje się odległości.

    HMS Kildwick w kamuflażu rozpraszającym
    HMS Kildwick w kamuflażu rozpraszającym

    Do końca wojny tysiące brytyjskich i amerykańskich okrętów wojennych i statków handlowych otrzymało niecodzienny biało-czarny kamuflaż. Niestety analizy strat poniesionych przez floty obu państw nie potwierdziły wcześniejszych założeń. Tracono zarówno okręty w kamuflażu, jak i bez, a różnica w ilości zatopionych statków była bardzo mała.

    W trakcie obu wojen światowych stosowano również mniej abstrakcyjne malowania. Miały one jednak nieco inne zadanie, ponieważ miały pomagać w ukryciu okrętów w fiordach i zatokach.

    Pancernik USS Alabama w bardziej neutralnym kamuflażu pod koniec II wojny światowej
    Pancernik USS Alabama w bardziej neutralnym kamuflażu pod koniec II wojny światowej

    Wraz z wybuchem II wojny światowej powrócono do pomysłu malowania statków w tzw. dazzle camouflage. Szybko okazało się jednak, że nowoczesne dalmierze „nie dawały się oszukać”, a ze względu na coraz częstsze stosowanie radarów i samolotów rozpoznawczych, kamuflaż rozpraszający tym bardziej stracił sens.

    Mimo to wiele okrętów w trakcie wojny otrzymało zygzakowate malowania. Wielokrotnie załogi rywalizowały między sobą o miano najciekawiej pomalowanego statku. Kamuflaż rozpraszający miał jednak jedną zaletę – utrudniał rozpoznanie szczegółów obserwowanego okrętu, takich jak ilość wież i rodzaj uzbrojenia, przez co dokładne rozpoznanie typu okrętu wymagało podpłynięcia bliżej.

    Po wojnie pomysł kamuflowania okrętów wojennych całkowicie zarzucono i obecnie stosuje się kolor szary lub czarny w przypadku okrętów podwodnych.

    Francuski krążownik Gloire (prawdopodobnie) w kamuflażu rozpraszającym
    Francuski krążownik Gloire (prawdopodobnie) w kamuflażu rozpraszającym
    RMS Mauretania w kamuflażu rozpraszającym
    RMS Mauretania w kamuflażu rozpraszającym
    Francuski krążownik Gloire w kamuflażu rozpraszającym
    Francuski krążownik Gloire w kamuflażu rozpraszającym

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleOstatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919
    Next Article D-Day – lądowanie w Normandii (1944)
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.