SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

      22 września 2023

      Zapomniany Heinkel He 280

      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

      22 września 2023

      Zapomniany Heinkel He 280

      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      3 września 2023

      Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Dazzle camouflage – nietypowy kamuflaż okrętów wojennych
    Artykuły

    Dazzle camouflage – nietypowy kamuflaż okrętów wojennych

    Michał BanachBy Michał Banach5 czerwca 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Dazzle camouflage - nietypowy kamuflaż okrętów wojennych
    Dazzle camouflage - nietypowy kamuflaż okrętów wojennych
    Kamuflaż pozwala na ukrycie pojazdów, samolotów lub żołnierzy przed wzrokiem wroga. Tylko jak zakamuflować statek na otwartym morzu? Nie da się sprawić, że stanie się on nagle niewidoczny. Skoro nie można ukryć go przed wzrokiem wroga, należy maksymalnie utrudnić jego zaatakowanie. W związku z tym, podczas I wojny światowej Brytyjczycy zaczęli stosować specjalny kamuflaż – Dazzle camouflage utrudniający rozpoznanie kierunku w jakim płynie statek.

    Przed wybuchem I wojny światowej okręty wojenne malowano zwykle na kolor szary, lub dwukolorowy – biały kadłub i nadbudówka w kolorze pomarańczowo-brązowym, zielonym lub czarnym. Kamuflaż taki ani trochę nie utrudniał wykrycia statku. Jedynie całkowicie szare malowanie wypadało nieznacznie lepiej, ale tylko przy określonych warunkach pogodowych.

    Pancernik USS New Jersey (BB-16) w kamuflażu rozpraszającym - w tym przypadku zastosowano różne plamy utworzone z figur geometrycznych
    Pancernik USS New Jersey (BB-16) w kamuflażu rozpraszającym – w tym przypadku zastosowano różne plamy utworzone z figur geometrycznych

    W 1914 roku zoolog, John Graham Kerr zaproponował Brytyjskiej Admiralicji pomalowanie okrętów w biało-czarne pasy. Zadaniem kamuflażu miało być maksymalne utrudnienie rozpoznania kursu i odległości od okrętu w trakcie korzystania z przyrządów obserwacyjnych takich, jak np. peryskop okrętu podwodnego.

    Rozpoczęte testy wykazały słuszność tej teorii (przy czym równocześnie stwierdzono, że o wiele łatwiej wypatrzyć tak pomalowany okręt), ale już po kilku miesiącach całkowicie zrezygnowano z wykorzystania kamuflaży rozpraszających. Tłumaczono to… negatywnymi wynikami prób (sic!). Była to stricte osobista decyzja oficerów marynarki, którym po prostu… nie podobały się tak pomalowane okręty.

    Pancernik USS Nebraska w nietypowym kamuflażu rozpraszającym w Norfolk - 20 kwietnia 1918 roku
    Pancernik USS Nebraska w nietypowym kamuflażu rozpraszającym w Norfolk – 20 kwietnia 1918 roku

    Do pomysłu wrócono pod koniec 1916 roku, w najgorszym momencie wojny morskiej, kiedy setki brytyjskich statków handlowych i liczne okręty wojenne szły na dno Atlantyku za sprawą torped niemieckich u-bootów. Tym razem kamuflaż rozpraszający zaprojektował Norman Wilkinson.

    W trakcie prób wykazano, że kamuflaż składający się z biało-czarnych, nieregularnych figur geometrycznych nie zmniejsza wykrywalności statku, ale znacząco utrudnia określenie kierunku w którym płynie dana jednostka oraz w jakiej dokładnie znajduje się odległości.

    HMS Kildwick w kamuflażu rozpraszającym
    HMS Kildwick w kamuflażu rozpraszającym

    Do końca wojny tysiące brytyjskich i amerykańskich okrętów wojennych i statków handlowych otrzymało niecodzienny biało-czarny kamuflaż. Niestety analizy strat poniesionych przez floty obu państw nie potwierdziły wcześniejszych założeń. Tracono zarówno okręty w kamuflażu, jak i bez, a różnica w ilości zatopionych statków była bardzo mała.

    W trakcie obu wojen światowych stosowano również mniej abstrakcyjne malowania. Miały one jednak nieco inne zadanie, ponieważ miały pomagać w ukryciu okrętów w fiordach i zatokach.

    Pancernik USS Alabama w bardziej neutralnym kamuflażu pod koniec II wojny światowej
    Pancernik USS Alabama w bardziej neutralnym kamuflażu pod koniec II wojny światowej

    Wraz z wybuchem II wojny światowej powrócono do pomysłu malowania statków w tzw. dazzle camouflage. Szybko okazało się jednak, że nowoczesne dalmierze „nie dawały się oszukać”, a ze względu na coraz częstsze stosowanie radarów i samolotów rozpoznawczych, kamuflaż rozpraszający tym bardziej stracił sens.

    Mimo to wiele okrętów w trakcie wojny otrzymało zygzakowate malowania. Wielokrotnie załogi rywalizowały między sobą o miano najciekawiej pomalowanego statku. Kamuflaż rozpraszający miał jednak jedną zaletę – utrudniał rozpoznanie szczegółów obserwowanego okrętu, takich jak ilość wież i rodzaj uzbrojenia, przez co dokładne rozpoznanie typu okrętu wymagało podpłynięcia bliżej.

    Po wojnie pomysł kamuflowania okrętów wojennych całkowicie zarzucono i obecnie stosuje się kolor szary lub czarny w przypadku okrętów podwodnych.

    Francuski krążownik Gloire (prawdopodobnie) w kamuflażu rozpraszającym
    Francuski krążownik Gloire (prawdopodobnie) w kamuflażu rozpraszającym
    RMS Mauretania w kamuflażu rozpraszającym
    RMS Mauretania w kamuflażu rozpraszającym
    Francuski krążownik Gloire w kamuflażu rozpraszającym
    Francuski krążownik Gloire w kamuflażu rozpraszającym
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleOstatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919
    Next Article D-Day – lądowanie w Normandii (1944)
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    22 września 20234 Mins Read130 Views

    Zapomniany Heinkel He 280

    By Michał Banach0
    17 września 20233 Mins Read77 Views

    Junkers D.I – pierwszy niemiecki myśliwiec o metalowej konstrukcji

    By Michał Banach0
    1 września 202319 Mins Read235 Views

    Kampania Wrześniowa 1939

    By Michał Banach0
    21 sierpnia 202311 Mins Read892 Views

    Zdobycie niemieckiego okrętu podwodnego U-505 (1944)

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    25 sierpnia 20234 Mins Read

    GM Aerotrain – pociąg, który miał odmienić kolej

    W latach 50. kolej w USA zaczęła przeżywać kryzys związany z rozwojem transportu samochodowego. W…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Artykuły
    18 września 20233 Mins Read

    XXVII Parada Parowozów – Wolsztyn 2023

    Parady parowozów w Wolsztynie przez lata były stałym elementem kalendarza imprez kolejowych w Polsce. Niestety…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    24 września 2023

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    23 września 2023

    Pustynia Dasht-e Lut – najgorętsze miejsce na Ziemi

    22 września 2023

    Zapomniany Heinkel He 280

    21 września 2023

    Lech – pierwszy polski motocykl

    20 września 2023

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    1 grudnia 20174 Mins Read

    Maszt radiowy w Konstantynowie i jego smutna historia

    Zbudowany w 1974 roku masz radiowy w Konstantynowie chociaż runął 8 sierpnia 1991 roku, przez…

    Artykuły
    3 maja 20203 Mins Read

    Aralsk-7 – opuszczone laboratorium na Wyspie Odrodzenia

    Na brzegu Jeziora Aralskiego, na będącej już półwyspem Wyspie Odrodzenia znaleźć można wiele pozostałości po…

    Historia
    8 listopada 20151 Min Read

    Nowojorskie uliczne zamiatarki z 1913 roku

    Gdy do miast zawitały utwardzone drogi z betonu i asfaltu zamiast żwiru i bruku, pojawiła…

    Artykuły
    11 grudnia 20213 Mins Read

    Zapomniany hiszpański supersamochód Pegaso Z-102

    Hiszpańska motoryzacja kojarzy się głównie z marką Seat. Mało kto wie, że w latach 1951-1958…

    Katastrofy
    8 sierpnia 20212 Mins Read

    Wrak MV United Malika

    Ruch morski jest coraz bardziej intensywny. Tysiące statków pływają po morzach i oceanach, więc stosunkowo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.