SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Clifton Suspension Bridge – symbol Bristolu
    Clifton Suspension Bridge - symbol Bristolu
    Clifton Suspension Bridge - symbol Bristolu
    Artykuły

    Clifton Suspension Bridge – symbol Bristolu

    Michał BanachBy Michał Banach2 maja 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Jednym z symboli Bristolu jest liczący 414 m długości most wiszący nad rzeką Avon – Clifton Suspension Bridge zbudowany w XIX wieku. Most zaprojektowany początkowo przez Isambarda Kingdoma Brunela, został dokończony po jego śmierci przez Williama H. Barlowa i Johna Hawkshawa.

    Pomysł zbudowania nowego mostu nad rzeką Avon w Bristolu pojawił się po raz pierwszy w XVIII wieku. W 1753 roku William Vick, kupiec z Bristolu w swoim testamencie zapisał, że zostawia 1000 funtów (współcześnie około 150 tys. funtów) w inwestycjach, które miały zostać wykorzystane na budowę kamiennego mostu między Clifton a Leigh Woods w Bristolu, gdy wartość tych inwestycji wzrośnie do 10 000 funtów.

    Clifton Suspension Bridge podczas budowy
    Clifton Suspension Bridge podczas budowy

    W 1829 roku wartość spadku wzrosła do 8000 funtów, dzięki czemu władze miasta zaczęły interesować się realizacją pomysłu. Na mocy przepisów jakie równolegle uchwalono, w Bristolu miał powstać most nad rzeką Avon. Ogłoszono wówczas konkurs na projekt przeprawy, w którym wzięło udział kilkunastu konstruktorów, którzy złożyli łącznie aż 22 projekty. Ostatecznie odrzucono aż 17 z nich z powodu wysokich kosztów i negatywnych ocen szans na realizację. Ostatecznego wyboru miał dokonać inżynier Thomas Telford, ale odrzucił on pozostałe 5 projektów, ponieważ… chciał stworzyć własny projekt. Koszty budowy mostu według jego projektu okazały się jednak ponownie za wysokie, w związku z czym przez rok trwały organizacyjne przepychanki między władzami a konstruktorami i inżynierami, którzy starali się zainteresować komisję odpowiedzialną za projekt mostu własnymi pomysłami.

    W 1831 roku ogłoszono kolejny konkurs, w którym zgłoszono 13 projektów. Wybrano projekt firmy Eagle Foundry, ale po osobistej interwencji Isambarda Brunela, werdykt zmieniono i wybrano jego projekt mostu wiszącego. Prace nad mostem rozpoczęto oficjalnie 20 czerwca 1831 roku, ale krótko później w Bristolu wybuchły zamieszki, które doprowadziły do przerwania prac. Do 1837 roku zbudowano kamienne wieże, które miały być bazą do zawieszenia konstrukcji mostu. Przez kolejne lata prace nad samym mostem prowadzone był w ograniczonym zakresie i dotyczyły głównie produkcji elementów żelaznych, jednak do 1843 roku wydano wszystkie środki przeznaczone na całe prace nad mostem.

    Clifton Suspension Bridge (fot. pixabay.com)
    Clifton Suspension Bridge (fot. pixabay.com)

    Gdy w 1859 roku Brunel zmarł, dalsze prace nad mostem stanęły pod znakiem zapytania. W tym czasie ukończono kamienne wieże (chociaż nie nadano im zdobień, które planował Brunel), a między nimi rozwieszono linę, na której zawieszono kosz, którym transportowano ludzi i mniejsze ładunki. Jeszcze w tym samym roku przyjaciele Brunela z Institution of Civil Engineers, William Henry Barlow i Sir John Hawkshaw podjęli decyzję, że należy dokończyć budowę mostu aby upamiętnić Brunela.

    Ze względu na to, że prace nad mostem przerwano wiele lat wcześniej, a technologia budowy mostów wiszących poszła do przodu, wprowadzili oni liczne poprawki do oryginalnego projektu, których głównym celem było zwiększenie przepustowości mostu oraz jego wytrzymałości. Prace wznowiono w 1862 roku, a zakończono je 8 grudnia 1864 roku.

    Clifton Suspension Bridge (fot. pixabay.com)
    Clifton Suspension Bridge (fot. pixabay.com)

    W momencie ukończenia, most nazwany Clifton Suspension Bridge miał 414 m długości i 9,4 m szerokości. Rozwieszone między wieżami przęsło miało długość 214 m, a prześwit wynosił 75 m. Most podwieszony był na żelaznych (obecnie stalowych) linach, po 3 na każdą stronę i przyczepiony w 162 punktach (po 81 na każdej stronie). Kamienne wieże miały po około 26 m wysokości i chociaż wyglądają podobnie, każda miała inną konstrukcję.

    Od początku Clifton Suspension Bridge zarządzany był przez firmę pobierającą opłaty za przejazd, które wykorzystywano do finansowania prac konserwacyjnych. Obecnie, od 2006 roku opłata wynosi 1 funta od pojazdu. Chociaż teoretycznie opłaty mogłyby być pobierane również od pieszych, rowerzystów i motocyklistów, w praktyce nie są pobierane.

    Clifton Suspension Bridge (fot. pixabay.com)
    Clifton Suspension Bridge (fot. pixabay.com)

    Most początkowo nie cieszył się popularnością, ale wraz z rosnącą liczbą samochodów, wzrastał ruch na nim. Obecnie dziennie przejeżdża nim około 8800 aut. Clifton Suspension Bridge stał się symbolem Bristolu, głównie ze względu na swoje położenie. Niestety most ten też często jest świadkiem licznych samobójstw.W 1957 roku należący do RAFu de Havilland Vempire przeleciał pod mostem. Za jego sterami siedział John Greenwood Crossley. Niestety chwilę później maszyna rozbiła się, a pilot zginął.

    1 kwietnia 1979 roku z mostu wykonano również jeden z pierwszych w współczesnym wydaniu skoków na bungee. Od tego czasu regularnie na moście organizowane są imprezy dla miłośników tego sportu. W 2002 roku doszło do ciekawego odkrycia. Podczas badania podstawy jednej z wież, okazało się, że stoi ona na nie na litym fundamencie, a na specjalnej konstrukcji z licznymi komorami, połączonymi tunelami.

    Clifton Suspension Bridge (fot. Gothick/Wikimedia Commons)
    Clifton Suspension Bridge (fot. Gothick/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleAviation Detachment Rotation 2021 – galeria
    Next Article Węgierski rozpoznawczy samochód pancerny 39M Csaba
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    HMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem

    10 stycznia 202311 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.