SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Clifton Suspension Bridge – symbol Bristolu
    Clifton Suspension Bridge - symbol Bristolu
    Clifton Suspension Bridge - symbol Bristolu
    Artykuły

    Clifton Suspension Bridge – symbol Bristolu

    Michał BanachBy Michał Banach2 maja 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Jednym z symboli Bristolu jest liczący 414 m długości most wiszący nad rzeką Avon – Clifton Suspension Bridge zbudowany w XIX wieku. Most zaprojektowany początkowo przez Isambarda Kingdoma Brunela, został dokończony po jego śmierci przez Williama H. Barlowa i Johna Hawkshawa.

    Pomysł zbudowania nowego mostu nad rzeką Avon w Bristolu pojawił się po raz pierwszy w XVIII wieku. W 1753 roku William Vick, kupiec z Bristolu w swoim testamencie zapisał, że zostawia 1000 funtów (współcześnie około 150 tys. funtów) w inwestycjach, które miały zostać wykorzystane na budowę kamiennego mostu między Clifton a Leigh Woods w Bristolu, gdy wartość tych inwestycji wzrośnie do 10 000 funtów.

    Clifton Suspension Bridge podczas budowy
    Clifton Suspension Bridge podczas budowy

    W 1829 roku wartość spadku wzrosła do 8000 funtów, dzięki czemu władze miasta zaczęły interesować się realizacją pomysłu. Na mocy przepisów jakie równolegle uchwalono, w Bristolu miał powstać most nad rzeką Avon. Ogłoszono wówczas konkurs na projekt przeprawy, w którym wzięło udział kilkunastu konstruktorów, którzy złożyli łącznie aż 22 projekty. Ostatecznie odrzucono aż 17 z nich z powodu wysokich kosztów i negatywnych ocen szans na realizację. Ostatecznego wyboru miał dokonać inżynier Thomas Telford, ale odrzucił on pozostałe 5 projektów, ponieważ… chciał stworzyć własny projekt. Koszty budowy mostu według jego projektu okazały się jednak ponownie za wysokie, w związku z czym przez rok trwały organizacyjne przepychanki między władzami a konstruktorami i inżynierami, którzy starali się zainteresować komisję odpowiedzialną za projekt mostu własnymi pomysłami.

    W 1831 roku ogłoszono kolejny konkurs, w którym zgłoszono 13 projektów. Wybrano projekt firmy Eagle Foundry, ale po osobistej interwencji Isambarda Brunela, werdykt zmieniono i wybrano jego projekt mostu wiszącego. Prace nad mostem rozpoczęto oficjalnie 20 czerwca 1831 roku, ale krótko później w Bristolu wybuchły zamieszki, które doprowadziły do przerwania prac. Do 1837 roku zbudowano kamienne wieże, które miały być bazą do zawieszenia konstrukcji mostu. Przez kolejne lata prace nad samym mostem prowadzone był w ograniczonym zakresie i dotyczyły głównie produkcji elementów żelaznych, jednak do 1843 roku wydano wszystkie środki przeznaczone na całe prace nad mostem.

    Clifton Suspension Bridge (fot. pixabay.com)
    Clifton Suspension Bridge (fot. pixabay.com)

    Gdy w 1859 roku Brunel zmarł, dalsze prace nad mostem stanęły pod znakiem zapytania. W tym czasie ukończono kamienne wieże (chociaż nie nadano im zdobień, które planował Brunel), a między nimi rozwieszono linę, na której zawieszono kosz, którym transportowano ludzi i mniejsze ładunki. Jeszcze w tym samym roku przyjaciele Brunela z Institution of Civil Engineers, William Henry Barlow i Sir John Hawkshaw podjęli decyzję, że należy dokończyć budowę mostu aby upamiętnić Brunela.

    Ze względu na to, że prace nad mostem przerwano wiele lat wcześniej, a technologia budowy mostów wiszących poszła do przodu, wprowadzili oni liczne poprawki do oryginalnego projektu, których głównym celem było zwiększenie przepustowości mostu oraz jego wytrzymałości. Prace wznowiono w 1862 roku, a zakończono je 8 grudnia 1864 roku.

    Clifton Suspension Bridge (fot. pixabay.com)
    Clifton Suspension Bridge (fot. pixabay.com)

    W momencie ukończenia, most nazwany Clifton Suspension Bridge miał 414 m długości i 9,4 m szerokości. Rozwieszone między wieżami przęsło miało długość 214 m, a prześwit wynosił 75 m. Most podwieszony był na żelaznych (obecnie stalowych) linach, po 3 na każdą stronę i przyczepiony w 162 punktach (po 81 na każdej stronie). Kamienne wieże miały po około 26 m wysokości i chociaż wyglądają podobnie, każda miała inną konstrukcję.

    Od początku Clifton Suspension Bridge zarządzany był przez firmę pobierającą opłaty za przejazd, które wykorzystywano do finansowania prac konserwacyjnych. Obecnie, od 2006 roku opłata wynosi 1 funta od pojazdu. Chociaż teoretycznie opłaty mogłyby być pobierane również od pieszych, rowerzystów i motocyklistów, w praktyce nie są pobierane.

    Clifton Suspension Bridge (fot. pixabay.com)
    Clifton Suspension Bridge (fot. pixabay.com)

    Most początkowo nie cieszył się popularnością, ale wraz z rosnącą liczbą samochodów, wzrastał ruch na nim. Obecnie dziennie przejeżdża nim około 8800 aut. Clifton Suspension Bridge stał się symbolem Bristolu, głównie ze względu na swoje położenie. Niestety most ten też często jest świadkiem licznych samobójstw.W 1957 roku należący do RAFu de Havilland Vempire przeleciał pod mostem. Za jego sterami siedział John Greenwood Crossley. Niestety chwilę później maszyna rozbiła się, a pilot zginął.

    1 kwietnia 1979 roku z mostu wykonano również jeden z pierwszych w współczesnym wydaniu skoków na bungee. Od tego czasu regularnie na moście organizowane są imprezy dla miłośników tego sportu. W 2002 roku doszło do ciekawego odkrycia. Podczas badania podstawy jednej z wież, okazało się, że stoi ona na nie na litym fundamencie, a na specjalnej konstrukcji z licznymi komorami, połączonymi tunelami.

    Clifton Suspension Bridge (fot. Gothick/Wikimedia Commons)
    Clifton Suspension Bridge (fot. Gothick/Wikimedia Commons)

    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułAviation Detachment Rotation 2021 – galeria
    Następny artykuł Węgierski rozpoznawczy samochód pancerny 39M Csaba
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    HMS Vanguard – ostatni pancernik

    12 maja 20226 Mins Read

    HMS Devastation – pancernik który wyprzedził swoje czasy

    19 kwietnia 20225 Mins Read

    Curtiss Wanamaker Triplane – pierwszy amerykański czterosilnikowy samolot

    14 kwietnia 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    17 maja 2022

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 2022

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 stycznia 20200

    Praca zdalna w IT: czy grozi ci izolacja?

    Nie ulega wątpliwości, że zdecydowana większość z nas ceni sobie posiadanie możliwości pracy spoza biura.…

    Smart
    20 czerwca 20200

    Paski zębate. Do czego służą i jakie są ich rodzaje?

    Paski zębate służą do przenoszenia napędu w przekładni pasowej. Są to elementy, które powszechnie stosuje…

    Artykuły
    8 września 20142

    Mikasa – ostatni istniejący pre-dreadnought

    Gdy w 1862 roku na wodach Hampton Roads starły się amerykańskie okręty pancerne USS Monitor…

    Artykuły
    29 sierpnia 20180

    Controlled Impact Demonstration (1984)

    W 1984 roku NASA wspólnie z FAA (Federal Aviation Administration) przeprowadziła eksperyment podczas którego w…

    Artykuły
    22 sierpnia 20164

    Operation Cottage – walka z niewidzialnym wrogiem

    Walki na Pacyfiku należały do jednych z najkrwawszych w trakcie II wojny światowej. Wycofujący się…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.