SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Caudron G.III – samolot szkolny i do zadań specjalnych
    Caudron G.III - samolot szkolny i do zadań specjalnych
    Caudron G.III - samolot szkolny i do zadań specjalnych
    Artykuły

    Caudron G.III – samolot szkolny i do zadań specjalnych

    Michał BanachBy Michał Banach16 czerwca 2022Updated:28 czerwca 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany pod koniec 1913 roku i oblatany w 1914 roku samolot Caudron G.III powstał jako typowa maszyn szkolno-treningowa. Wybuch I wojny światowej sprawił jednak, że samoloty te zaczęto wykorzystywać do bardzo wielu różnorodnych zadań, często związanych z misjami szpiegowskimi.

    W 1913 roku w francuskich zakładach Caudron Issyles w Moulinneaux rozpoczęto prace nad samolotem szkolnym Caudron G.III. Maszyna wyróżniała się oryginalną jak na tamte lata konstrukcją. Kadłub miał 6,4 m długości a rozpiętość skrzydeł wynosiła 13.4 m. Masa startowa samolotu wynosiła 734 kg. Napęd stanowił siedmiocylindrowy silnik rotacyjny Le Rhône o mocy 80 KM, zapewniający prędkość maksymalną 115 km/h i zasięg 405 km (lot mógł trwać około 4 godzin).

    Caudron G.III
    Caudron G.III

    Silnik umieszczono w gondoli razem z dwoma miejscami dla załogi – pilota z przodu i pasażera, obserwatora z tyłu. Podwozie składało się z 4 kółek i płóz, co ułatwiało operowanie z przygodnych lądowisk.

    Oblot samolotu miał miejsce na początku 1914 roku. Wraz z wybuchem I wojny światowej Caudron G.III zaczęto wykorzystywać w francuskim lotnictwie wojskowym do zadań szkoleniowych, ale szybko znaleziono dla nich inne zastosowania. Możliwość przebywania w powietrzu przez 4 godziny i dwuosobowa załoga sprawiły, że maszyny te zaczęto używać w roli samolotów obserwacyjnych i koordynujących ostrzał artyleryjski.

    Caudron G.III
    Caudron G.III

    Kolejnym atutem było solidne podwozie pozwalające na lądowanie w trudnym terenie. W związku z tym Caudron G.III idealnie nadawał się do roli maszyny łącznikowej. Dalszym rozwinięciem tej funkcji było wykorzystywanie samolotów do przerzucania szpiegów za linie wroga. Z czasem załogi zaczęły zabierać na pokład niewielkie bomby (o maksymalnej masie od 150 kg), które zrzucali ręcznie podczas lotu.

    W toku działań wojennych powstała wersja Caudron G.III A2, w których z tyłu zainstalowano karabin maszynowy obsługiwany przez obserwatora. Tym samym maszyna zaprojektowana jako samolot szkolny stała się pełnoprawnym samolotem bojowym.

    Caudron G.III
    Caudron G.III

    Duże możliwości i łatwość produkcji sprawiły że zbudowano około 2450 lub nawet 2800 samolotów tego typu. Większość maszyn powstała we Francji (około 1423 egzemplarzy), ale reszta budowana była na licencji w Wielkiej Brytanii, Włoszech i kilku innych krajach. Ponadto Caudron G.III trafiły na wyposażenie sił powietrznych Argentyny, Australii, Belgii, Brazylii, Chile, Chin, Kolumbii (były to pierwsze kolumbijskie samoloty wojskowe), Danii, Salwadoru, Finlandii, Grecji, Hondurasu, Japonii, Peru, Portugalii, Polski, Rumuni, Rosji, Serbii, Hiszpanii, Turcji, USA, Wenezueli oraz… ZSRR, które przejęło rosyjskie maszyny. Pojedyncze egzemplarze trafiły również do innych krajów.

    Co istotne, mimo olbrzymiego rozwoju lotnictwa w trakcie wojny, Caudron G.III pozostawały w eksploatacji na długo po jej zakończeniu. Kilka maszyn zostało w 1931 roku przejętych przez Japonię w Chinach. W toku eksploatacji samoloty poddawano modyfikacjom i tworzono lokalne odmiany i wersje – np. w Chinach powstała wersja z pływakami. Co ciekawe, w Niemczech w trakcie wojny zbudowano kilka kopii francuskiej maszyny.

    Caudron G.III
    Caudron G.III

    Do Polski trafiło łącznie 51 samolotów Caudron G.III. Samoloty używano do końca lat 20. po czym część maszyn, które przetrwały, trafiła do aeroklubów, w których pozostawały prawdopodobnie do 1933 roku. Warto dodać, że w toku eksploatacji na przestrzeni tak wielu lat, polskie G.III poddawano licznym naprawom, w trakcie których wymieniano oryginalne części na nowe, lokalnie produkowane.

    Do naszych czasów przetrwało kilka egzemplarzy Caudron G.III. Przynajmniej 6 znajduje się w muzeach. Dodatkowo współcześnie zbudowano kilka replik, które wykorzystywane są na pokazach lotniczych w Europie.

    Caudron G.III
    Caudron G.III

    Caudron G.III nie był nowatorskim samolotem, ale powstał w idealnym momencie, aby stać się podstawą sił powietrznych wielu krajów na początku I wojny światowej. Dzięki swojej prostej, ale przemyślanej konstrukcji samoloty te pozostawały w eksploatacji przez długi czas.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMil Mi-10 – latający dźwig
    Next Article Zapomniany Kamow Ka-22 Wintokryl
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.