SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Bartini Berijew VVA-14 – amfibia, ekranoplan i VTOL w jednym
    Bartini Berijew VVA-14 - amfibia, ekranoplan i VTOL w jednym
    Bartini Berijew VVA-14 - amfibia, ekranoplan i VTOL w jednym
    Artykuły

    Bartini Berijew VVA-14 – amfibia, ekranoplan i VTOL w jednym

    Michał BanachBy Michał Banach4 września 2022Brak komentarzy4 Mins Read
    W ZSRR powstało wiele nietypowych pojazdów, zarówno lądowych, jak i latających. Bez wątpienia jednym z bardziej oryginalnych jest Bartini Berijew VVA-14 z 1972 roku. Oficjalnie określano go jako amfibia pionowego startu. Zbudowano jedynie dwa prototypy, a po śmierci głównego konstruktora projekt zamknięto.

    Amfibia-samolot-VTOL

    Historia VVA-14 sięga połowy lat 50. Radziecki inżynier włoskiego pochodzenia, Robert Bartini pracował wówczas nad projektami naddźwiękowych bombowców operujących zarówno z lądu, jak i z wody. Wnioski z prób kilku prototypów i modeli pozwoliły Bartiniemu na stworzenie oryginalnej koncepcji bombowca będącego zarówno amfibią jak i samolotem pionowego startu i lądowania (VTOL).

    Bartini Berijew VVA-14
    Bartini Berijew VVA-14

    Maszyna taka miała operować zarówno z lądu jak i z wody, a jej głównym zadaniem miało być zwalczanie okrętów podwodnych. Docelowo zakładano powstanie kolejnych wersji samolotu, przystosowanych m.in. do operowania z okrętów wojennych.

    Pomysł konstruktora zyskał zainteresowanie władz i został skierowany do dalszych prac w zakładach Berijewa. Według wstępnych założeń Bartini chciał podzielić prace nad swoim nowym samolotem na trzy etapy, w trakcie których powstałyby trzy różne maszyny. Pierwszą z nich miał być VVA-14M1 służący do podstawowych testów aerodynamicznych, kolejny prototyp oznaczony jako VVA-14M2 miał służyć do prób w locie, w tym do testów silników zapewniających możliwość pionowego startu oraz prób systemu fly-by-wire. Ostatni prototyp, VVA-14M3 miał posiadać pełne wyposażenie wojskowe, uzbrojenie oraz możliwość pionowego startu i lądowania.

    Bartini Berijew VVA-14
    Bartini Berijew VVA-14

    Prace nad pierwszym z prototypów rozpoczęto na początku lat 70., a ukończona maszyna została oblatana 4 września 1972 roku. W trakcie swojego pierwszego lotu samolot wystartował z normalnego pasa startowego. Przez kolejne trzy lata kontynuowano próby maszyny, ale w ich trakcie wyszło na jaw wiele problemów, których nie przewidział zespół konstrukcyjny. Największym wyzwaniem było opracowanie skutecznego systemu sterowania tak skomplikowaną maszyną.

    W 1974 roku rozpoczęto próby pontonów, znajdujących się pod kadłubem, które miały umożliwiać operowanie z wody. Ich konstrukcja wielokrotnie ulegała zamianom, ponieważ początkowo rozważano instalację nadmuchiwanych pontonów-pływaków, ale ostatecznie zdecydowano się na tradycyjne, sztywne pływaki, w których umieszczono również podwozie. Pierwszy start z wody przeprowadzono 11 czerwca 1975 roku.

    Bartini Berijew VVA-14
    Bartini Berijew VVA-14

    Wraz z śmiercią Roberta Bartiniego, który zmarł 6 grudnia 1974 roku, prace nad projektem zwolniły. Piętrzące się problemy z konstrukcją oraz opóźnienia w produkcji 12 silników RD-36-35PR, które miały zapewnić możliwość pionowego startu i lądowania sprawiły, że porzucono koncepcję VTOL na rzecz budowy ekranoplanu.

    Zbudowano wówczas drugi prototyp oznaczony jako VVA-14M1P (chociaż w źródłach występują informacje o powstaniu dwóch maszyn, nie są to w pełni potwierdzone dane, być może VVA-14M1P był po prostu przebudowanym VVA-14M1 – potwierdzeniem mogą być numery na samolocie, widoczne na zdjęciach). Przez krótki czas kontynuowano próby maszyny, jednak ostatecznie projekt zamknięto, uznając, że wymaga on zbyt dużych nakładów, a docelowa maszyna nie dysponowała specjalnie dobrymi osiągami. W trakcie prób VVA-14 wykonał łącznie 107 lotów, spędzając w powietrzu 103 godziny.

    Bartini Berijew VVA-14
    Bartini Berijew VVA-14

    Jeden z prototypów został następnie przekazany do muzeum w Monino, gdzie znajduje się do dnia dzisiejszego. Maszyna nie posiada silników a jej skrzydła zostały zdemontowane. Według informacji z 2013 roku, władze muzeum planują rekonstrukcje samolotu.

    Konstrukcja

    Bartini Berijew VVA-14 miał 26 m długości i 30 m rozpiętości skrzydeł, ważąc przy tym około 52 ton. Napęd stanowiły dwa silniki Sołowiew D-30M (ich wersje wykorzystywano do napędu takich samolotów jak Beriew Be-42, MiG-31, Ił-62M, Ił-76, Tu-134 i Tu-154M). zapewniające prędkość maksymalną 760 km/h i przelotową 640 km/h. Możliwość pionowego startu i lądowania miało zapewnić 12 silników RD-36-35PR, nigdy jednak ich nie zainstalowano. Zasięg samolotu miał wynosić 2450 km, a załoga składała się z 3 osób.

    Bartini Berijew VVA-14
    Bartini Berijew VVA-14

    Zakładano, że uzbrojenie będzie składać się z dwóch torped lub ośmiu min IGMD-500 lub szesnastu bomb PLAB-250. Maksymalna masa przenoszonego uzbrojenia miała wynosić do 4000 kg.

    Bartini Berijew VVA-14
    Bartini Berijew VVA-14
    Bartini Berijew VVA-14
    Bartini Berijew VVA-14
    Bartini Berijew VVA-14
    Bartini Berijew VVA-14
    Bartini Berijew VVA-14 - stan z 2010 roku (fot. Alex Beltyukov)
    Bartini Berijew VVA-14 – stan z 2010 roku (fot. Alex Beltyukov)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMichaił Gorbaczow – pierwszy i jedyny prezydent ZSRR
    Next Article Internet w T-Mobile – przegląd oferty
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.