Na granicy Liechtensteinu i Szwajcarii, między miejscowością Vaduz, a gminą Sevelen znajduje się 135-metrowy most z 1901 roku. Jest to ostatni drewniany most na Renie, który przetrwał do naszych czasów.

Do połowy XIX wieku Ren nie był specjalnie uregulowany, przez co w rejonie Szwajcarii, rzeka była w znacznej mierze żeglowna, a przedostanie się na jej drugi brzeg wymagało zwykle wykorzystania łodzi. W połowie wieku rozpoczął się jednak proces regulowania Renu, w wyniku którego rozpoczęto budowę licznych zapór, a później hydroelektrowni.

Alte Rheinbrücke Vaduz–Sevelen (fot. Presse- und Informationsamt, Vaduz)
Alte Rheinbrücke Vaduz–Sevelen (fot. Presse- und Informationsamt, Vaduz)

W wyniku tych prac poziom rzeki opadł, co umożliwiło zbudowanie na niej mostów. Tylko w rejonie granicy Liechtensteinu i Szwajcarii zbudowano kilka drewniany przepraw przez Ren, a pierwszy z mostów oddano do użytku w latach 1867-1868. W latach 1870-1871 zbudowano natomiast mierzący 135 m długości i 5 m szerokości drewniany most łączący miejscowość Vaduz z gminą Sevelen. Koszt prac wyniósł 28 000 franków szwajcarskich.

Ze względu na zmianę poziomu rzeki, w latach 1874-1875 oraz w 1886 roku most musiał być dwukrotnie podwyższany. Ze względu na swoją drewnianą konstrukcję oraz liczne modyfikacje, stan mostu szybko zaczął się jednak pogarszać. W związku z tym na początku XX wieku podjęto decyzję o zastąpieniu starej konstrukcji nową.

Alte Rheinbrücke Vaduz–Sevelen (fot. Rainer Ebert)
Alte Rheinbrücke Vaduz–Sevelen (fot. Rainer Ebert)

W latach 1900-1901 po uprzednim zburzeniu starego mostu, na jego filarach zbudowano nową przeprawę. Miała ona również 135 m długości, a cała konstrukcja została zaprojektowana według tzw. Systemu Howe’a.  System ten zakłada połączenie drewnianych ukośnych elementów konstrukcyjnych z pionowymi elementami wykonanymi z metalu, dzięki czemu konstrukcja jest wytrzymała i poprzez dokręcanie śrub może być naprężana, aby zachować odpowiednią sztywność.

Początkowo most miał nośność 3,5 tony, co pozwalało na wykorzystanie go zarówno jako mostu pieszego jak i konnego. W 1927 roku został on uszkodzony przez powódź, a w trakcie remontu podwyższono filary i wzmocniono konstrukcję, dzięki czemu nośność zwiększyła się do 6 ton, dzięki czemu mogły przez niego przejeżdżać samochody. W 1975 roku podjęto decyzję o zbudowaniu nowego mostu drogowego w pobliżu starej przeprawy. Po jego ukończeniu, Stary Most jak nazwano drewnianą konstrukcję, stał się mostem pieszym i rowerowym. Konstrukcję remontowano w latach 80. i na przełomie 2009/2010 roku.

Alte Rheinbrücke Vaduz–Sevelen (fot. Kecko/Flickr.com)
Alte Rheinbrücke Vaduz–Sevelen (fot. Kecko/Flickr.com)

Obecnie Alte Rheinbrücke Vaduz–Sevelen to jedyny drewniany most zachowany na Renie. Pozostałe nie przetrwały próby czasu i albo ulegały zniszczeniu w wyniku pożarów oraz powodzi, albo były rozbierane z powodu złego stanu technicznego.

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×