SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Alte Rheinbrücke Vaduz–Sevelen – ostatni drewniany most na Renie
    Alte Rheinbrücke Vaduz–Sevelen - ostatni drewniany most na Renie
    Alte Rheinbrücke Vaduz–Sevelen - ostatni drewniany most na Renie
    Artykuły

    Alte Rheinbrücke Vaduz–Sevelen – ostatni drewniany most na Renie

    Michał BanachBy Michał Banach15 lipca 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Na granicy Liechtensteinu i Szwajcarii, między miejscowością Vaduz, a gminą Sevelen znajduje się 135-metrowy most z 1901 roku. Jest to ostatni drewniany most na Renie, który przetrwał do naszych czasów.

    Do połowy XIX wieku Ren nie był specjalnie uregulowany, przez co w rejonie Szwajcarii, rzeka była w znacznej mierze żeglowna, a przedostanie się na jej drugi brzeg wymagało zwykle wykorzystania łodzi. W połowie wieku rozpoczął się jednak proces regulowania Renu, w wyniku którego rozpoczęto budowę licznych zapór, a później hydroelektrowni.

    Alte Rheinbrücke Vaduz–Sevelen (fot. Presse- und Informationsamt, Vaduz)
    Alte Rheinbrücke Vaduz–Sevelen (fot. Presse- und Informationsamt, Vaduz)

    W wyniku tych prac poziom rzeki opadł, co umożliwiło zbudowanie na niej mostów. Tylko w rejonie granicy Liechtensteinu i Szwajcarii zbudowano kilka drewniany przepraw przez Ren, a pierwszy z mostów oddano do użytku w latach 1867-1868. W latach 1870-1871 zbudowano natomiast mierzący 135 m długości i 5 m szerokości drewniany most łączący miejscowość Vaduz z gminą Sevelen. Koszt prac wyniósł 28 000 franków szwajcarskich.

    Ze względu na zmianę poziomu rzeki, w latach 1874-1875 oraz w 1886 roku most musiał być dwukrotnie podwyższany. Ze względu na swoją drewnianą konstrukcję oraz liczne modyfikacje, stan mostu szybko zaczął się jednak pogarszać. W związku z tym na początku XX wieku podjęto decyzję o zastąpieniu starej konstrukcji nową.

    Alte Rheinbrücke Vaduz–Sevelen (fot. Rainer Ebert)
    Alte Rheinbrücke Vaduz–Sevelen (fot. Rainer Ebert)

    W latach 1900-1901 po uprzednim zburzeniu starego mostu, na jego filarach zbudowano nową przeprawę. Miała ona również 135 m długości, a cała konstrukcja została zaprojektowana według tzw. Systemu Howe’a.  System ten zakłada połączenie drewnianych ukośnych elementów konstrukcyjnych z pionowymi elementami wykonanymi z metalu, dzięki czemu konstrukcja jest wytrzymała i poprzez dokręcanie śrub może być naprężana, aby zachować odpowiednią sztywność.

    Początkowo most miał nośność 3,5 tony, co pozwalało na wykorzystanie go zarówno jako mostu pieszego jak i konnego. W 1927 roku został on uszkodzony przez powódź, a w trakcie remontu podwyższono filary i wzmocniono konstrukcję, dzięki czemu nośność zwiększyła się do 6 ton, dzięki czemu mogły przez niego przejeżdżać samochody. W 1975 roku podjęto decyzję o zbudowaniu nowego mostu drogowego w pobliżu starej przeprawy. Po jego ukończeniu, Stary Most jak nazwano drewnianą konstrukcję, stał się mostem pieszym i rowerowym. Konstrukcję remontowano w latach 80. i na przełomie 2009/2010 roku.

    Alte Rheinbrücke Vaduz–Sevelen (fot. Kecko/Flickr.com)
    Alte Rheinbrücke Vaduz–Sevelen (fot. Kecko/Flickr.com)

    Obecnie Alte Rheinbrücke Vaduz–Sevelen to jedyny drewniany most zachowany na Renie. Pozostałe nie przetrwały próby czasu i albo ulegały zniszczeniu w wyniku pożarów oraz powodzi, albo były rozbierane z powodu złego stanu technicznego.

    Alte Rheinbrücke Vaduz–Sevelen (fot. Kecko/Flickr.com)
    Alte Rheinbrücke Vaduz–Sevelen (fot. Kecko/Flickr.com)
    Alte Rheinbrücke Vaduz–Sevelen (fot. Kecko/Flickr.com)
    Alte Rheinbrücke Vaduz–Sevelen (fot. Kecko/Flickr.com)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePrototypowy samolot pasażerski RWD-11
    Next Article Charkówczanka – radzieckie pojazdy polarne
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    M47 Patton – przejściowa hybryda

    12 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    11 czerwca 20170

    Wielolufowe działka Hotchkiss M1873 i M1879

    W drugiej połowie XIX wieku wraz z rozwojem małych okrętów wojennych, tzw. torpedowców, w największych…

    Militaria
    15 kwietnia 20222

    BMP-64 – ciężki ukraiński BWP

    Konflikt ukraińsko-rosyjski, który wybuchł w 2014 roku wymusił modernizację ukraińskiej armii. Po wieloletniej przerwie powróciła…

    Artykuły
    19 września 20172

    Samoloty rolnicze w muzeum w Szreniawie

    W Muzeum Narodowym Rolnictwa i Przemysłu rolno-spożywczego w Szreniawie znajduje się ciekawa kolekcja samolotów rolniczych…

    Artykuły
    30 marca 20160

    Podwodny krążownik Surcouf

    Pod koniec I wojny światowej oraz na początku lat 20. w Niemczech i Wielkiej Brytanii…

    Artykuły
    9 listopada 20190

    5 najczęstszych pytań dotyczących rollupów

    Prawidłowo zaplanowana i przeprowadzona kampania reklamowa, ma duży wpływ na wyniki sprzedażowe firmy. Oprócz działań…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.