SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Airbus A340 Hi Fly wylądował na Antarktydzie
    Airbus A340 Hi Fly wylądował na Antarktydzie
    Airbus A340 Hi Fly wylądował na Antarktydzie
    Artykuły

    Airbus A340 Hi Fly wylądował na Antarktydzie

    Michał BanachBy Michał Banach3 grudnia 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Obsługa baz badawczych na Antarktydzie nie należy do łatwych zadań. Dostarczanie zaopatrzenia do nich to skomplikowana operacja wymagająca zaangażowania różnych pojazdów, a większość dostaw odbywa się drogą morską. Tylko czasami korzysta się z samolotów, które lądują na lodowych pasach startowych lub nielicznych utwardzonych lotniskach.  2 listopada 2021 roku Airbus A340 linii Hi Fly jako pierwszy samolot tego typu wylądował na Antarktydzie na lodowym pasie startowym.

    Najczęściej loty na Antarktydę obsługują samoloty z silnikami turbośmigłowymi, łatwiejsze w obsłudze na tak prowizorycznych lotniskach i mniejsze. Problemem jest ograniczona dostępność maszyn tego typu, oraz mała ładowność, w związku z czym coraz częściej rozważane jest wykorzystywanie samolotów wyposażonych w silniki odrzutowe.

    Airbus A340 Hi Fly na Antarktydzie (fot. Marc Bow/Hi Fly)
    Airbus A340 Hi Fly na Antarktydzie (fot. Marc Bow/Hi Fly)

    2 listopada 2021 roku linie lotnicze Hi Fly zainaugurowały połączenie lotnicze między Cape Town w RPA a Antarktydą, a dokładnie lodowym pasem startowym Wolf’s Fang Runway należącym do Wielkiej Brytanii, obsługiwane przez samolot Airbus A340. Trwający ponad 5 godzin lot (w jedną stronę) wykonany został przez samolot Airbus A340-313HGW (High Gross Weight) o numerze 9H-SOL. Dowódcą lotu był kapitan Carlos Mirpuri. Trasa w jedną stronę to 4630 km.

    Przygotowania do lotu trwały kilka miesięcy, w trakcie których przygotowywano pas startowy, a załoga uczyła się trasy, ponieważ lądowanie na Antarktydzie odbywa się bez wsparcia wieży kontroli lotów i systemu naprowadzającego na pas. Dzięki znakomitym warunkom pogodowym, lot przebiegł gładko i bez żadnych problemów, a załoga łatwo odnalazła pas.

    Airbus A340 Hi Fly na Antarktydzie (fot. Marc Bow/Hi Fly)
    Airbus A340 Hi Fly na Antarktydzie (fot. Marc Bow/Hi Fly)

    Obsługa maszyny na ziemi miała 3 godziny na jej rozładowanie i przygotowanie do lotu powrotnego. Sam pas, który wykorzystano ma długość około 3 km, co jest wystarczające dla tak dużego samolotu jak A340. Na pokładzie maszyny było 23 pasażerów i zaopatrzenie dla antarktycznych baz (maksymalnie samolot może zabrać 275 ton zaopatrzenia). Podczas tego lotu ładunek był jednak mniejszy, ponieważ samolot musiał być zatankowany na lot w obie strony z racji braku infrastruktury do tankowania.

    Jako ciekawostkę warto dodać, że na samej Antarktydzie znajduje się około 50 pasów startowych, lądowisk i lotnisk różnego rodzaju, przy czym większość z nich ma charakter prowizoryczny. O ile w bazie McMurdo lądowały już większe samoloty, nigdy na Antarktydzie na lodowych pasach startowych nie lądowały takie samoloty jak Airbus A340 (chociaż lądowały tam o wiele większe Lockheed C-5 Galaxy).

    Airbus A340 Hi Fly na Antarktydzie (fot. Marc Bow/Hi Fly)
    Airbus A340 Hi Fly na Antarktydzie (fot. Marc Bow/Hi Fly)

    Operacja przeprowadzona 2 listopada 2021 roku miała charakter lotu testowego, jednak dalsze loty obsługiwane przez Hi Fly będą odbywać się regularnie.

    Airbus A340 Hi Fly na Antarktydzie (fot. Marc Bow/Hi Fly)
    Airbus A340 Hi Fly na Antarktydzie (fot. Marc Bow/Hi Fly)
    Airbus A340 Hi Fly na Antarktydzie (fot. Marc Bow/Hi Fly)
    Airbus A340 Hi Fly na Antarktydzie (fot. Marc Bow/Hi Fly)
    Airbus A340 Hi Fly na Antarktydzie (fot. Marc Bow/Hi Fly)
    Airbus A340 Hi Fly na Antarktydzie (fot. Marc Bow/Hi Fly)
    Airbus A340 Hi Fly na Antarktydzie (fot. Marc Bow/Hi Fly)
    Airbus A340 Hi Fly na Antarktydzie (fot. Marc Bow/Hi Fly)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleIle kosztuje wypożyczenie samochodu w Bydgoszczy?
    Next Article Zapomniany McDonnell 119/220
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read

    Isambard Kingdom Brunel – niewysoki tytan inżynierii

    3 stycznia 20235 Mins Read

    Destructor – (prawie)pierwszy niszczyciel

    18 grudnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.