SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    • Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    • Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

      23 czerwca 2022

      Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Aerofestival 2015 – fotorelacja
    Aerofestival 2015 - fotorelacja
    Aerofestival 2015 - fotorelacja
    Artykuły

    Aerofestival 2015 – fotorelacja

    Michał BanachBy Michał Banach15 czerwca 2015Updated:2 czerwca 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    W dniach 13-14 czerwca w Poznaniu odbył się Aerofestival. Pierwsze od prawie 25 lat pokazy lotnicze w stolicy Wielkopolski. Nasz portal był jednym z patronów imprezy, dlatego uzbrojeni w aparaty i kamery uwiecznialiśmy powietrzne ewolucje. Zapraszamy do obejrzenia naszej fotorelacji.

    Aerofestival to pierwsza od wielu lat impreza związana z lotnictwem w Poznaniu. Lista zaplanowanych występów prezentowała się imponująco. Organizatorzy rozbudzili więc spore emocje, zwłaszcza, że cały czas mówiono, że to jedna z największych tego typu imprez w Polsce.

    Red Bull F-4U Corsair
    Red Bull F-4U Corsair

    Ogólnie opinie o Aerofestivalu są różne, chociaż niestety dominuję raczej te mniej pozytywne. Nie wszystko wyszło tak jak powinno, ale mimo to, przez ostatnie 4 dni (od przylotów w czwartek, aż do zakończenia pokazów w niedzielę) zrobiliśmy ponad 8000 zdjęć! Więc aż tak źle jak to niektórzy malują chyba nie było. Zresztą warto pamiętać, że to dopiero pierwsza edycja Aerofestivalu i pierwsza taka impreza od prawie 25 lat!

    Pierwszy dzień pokazów okazał się delikatnie mówiąc porażką organizacyjną. Poranne mgły w różnych częściach kraju, popołudniowe burze nad Berlinem i remont pasa na lotnisku w Gdańsku sprawiły, że Port Lotniczy Ławica gdzie odbywał się Aerofestival stał się punktem docelowym sporej nadprogramowej liczby samolotów rejsowych.

    P-51D Mustang
    P-51D Mustang

    Ze względu na przepisy, miały one pierwszeństwo przed pokazami. Dodatkowo ciągle zmieniająca się lista przekierowywanych samolotów sprawiła, że pokazy cały czas przerywano. Także z sobotniego programu wykonano zaledwie kilka lotów. Na szczęście honor imprezy tego dnia uratowały popołudniowe pokazy zespołów Baltic Bees i Turkish Stars.

    Baltic Bees
    Baltic Bees

    Z innych potknięć organizacyjnych niestety trzeba wspomnieć o drobnym chaosie informacyjnym. Rano nie wszyscy wiedzieli jeszcze co, gdzie jest, także proste kwestie odnalezienia pewnych punktów na terenie imprezy wymagały długich spacerów. Dodatkowo nie doleciały wszystkie samoloty, które miały znaleźć się na ekspozycji statycznej. W związku z tym na lotnisku było trochę pustawo, zwłaszcza, że organizatorzy zagospodarowali całkiem spory teren i byli przygotowani na przyjęcie olbrzymich ilości samolotów.

    Flying Bulls
    Flying Bulls

    Poza samolotami na ziemi można było odwiedzić „standardowy zestaw atrakcji” – stoiska z gadgetami, ekspozycje pojazdów wojskowych i stoiska firm związanych z lotnictwem. Oprócz tego rozmieszczono różne atrakcje dla najmłodszych. Niestety trochę jarmarcznie i komercyjnie to wyszło. Nie jest to odosobniony przypadek, bo większość tego typu imprez wygląda w podobny sposób, chociaż miałem nadzieję, że skoro jest to nowa impreza, organizatorzy zaprezentują nieco odmienne podejście.

    SW-4 Puszczyk
    SW-4 Puszczyk

    Pierwszy dzień imprezy spędziłem na lotnisku i ze względu na zmęczenie, drugi dzień postanowiłem ograniczyć do obserwacji pokazów z domowego balkonu (mieszkam blisko lotniska i już w piątek przekonałem się, że jest to niezłe miejsce do obserwowania pokazów).

    Niedziela zaczęła się jednak zupełnie inaczej niż poprzedni dzień. Od samego rana nad lotniskiem pojawiały się kolejne samoloty i zespoły. Ilość lotów była znacznie większa niż w sobotę. Widać było również, że organizatorzy lepiej dopasowali się do rozkładu lotów na Ławicy i przerwy wymuszane startami i lądowaniami maszyn rejsowych były znacznie krótsze.

    Żelazny
    Żelazny

    Chociaż bym chciał pojechać na lotnisko, częstotliwość lotów była na tyle duża, że nie dałbym rady. Owszem zrealizowano mniej pokazów niż planowano, ale mimo to były one bardzo efektowne. Ponownie najlepsze widowisko urządzili piloci Baltic Bees i Turkish Stars.

    Baltic Bees
    Baltic Bees

    Ponadto w powietrzu pojawiło się wiele nietypowych jak na Polskę samolotów. Z ciekawszych pokazów warto wymienić zabytkowe samoloty z czasów II wojny światowej – P-51 Mustang, F-4U Corsair, Supermarine Spitfire, Jak-3 itd. oraz liczne grupy akrobacyjne – których ilość jest spora, więc ciężko je wymienić.

    Ciekawie wypadły również pokazy pilotów akrobacyjnych – min. Jurgisa Kairysa czy też Artura Kielaka.

    Jurgis Kairys Su-31
    Jurgis Kairys Su-31

    Trzeba przyznać, że jak na pierwszy raz Aerofestival zebrał całkiem pokaźną i co najważniejsze nietypową w skali kraju listę samolotów. Wiele z nich pojawiło się u nas po raz pierwszy – np. de Havilland Vampire. Zabrakło kilku „typowych” maszyn – np, naszych Orlików albo MiG-a-29 lub Mi-24, ale za rok jestem pewien, że znajdą się one na liście.

    Ogólnie można powiedzieć, że Aerofestival zaliczył ciężki początek, ale no właśnie, to dopiero początek. Za rok myślę, że organizatorzy będą już mogli skorzystać z zdobytego doświadczenia i dopracować program do perfekcji.

    Polskie F-16 Jastrząb
    Polskie F-16 Jastrząb

    Z drugiej strony nie ma co narzekać, ważne, że impreza się odbyła, bo  jest to powiew świeżości w poznańskim kalendarzu imprez. Zresztą zdjęcia mówią same za siebie – było na co popatrzeć i czego posłuchać (nie, nie mówię o koncercie, tylko o ryku silników).

    Mimo wszystko nie mogę się doczekać przyszłorocznej edycji!

    Poniżej kilka lepszych zdjęć z Aerofestivalu. Więcej znajdziecie w mojej galerii na Flickerze.

    de Havilland Vampire
    de Havilland Vampire
    TS-11 Iskra
    TS-11 Iskra
    Turkish Stars i Northrop F-5 Freedom
    Turkish Stars i Northrop F-5 Freedom
    Turkish Stars i Northrop F-5 Freedom
    Turkish Stars i Northrop F-5 Freedom
    Baltic Bees
    Baltic Bees
    Baltic Bees
    Baltic Bees
    Baltic Bees
    Baltic Bees
    F-4U Corsair
    F-4U Corsair
    Patrouille REVA
    Patrouille REVA
    Flying Bulls
    Flying Bulls
    Baltic Bees
    Baltic Bees
    Turkish Stars i Northrop F-5 Freedom
    Turkish Stars i Northrop F-5 Freedom
    Bo-105
    Bo-105
    Pioneer Team
    Pioneer Team
    Pioneer Team
    Pioneer Team
    Turkish Stars i Northrop F-5 Freedom
    Turkish Stars i Northrop F-5 Freedom
    Turkish Stars i Northrop F-5 Freedom
    Turkish Stars i Northrop F-5 Freedom
    Turkish Stars i Northrop F-5 Freedom
    Turkish Stars i Northrop F-5 Freedom
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułNiesamowity start Dreamlinera
    Następny artykuł Konkurs na dzień dziecka – wyniki
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

    13 maja 20222 Mins Read

    Hala widowiskowo-sportowa Arena w Poznaniu

    25 marca 20223 Mins Read

    Powstanie wielkopolskie – 1918-1920

    27 grudnia 20216 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    27 czerwca 2022

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    26 czerwca 2022

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 maja 20200

    Pompy Varisco. Profesjonalne rozwiązania dla przemysłu!

    Automatyzacja procesów przemysłowych i stosowanie nowoczesnych rozwiązań do transportu cieczy wymaga użycia komponentów, które odznaczają…

    Artykuły
    22 czerwca 20220

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    Zbudowany w 1934 roku Fokker F.XXXVI Arend miał stać się wiodącym samolotem pasażerskim w ofercie…

    Artykuły
    20 stycznia 20210

    HMS Delhi – od krążownika po krążownik przeciwlotniczy

    Zbudowany w 1919 roku HMS Delhi był jednym z okrętów typu Danae (należały do niego…

    Artykuły
    25 czerwca 20150

    Boeing B-50 Superfortress – cichy następca B-29

    Podczas II wojny światowej amerykańskie lotnictwo wprowadziło do eksploatacji bardzo udany i nowoczesny bombowiec strategiczny…

    Artykuły
    16 października 20200

    SS Californian – świadek katastrofy i tragedii Titanica

    Istnieje wiele teorii sugerujących, że gdyby w pobliżu Titanica znajdował się jakiś statek, możliwe byłoby…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.