Na początku lat 20. XX wieku lotnictwo pasażerskie raczkowało i dopiero zyskiwało popularność. W 1921 roku w Czechosłowacji zaczęły powstać linie lotnicze ČsLAS, czyli Czechosłowacka Spółka Lotnicza. Zamówiły one w zakładach Aero 5 samolotów pasażerskich, które otrzymały oznaczenie Aero A-10.

Według założeń, samoloty te miały obsługiwać trasę Praga-Drezno. Maszyny miały mieć drewnianą konstrukcję i układ dwupłatowca i przewozić do 4 pasażerów. Za projekt odpowiadał konstruktor Rudolf Blaser. Oblot prototypu maszyny miał miejsce 3 stycznia 1922 roku.  Przez cały rok trwały próby maszyny, które był bardzo udane i przyniosły kilka rekordów. Oficjalnie ČsLAS zamówił 5 maszyn seryjnych, ale z racji bankructwa firmy, maszyn nie dostarczono.

Aero A-10
Aero A-10

Budowane egzemplarze trafiły w ręce dopiero powstających linii lotniczych ČSA, które włączyły je do swojej floty. Aero A-10 miał 10,1 m długości i 14,2 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 2260 kg. Napęd stanowił sześciocylindrowy silnik rzędowy Maybach Mb-IVa o mocy 240 KM, zapewniający prędkość maksymalną 160 km/h i przelotową 130 km/h, oraz zasięg 520 km. W drewnianym kadłubie podróżować mogło 3-4 pasażerów oraz 2 członków załogi. Kokpit (otwarty)umieszczono na kadłubie, ale za kabiną pasażerską

A-10 wykorzystywano intensywnie do 1928 roku, po czym 4 z 5 maszyn seryjnych zezłomowano. Ostatni egzemplarz trafił na szczęście do Muzeum Lotnictwa w Pradze-Kbely, gdzie przetrwał do naszych czasów. Prototyp wykorzystywany był do lotów pokazowych i bicia rekordów. Niestety 15 czerwca 1923 roku uległ on katastrofie. Nie podjęto próby jego naprawy, ale wrak przeleżał do 3 listopada 1925 roku.

Aero A-10 (fot. Alan Wilson)
Aero A-10 (fot. Alan Wilson)

Wśró rekordów ustanowionych na A-10 najistotniejszymi były: rekord kraju w wysokości lotu z ładunkiem 500 kg, wznosząc się na wysokość 5800 m, lot z 17 pasażerami, oraz rekordowo długi lot (w Czechosłowacji), trwający 5 godzin i 10 minut. Ponadto pokazowe loty wykonywano do Szwecji oraz Jugosławii.

Sama służba Aero A-10 nie była bardzo emocjonująca, ale samoloty te zapisały się w historii czechosłowackiego lotnictwa jako pierwsze, seryjnie produkowane, komercyjne samoloty pasażerskie.

Aero A-10 (fot. Dezidor/Wikimedia Commons)
Aero A-10 (fot. Dezidor/Wikimedia Commons)

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×