SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Wrocławski Trzonolinowiec
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      18 maja 2022

      Wrocławski Trzonolinowiec

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Aero A-10 – pierwszy seryjny czechosłowacki komercyjny samolot
    Aero A-10 - pierwszy seryjny czechosłowacki komercyjny samolot
    Artykuły

    Aero A-10 – pierwszy seryjny czechosłowacki komercyjny samolot

    Michał BanachBy Michał Banach8 stycznia 2022Brak komentarzy2 Mins Read
    Na początku lat 20. XX wieku lotnictwo pasażerskie raczkowało i dopiero zyskiwało popularność. W 1921 roku w Czechosłowacji zaczęły powstać linie lotnicze ČsLAS, czyli Czechosłowacka Spółka Lotnicza.Zamówiły one w zakładach Aero 5 samolotów pasażerskich, które otrzymały oznaczenie Aero A-10.

    Według założeń, samoloty te miały obsługiwać trasę Praga-Drezno. Maszyny miały mieć drewnianą konstrukcję i układ dwupłatowca i przewozić do 4 pasażerów. Za projekt odpowiadał konstruktor Rudolf Blaser. Oblot prototypu maszyny miał miejsce 3 stycznia 1922 roku.  Przez cały rok trwały próby maszyny, które był bardzo udane i przyniosły kilka rekordów. Oficjalnie ČsLAS zamówił 5 maszyn seryjnych, ale z racji bankructwa firmy, maszyn nie dostarczono.

    Aero A-10
    Aero A-10

    Budowane egzemplarze trafiły w ręce dopiero powstających linii lotniczych ČSA, które włączyły je do swojej floty. Aero A-10 miał 10,1 m długości i 14,2 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 2260 kg. Napęd stanowił sześciocylindrowy silnik rzędowy Maybach Mb-IVa o mocy 240 KM, zapewniający prędkość maksymalną 160 km/h i przelotową 130 km/h, oraz zasięg 520 km. W drewnianym kadłubie podróżować mogło 3-4 pasażerów oraz 2 członków załogi. Kokpit (otwarty)umieszczono na kadłubie, ale za kabiną pasażerską

    A-10 wykorzystywano intensywnie do 1928 roku, po czym 4 z 5 maszyn seryjnych zezłomowano. Ostatni egzemplarz trafił na szczęście do Muzeum Lotnictwa w Pradze-Kbely, gdzie przetrwał do naszych czasów. Prototyp wykorzystywany był do lotów pokazowych i bicia rekordów. Niestety 15 czerwca 1923 roku uległ on katastrofie. Nie podjęto próby jego naprawy, ale wrak przeleżał do 3 listopada 1925 roku.

    Aero A-10 (fot. Alan Wilson)
    Aero A-10 (fot. Alan Wilson)

    Wśró rekordów ustanowionych na A-10 najistotniejszymi były: rekord kraju w wysokości lotu z ładunkiem 500 kg, wznosząc się na wysokość 5800 m, lot z 17 pasażerami, oraz rekordowo długi lot (w Czechosłowacji), trwający 5 godzin i 10 minut. Ponadto pokazowe loty wykonywano do Szwecji oraz Jugosławii.

    Sama służba Aero A-10 nie była bardzo emocjonująca, ale samoloty te zapisały się w historii czechosłowackiego lotnictwa jako pierwsze, seryjnie produkowane, komercyjne samoloty pasażerskie.

    Aero A-10 (fot. Dezidor/Wikimedia Commons)
    Aero A-10 (fot. Dezidor/Wikimedia Commons)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułArt déco – styl dla niezwykłych wnętrz
    Następny artykuł PZL M-15 Belphegor – rolniczy odrzutowiec
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    15 maja 20228 Mins Read

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    14 maja 20222 Mins Read

    USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce

    10 maja 20226 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    18 maja 2022

    Wrocławski Trzonolinowiec

    17 maja 2022

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 2022

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    2 marca 20200

    Zapora Grande Dixence w Szwajcarii

    Zbudowana w 1961 roku zapora Grande Dixence w Szwajcarii jest najwyższą zaporą grawitacyjną w Europie.…

    Lifestyle
    22 stycznia 20200

    Cera problematyczna a codzienna pielęgnacja

    Codzienna pielęgnacja cery problematycznej to podstawa, gdy zależy nam na utrzymaniu jej w dobrej kondycji.…

    Artykuły
    15 kwietnia 20180

    Citycar – słusznie zapomniany samochód elektryczny

    Samochody elektryczne wcale nie są tak nowym wynalazkiem. Już w XIX wieku pojawiały się one…

    Artykuły
    31 października 20162

    Luxtorpeda – legendarny polski pociąg

    W okresie międzywojennym w Polsce kolej rozwijała się bardzo szybko. Wśród wielu inwestycji i projektów…

    Artykuły
    19 grudnia 20180

    Zapomniana Cape Spear Battery

    Półwysep Avalon, znajdujący się w Nowej Fundlandii nie jest zbyt duży, ale znajdujący się na…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.