Na początku lat 20. XX wieku lotnictwo pasażerskie raczkowało i dopiero zyskiwało popularność. W 1921 roku w Czechosłowacji zaczęły powstać linie lotnicze ČsLAS, czyli Czechosłowacka Spółka Lotnicza.Zamówiły one w zakładach Aero 5 samolotów pasażerskich, które otrzymały oznaczenie Aero A-10.

Według założeń, samoloty te miały obsługiwać trasę Praga-Drezno. Maszyny miały mieć drewnianą konstrukcję i układ dwupłatowca i przewozić do 4 pasażerów. Za projekt odpowiadał konstruktor Rudolf Blaser. Oblot prototypu maszyny miał miejsce 3 stycznia 1922 roku.  Przez cały rok trwały próby maszyny, które był bardzo udane i przyniosły kilka rekordów. Oficjalnie ČsLAS zamówił 5 maszyn seryjnych, ale z racji bankructwa firmy, maszyn nie dostarczono.

Aero A-10
Aero A-10

Budowane egzemplarze trafiły w ręce dopiero powstających linii lotniczych ČSA, które włączyły je do swojej floty. Aero A-10 miał 10,1 m długości i 14,2 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 2260 kg. Napęd stanowił sześciocylindrowy silnik rzędowy Maybach Mb-IVa o mocy 240 KM, zapewniający prędkość maksymalną 160 km/h i przelotową 130 km/h, oraz zasięg 520 km. W drewnianym kadłubie podróżować mogło 3-4 pasażerów oraz 2 członków załogi. Kokpit (otwarty)umieszczono na kadłubie, ale za kabiną pasażerską

A-10 wykorzystywano intensywnie do 1928 roku, po czym 4 z 5 maszyn seryjnych zezłomowano. Ostatni egzemplarz trafił na szczęście do Muzeum Lotnictwa w Pradze-Kbely, gdzie przetrwał do naszych czasów. Prototyp wykorzystywany był do lotów pokazowych i bicia rekordów. Niestety 15 czerwca 1923 roku uległ on katastrofie. Nie podjęto próby jego naprawy, ale wrak przeleżał do 3 listopada 1925 roku.

Aero A-10 (fot. Alan Wilson)
Aero A-10 (fot. Alan Wilson)

Wśró rekordów ustanowionych na A-10 najistotniejszymi były: rekord kraju w wysokości lotu z ładunkiem 500 kg, wznosząc się na wysokość 5800 m, lot z 17 pasażerami, oraz rekordowo długi lot (w Czechosłowacji), trwający 5 godzin i 10 minut. Ponadto pokazowe loty wykonywano do Szwecji oraz Jugosławii.

Sama służba Aero A-10 nie była bardzo emocjonująca, ale samoloty te zapisały się w historii czechosłowackiego lotnictwa jako pierwsze, seryjnie produkowane, komercyjne samoloty pasażerskie.

Aero A-10 (fot. Dezidor/Wikimedia Commons)
Aero A-10 (fot. Dezidor/Wikimedia Commons)
Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.