Podczas II wojny światowej w Wielkiej Brytanii praktycznie wstrzymano produkcję jakichkolwiek samolotów cywilnych. W 1943 roku pojawiło się jednak zapotrzebowanie na takie maszyny. W odpowiedzi kanadyjskie zakłady Victory Aircraft opracowały projekt konwersji bombowca Avro Lancaster do roli samolotu pasażersko-transportowego. Tak powstał Avro Lancastrian.

Wraz z wybuchem II wojny światowej zapotrzebowanie na samoloty pasażerskie zwłaszcza w Wielkiej Brytanii znacząco spadło. Dodatkowo większość zakładów lotniczych przeszła na bardziej potrzebną i opłacalną produkcję wojenną. Dopiero w 1943 roku w Kanadzie wrócił pomysł budowy nowych samolotów pasażerskich i transportowych z myślą o powojennych realiach. Konstruktorzy z zakładów Victory Aircraft zdawali sobie sprawę z tego, że wraz z końcem wojny pojawi się wiele niepotrzebnych samolotów bombowych. Maszyny te dysponowały zasięgiem i ładownością pozwalającą na wykorzystanie ich w roli samolotów pasażerskich.

Avro Lancastrian
Avro Lancastrian

Zespół konstrukcyjny pod kierownictwem Roya Chadwicka zaprojektował samolot pasażerski Avro Lancastrian wykorzystując jako bazę bombowiec Avro Lancaster Mk X. Przebudowano nos, usunięto wyposażenie wojskowe a w miejscu komory bombowej zainstalowano dodatkowe zbiorniki paliwa. Miejsca po wieżyczkach zakryto, aby uzyskać maksymalnie opływowy kadłub.

Maszyna przeszła testy w Trans-Canada Airlines, po czym zamówiono 8 kolejnych maszyn tak przebudowanych. Samoloty wykorzystywano z powodzeniem, po czym w 1945 roku linie lotnicze BOAC zamówiły w zakładach Avro 30 kolejnych Lancastrianów, ale tym razem zbudowanych od podstaw. W tym samym roku przeprowadzono pokazowy lot między Wielką Brytanią a Nową Zelandią, trwający 3 dni i 14 godzin, podczas którego samolot osiągnął średnią prędkość 354 km/h.

Avro Lancastrian
Avro Lancastrian

Łącznie zbudowano 91 Lancastrianów (w tym maszyny przebudowane), różniących się konfiguracją wnętrza. Samoloty miały 23,42 m długości, 31 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę startową 29 484 kg. Napęd stanowiły 4 dwunastocylindrowe silniki Rolls-Royce Merlin 24/2 o mocy 1620 KM, zapewniające prędkość maksymalną do 507 km/h i przelotową do 470 km/h w zależności od ładunku.

Z racji tego, że samoloty te powstały w oparciu o bombowce, ich wnętrze było stosunkowo ciasne przy konfiguracji pasażerskiej. W związku z tym poza załogą liczącą 5 osób (w tym jeden steward) zabierano zwykle 9-13 pasażerów. Lancastriany idealnie nadawały się jednak do roli samolotów transportowych.

Avro Lancastrian
Avro Lancastrian

Część maszyn oddelegowano do przewozu VIP-ów, ale większość używano w roli samolotów transportowych. Lancastriany wykorzystywano m.in. do obsługi berlińskiego mostu powietrznego. Oprócz Wielkiej Brytanii i Kanady, zagranicznymi, cywilnymi użytkownikami maszyn tego typu zostały argentyńskie linie lotnicze FAMA (do 1947 roku) oraz włoskie Alitalia (1947-1952). Następnie dwie maszyny argentyńskie zostały przejęte przez wojsko.

W Wielkiej Brytanii pewną liczbę Lancastrianów wykorzystywano w roli samolotów testowych dla silników odrzutowych, turboodrzutowych i turbinowych dla innych maszyn. Ostatecznie ich eksploatacja dobiegła końca w latach 60.

Avro Lancastrian
Avro Lancastrian

Lancastriany były ciekawym przykładem wykorzystania niepotrzebnych samolotów wojskowych w roli maszyn cywilnych. Chociaż zbudowano ich niewiele w stosunku do liczby wyprodukowanych Lancasterów, a samej przebudowie poddano tylko kilka maszyn, ich konstrukcja była w pełni oparta na wojskowych pierwowzorach.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.