Urodzony 20 lipca 1904 roku francuski konstruktor lotniczy René Couzinet już w młodości interesował się lotnictwem. W latach 30. zaprojektował serię niecodziennych samolotów pasażerskich i łącznikowych, z których najważniejszym był  Couzinet 70.

René Couzinet zaprojektował swój pierwszy samolot w 1927 roku. Couzinet 10 Arc en Ciel był trzysilnikowym samolotem transportowym, wyróżniającym się nietypowym kształtem statecznika pionowego. Maszyna wzbiła się w powietrze 7 maja 1928 roku i szybko zyskała zainteresowanie mediów.

Couzinet 27

Couzinet 27

W tym samym roku młody konstruktor zaprojektował kolejny samolot, czteroosobowy Couzinet 27. Niestety maszyna rozbiła się 8 sierpnia 1928 roku. W wyniku katastrofy zginęli pilot Maurice Drouhin i jego mechanik. Katastrofa ta nie zniechęciła Rene, który zaczął prace nad kolejnym prototypem. Niestety pech nie opuszczał konstruktora i również ta maszyna została zniszczona. Tym razem jednak w pożarze, który wybuchł 17 lutego 1930 roku w fabryce, w której maszynę składano.

Couzinet 33 Biarritz

Couzinet 33 Biarritz

Mimo problemów, Couzinet rozpoczął prace nad kolejną maszyną, oznaczoną Couzinet 33 Biarritz. Samolot oblatano 25 listopada 1931 roku i wykorzystywano do katastrofy, która miała miejsce 30 października 1933 roku. W międzyczasie francuski konstruktor opracował kolejny samolot, który stał się jego najbardziej znanym dziełem – Couzinet 70 Arc en Ciel III. Maszyna miała podobną do poprzednich metalową konstrukcję, układ trzysilnikowy i niecodzienny statecznik pionowy. Pierwszy lot miał miejsce 11 lutego 1932 roku.

Couzinet 70

Couzinet 70

W trakcie eksploatacji, samolot wykorzystano do pokazowego loty z Francji do Buenos Aires. W maju 1934 roku samolot przeszedł modernizację, dzięki której przystosowano go do lotów z pocztą. Maszyna została wówczas oznaczana jako Couzinet 71. Dalsze losy samolotu nie są  niestety znane. Później maszynę sprzedano liniom Air France, które wykorzystywały ją do 1937 roku.

Oprócz Couzinet 70 zbudowano jeszcze dwie podobne maszyny, różniące się nieco konstrukcją i silnikami – Couzinet 101 i Couzinet 103. Model 101 wykorzystywano w trakcie Wojny Domowej w Hiszpanii. Model 103 wykorzystywany był jako samolot pasażerski, mogący przewozić… 4 pasażerów.

Couzinet 70

Couzinet 70

Couzinet 70/71 oraz 101 i 103 miały bardzo podobną konstrukcję. Samoloty miały 16,15 m rozpiętości skrzydeł, ważyły około 7,3 tony, maksymalna masa startowa wynosiła 17 ton. Model 70/71 wyposażony był w 3 dwunastocylindrowe silniki Hispano-Suiza 12Nb o mocy 650 KM każdy. Model 101 otrzymał 3 silniki Pobjoy R o mocy 85 KM, a model 103 otrzymał 3 silniki Salmson 9Adr o mocy 135 KM.

Osiągi samolotów były podobne. Model 70/71 osiągał prędkość maksymalna 280 km/h a zasięg wynosił 6800 km lub około 10 000 km z dodatkowymi zbiornikami paliwa.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

Google+