SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany Arsenal VB 10
    Zapomniany Arsenal VB 10
    Zapomniany Arsenal VB 10
    Artykuły

    Zapomniany Arsenal VB 10

    Michał BanachBy Michał Banach5 kwietnia 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Chociaż prace nad ciężkim myśliwcem Arsenal VB 10 rozpoczęto już w styczniu 1937 roku, prototyp ukończono dopiero 7 lipca 1945 roku. Co ciekawe, prace nad samolotem kontynuowano przez całą wojnę, nawet w trakcie okupacji.

    Rosnące napięcia w Europie w drugiej połowie lat 30. sprawiły, że dowództwo francuskich sił powietrznych postanowiło zainicjować prace nowym, ciężkim myśliwcem. Według założeń samolot miał mieć bardzo oryginalną konstrukcję, z dwoma silnikami w kadłubie, napędzającymi przeciwbieżne śmigła (jeden przed, a drugi za kokpitem).

    Arsenal VB 10
    Arsenal VB 10

    Kontrakt na opracowanie myśliwca otrzymały zakłady Arsenal de l’Aéronautique w styczniu 1937 roku. Zespołem projektowym kierowali Michel Vernisse i Robert Badie. Początkowo samolot oznaczony jako Arsenal VG 10 miał być wykonany z drewna, a jego napęd miały stanowić dwa silniki Hispano-Suiza 12X o mocy 590 KM. Szybko okazało się jednak, że taki napęd nie zapewni odpowiednich osiągów, przez co prace nad maszyną wstrzymano.

    W czerwcu rozpoczęto prace nad ulepszoną wersją, oznaczoną jako VG 20, w której miały znaleźć się silniki Hispano-Suiza 12Y o mocy 900 KM. W styczniu 1938 roku ponownie przerwano prace, ale zdobyte doświadczenie wykorzystano w pracach nad kolejnym, całkowicie metalowym myśliwcem VB 10. Prace nad maszyną ruszyły z opóźnieniem w 1940 roku, a maju złożono zamówienie na 40 egzemplarzy samolotu, który jeszcze nawet nie powstał.

    Arsenal VB 10
    Arsenal VB 10

    Okupacja Francji nie przerwała prac, ponieważ kontynuowano je powoli pod rządami Vichy. Dzięki temu, krótko po zakończeniu II wojny światowej, 7 lipca 1945 roku oblatano pierwszy prototyp ciężkiego myśliwca. Maszyna miała 13 m długości i 15,5 m rozpiętości skrzydeł, a jej maksymalna masa wynosiła 9,5 tony. Napęd zapewniały dwa dwunastocylindrowe silniki Hispano-Suiza 12Zars (15 i 16) o mocy 1150 KM każdy, napędzające dwa, przeciwbieżne śmigła. Prędkość maksymalna samolotu wynosiła 700 km/h a zasięg operacyjny 1700 km (zasięg całkowity wynosił 2600 km). Uzbrojenie samolotu mogło składać się z 4 działek kalibru 20 mm i 6 karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm.

    Chociaż Arsenal VB 10 powstał na początku ery odrzutowców, dowództwo sił powietrznych zamówiło 22 grudnia 1945 roku 200 maszyn tego typu. 21 września 1946 roku w powietrze wzbił się drugi prototyp, a 3 listopada 1947 roku oblatano pierwszy egzemplarz seryjny. Na początku 1948 roku drugi prototyp uległ jednak katastrofie, a krótko później taki sam los spotkał jedną z maszyn produkcyjnych. Ze względu na koszty programu i samolotów, wypadki, a także dostępność tanich myśliwców z zapasów wojennych z USA i Wielkiej Brytanii, Francuzi podjęli najpierw decyzję o ograniczeniu zamówienia do 50 egzemplarzy, a później całkowicie z niego zrezygnowali. Do tego czasu powstały 4 maszyny seryjne (plus dwa prototypy).

    Arsenal VB 10
    Arsenal VB 10

    Arsenal VB 10 chociaż przetrwał II wojnę światową, przegrał rywalizację z odrzutowcami, dysponującymi lepszymi osiągami i ogólnie prostszą konstrukcją, ponieważ dwa umieszczone w kadłubie silniki i przeciwbieżne śmigła były o wiele bardziej wymagające w obsłudze i naprawach.

    Arsenal VB 10
    Arsenal VB 10

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleAdmiral – olbrzymi prom w stylu Art Deco
    Next Article Pandemia grypy „Hiszpanki” sprzed stu lat – film
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.