SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Wyciek ropy z tankowca Exxon Valdez
    Wyciek ropy z tankowca Exxon Valdez
    Artykuły

    Wyciek ropy z tankowca Exxon Valdez

    Michał BanachBy Michał Banach14 października 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Transport ropy drogą morską jest obecnie najbardziej popularną metodą dostarczania tego surowca do rafinerii. Niestety wiąże się on z sporym ryzykiem, ponieważ wypełnione po brzegi surową ropą tankowce mogą ulec wypadkowi, który skończy się olbrzymią katastrofą ekologiczną. Jedna z największych takich katastrof miała miejsce 24 marca 1989 roku u wybrzeży Alaski.

    W poniedziałek 24 marca 1989 roku tankowiec Exxon Valdez wypłynął z portu w Zatoce Księcia Williama w kierunku Long Beach w Kalifornii z ładunkiem około 1 mln baryłek ropy. Krótko po wyjściu w morze sternik musiał zmienił kurs statku aby ominąć dryfującą górę lodową.

    Exxon Valdez
    Exxon Valdez

    Niestety z powodu przemęczenia i nieuwagi nie powrócił na właściwy kurs, a tankowiec uderzył o skały. W tym samym czasie kapitan będący pod wpływem alkoholu praktycznie nie był w stanie dowodzić statkiem. Przez kilka godzin z uszkodzonych zbiorników tankowca wyciekło około 40 mln litrów ropy (około 250 tys. baryłek).

    MT Exxon Valdez – tankowiec klasy VLCC zbudowany w połowie lat 80. w USA. Zamówienie złożono 1 sierpnia 1984 roku, stępkę położono 24 lipca 1985 roku a wodowanie nastąpiło 14 października 1986 roku. Do służby tankowiec wszedł 11 grudnia 1986 roku. Statek wykorzystywano do 21 marca 2012 roku, kiedy to sprzedano go na złom. Tankowiec miał 301 m długości, wyporność 240 290 ton a jego napęd składał się z ośmiocylindrowego silnika diesla o mocy 31 650 KM. Prędkość maksymalna wynosiła 16 węzłów. Załoga składała się z 21 osób. Mógł zabrać ładunek 1,48 mln baryłek ropy.

    Po wypadku w 1989 roku kilkukrotnie zmieniał właściciela i nazwę. W swojej karierze pływał pod nazwami Exxon Valdez (1986-1989), Exxon Mediterranean (1990-1993), Sea River Mediterranean (1993-2005), S/R Mediterranean (1993-2005), Mediterranean (2005-2008), Dong Fang Ocean (2008-2011) i Oriental Nicety (2011-2012).

    Exxon Valdez
    Exxon Valdez

    Chociaż ilość ropy nie była aż tak duża (bywały gorsze wycieki), trudne warunki pogodowe i oddalenie miejsca katastrofy od większych miast i lotnisk utrudniał akcję ratunkową. W ciągu kilku godzin na miejsce dotarły pierwsze samoloty i śmigłowce z środkami chemicznymi neutralizującymi ropę ale niestety trudne warunki pogodowe i brak koordynacji działań sprawił, że zrzucane środki nie trafiły w plamę ropy.

    W kolejnych tygodniach na miejsce katastrofy ściągano liczne jednostki ratownicze, ale ich działania ograniczały się jedynie do chaotycznego oczyszczania brzegu i rozcieńczania plamy ropy. Sam tankowiec zabezpieczono i odholowano do stoczni w San Diego gdzie dotarł 10 czerwca, a 30 czerwca rozpoczęto jego naprawę. Koszt naprawy wyniósł 30 mln dolarów (współcześnie około 57 mln dolarów). W trakcie prac wymieniono blisko 1600 ton blach pokrywających kadłub.

    Exxon Valdez w trakcie wypompowywania ropy po katastrofie
    Exxon Valdez w trakcie wypompowywania ropy po katastrofie

    U wybrzeży Alaski trwała wówczas dramatyczna walka o uratowanie tysięcy zwierząt i licznych roślin przed olbrzymią ilością ropy jaka trafiła do wody. Bezpośrednio w wyniku katastrofy zginęło kilak tysięcy fok i 250 000 mew. Ropa, która wyciekła z tankowca zanieczyściła aż 1900 km linii brzegowej.

    Mimo usunięcia znacznej części zanieczyszczeń, nigdy tak naprawdę nie zakończono operacji oczyszczania. W kolejnych latach naukowcy regularnie wracali w rejon Zatoki Księcia Williama i badali próbki wody. Mimo upływu lat wyniki badań cały czas wykazują obecność dużych ilości ropy w wodzie.

    Exxon Valdez w trakcie wypompowywania ropy po katastrofie
    Exxon Valdez w trakcie wypompowywania ropy po katastrofie

    Firma Exxon została oskarżona przez władze Alaski o spowodowanie katastrofy. Sąd w Anchorage uznał ją winną katastrofy i zasądził karę w wysokości 287 mln dolarów oraz pokrycie kosztów walki z skutkami wycieku – w sumie około 5 mld dolarów.

    Przez kolejne lata Exxon kilkukrotnie odwoływał się od wyroków, ale ostatecznie w 2008 roku Sąd Najwyższy podtrzymał wyrok, ale zmienił wysokość kary. Ostatecznie firma Exxon musiała zapłacić 507,5 mln dolarów kary. Była to jednak część poniesionych kosztów, ponieważ według oficjalnego stanowiska, firma wydała 2 mld dolarów na akcję oczyszczania.

    Akcja oczyszczania brzegu po wycieku z Exxon Valdez
    Akcja oczyszczania brzegu po wycieku z Exxon Valdez

    Najnowsze badania wody przeprowadzane w rejonie katastrofy cały czas wskazują znaczną obecność trujących pozostałości ropy w wodzie. Wcześniejsze przewidywania zakładały, że silne prądy morskie w rejonie rozcieńczą mieszankę. Tak się nie stało.

    Katastrofa tankowca Exxon Valdez uznawana jest za jedną z najtragiczniejszych pod względem skutków. Pod względem ilości ropy jaka wyciekła, jest to jedna z mniej znaczących katastrof.

    Akcja oczyszczania brzegu po wycieku z Exxon Valdez
    Akcja oczyszczania brzegu po wycieku z Exxon Valdez
    Akcja oczyszczania brzegu po wycieku z Exxon Valdez
    Akcja oczyszczania brzegu po wycieku z Exxon Valdez
    Oriental Nicety (ex. Exxon Valdez w Indiach gdzie miał być złomowany. Ostatecznie operacje przeprowadzono w Bangladeszu
    Oriental Nicety (ex. Exxon Valdez w Indiach gdzie miał być złomowany. Ostatecznie operacje przeprowadzono w Bangladeszu

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMorris Light Reconnaissance Car – prostota i praktyka
    Next Article Kanonierka HMAS Protector
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    Najgłębsze odwierty w historii

    27 grudnia 20226 Mins Read

    Zatonięcie promu MV Doña Paz – największa katastrofa morska w czasie pokoju

    20 grudnia 20224 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.