SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » White Triplex – trzysilnikowe monstrum
    White Triplex - trzysilnikowe monstrum
    White Triplex - trzysilnikowe monstrum
    Artykuły

    White Triplex – trzysilnikowe monstrum

    Michał BanachBy Michał Banach20 maja 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Jak uzyskać lepsze osiągi samochodu podczas próby bicia rekordu prędkości? Potrzeba więcej mocy, więcej cylindrów i więcej pojemności. Gdy nie ma odpowiedniego silnika, pozostaje więc wstawić trzy potężne silniki lotnicze i mieć nadzieję, że pojazd będzie szybki. White Triplex faktycznie był szybki, ale podczas jednej z prób pobicia rekordu prędkości doszło do tragiczne wypadku.

    W 1928 roku amerykański przedsiębiorca J. H. White (niezwiązany z firmą White Motor Company) postanowił dołączyć do grona kierowców bijących rekordy prędkości na lądzie. W tym czasie, sukcesy odnosili Henry Segrave i Malcolm Campbell. White sam nie planował zasiadać za kierownicą, ale chciał sfinansować powstanie odpowiedniego samochodu.

    White Triplex
    White Triplex

    Problemem przed którym stanął był brak odpowiedniego silnika, który miałby lepsze osiągi od brytyjskich jednostek napędowych Napier Lion które wykorzystywali brytyjscy rekordziści. Szukając rozwiązania, White wpadł na iście szalony pomysł. Postanowił wykorzystać trzy dwunastocylindrowe lotnicze silniki Liberty V-12.

    Ze względu na masę silników, zbudowano dla nich lekkie i proste podwozie. Jeden z silników umieszczono z przodu przed kierowcą i przykryto mniej lub bardziej aerodynamiczną karoserią, a dwa kolejne umieszczono za kierowcą bez osłony. Samochód miał tak prostą konstrukcję, że nie posiadał nawet sprzęgła ani skrzyni biegów. Silniki się odpalało, a samochód po popchnięciu ruszał. Teoretycznie zainstalowane silniki miały razem 36 cylindrów, pojemność 81 litrów i moc 1200-1500 KM. W praktyce prawdopodobnie parametry był zdecydowanie gorsze.

    White Triplex
    White Triplex
    White Triplex
    White Triplex

    Skończone auto otrzymało nazwę White Triplex (stosowano również nazwy Triplex Special i Spirit of Elkdom). Do próby pobicia rekordu prędkości za kierownicą zasiadł Ray Keech. Zanim jednak przeprowadzono próbę, samochód musiał zostać zmodyfikowany, aby spełniał wymogi komisji mierzącej prędkość. Chodziło o to, aby pojazd miał możliwość cofania. Z racji prostej konstrukcji, nie było możliwe wykorzystanie do tego oryginalnych silników, więc po kilku próbach stworzono system w postaci dodatkowej, trzeciej osi oraz małego silnika, które montowano z tyłu, aby samochód mógł się cofać. Prowizoryczne i mało praktyczne rozwiązanie wystarczyło, aby White Triplex mógł wystartować w próbie.

    22 kwietnia 1928 roku w Daytona przeprowadzono próbę, podczas której samochód rozpędził się do prędkości 334,02 km/h, ustanawiając tym samym rekord prędkości na lądzie. Gdy 11 marca 1929 roku Henry Segrave pobił ten rekord, White ponownie zwrócił się do Keecha, aby pobił rekord, ale ten odmówił, ponieważ podczas pierwszych prób doznał zbyt wielu obrażeń podczas jazdy – został m.in. poparzony przez spaliny i płomienie z silników.

    White Triplex
    White Triplex

    Nie mając innego kierowcy White poprosił swojego mechanika, Lee Bible o to, aby usiadł za kierownicą. Ten mimo braku doświadczenia zgodził się. W dwóch pierwszych próbach osiągnął zaledwie 299 i 325 km/h, czyli stanowczo za mało. Gdy Bible kończył drugi przejazd, jego White Triplex wpadł w wydmy z nie do końca wyjaśnionych przyczyn.

    Impet uderzenia wyrzucił kierowcę z samochodu, a upadek okazał się śmiertelny. Bezwładny pojazd uderzył natomiast w stojącego niedaleko Charlesa Trauba, który relacjonował i filmował przejazd, zabijając go na miejscu. Tragiczny finał próby zakończył historię pojazdu, który został całkowicie zniszczony. Mimo śledztwa, nie udało się wyjaśnić dlaczego Traub zginął, chociaż teoretycznie nie powinien być blisko trasy przejazdu. Nie wiadomo, czy zmienił miejsce, aby być bliżej trasy, czy też samochód został wyrzucony na tak dużą odległość, że dotarł do strefy dla obserwatorów.

    White Triplex
    White Triplex
    White Triplex
    White Triplex
    Wrak White Triplex
    Wrak White Triplex

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJapońskie czołgi wielowieżowe Type 91 i Type 95
    Next Article Na jakie elementy należy zwrócić uwagę podczas zakupu maszynki do strzyżenia włosów?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    1 lutego 20233 Mins Read

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.