SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Voima – najstarszy aktywny fiński lodołamacz
    Voima - najstarszy aktywny fiński lodołamacz
    Voima - najstarszy aktywny fiński lodołamacz
    Artykuły

    Voima – najstarszy aktywny fiński lodołamacz

    Michał BanachBy Michał Banach27 listopada 2021Updated:27 listopada 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Ze względu na swoje położenie geograficzne, Finlandia musi posiadać sporą flotę lodołamaczy, zdolnych do utrzymywania drożności szlaków wodnych prowadzących do najważniejszych fińskich portów. Zbudowany w 1952 roku lodołamacz Voima jest najstarszym tego typu statkiem w Finlandii, który cały czas pozostaje w eksploatacji.

    Geneza

    W wyniku podpisanego 19 września 1944 roku w Moskwie rozejmu, Finlandia zobowiązała się do zapłacenia reparacji wojennych Związkowi Radzieckiemu w wysokości 300 mln dolarów (współcześnie około 4,18 mld dolarów). W ciągu sześciu lat kwotę tę spłacano głównie przekazując statki i produkty przemysłowe, w tym lodołamacze.

    Voima
    Voima

    W związku z tym w okresie powojennym Finlandia dysponowała jedynie kilkoma przestarzałymi lodołamaczami, których wartość była za mała, aby zaoferować je w ramach spłaty reparacji. W 1946 roku podjęto pierwsze prace nad planem odbudowy rządowej floty lodołamaczy, które były bardzo potrzebne do zabezpieczenia szlaków wodnych prowadzących do fińskich portów, będących głównym oknem na świat dla Finów.

    Powołano specjalny komitet, który stworzył plany nowego lodołamacza o wyporności 4415 ton, opartego konstrukcyjnie na przedwojennym lodołamaczu Jääkarhu, z tą różnicą, że zastosowano napęd dieslowo-elektryczny z lodołamacza Sisu. Po próbach modelowych okazało się jednak, że wybrana konstrukcja z dodatkową, jedną dziobową śrubą napędową nie spełnia oczekiwań. W związku z tym Finowie nawiązali współpracę z szwedzkimi projektantami statków, którzy pomogli w opracowaniu całkowicie nowych planów.

    Voima
    Voima

    Budowę zlecono stoczni Wärtsilä w 1948 roku, jednak dopiero 29 maja 1951 roku położono stępkę pod lodołamacz Voima. Wodowanie miało miejsce 27 listopada 1952 roku, a po zakończeniu prób, jednostka weszła do służby oficjalnie 13 lutego 1954 roku,

    Pierwszy lodołamacz z śrubami dziobowymi

    Voima ma 83,5 m długości i wyporność 4415 ton. Napęd zapewniało sześć ośmiocylindrowych silników diesla Atlas Polar K58M o mocy łącznej 12 000 KM. Zasilały one dwa zestawy śrub napędowych po dwie na dziobie i rufie i zapewniały prędkość maksymalną 16,5 węzła. Załoga liczyła 58 marynarzy. Początkowo lodołamacz miał być częścią cywilnej, rządowej floty, ale z powodu licznych strajków, przydzielono go do służby jako jako jednostkę wojskową.

    Voima
    Voima

    W momencie wejścia do służby Voima był najnowocześniejszym lodołamaczem na świecie, największa tego typu jednostką zbudowaną w Finlandii oraz pierwszym lodołamaczem, w którym zainstalowano normalne śruby również na dziobie, co znacząco zwiększało jego manewrowość (podobne rozwiązania stosowano wcześniej, ale na jednostkach innej klasy).

    Pierwsze lata służby jednostki upłynęły pod znakiem licznych rejsów i rekordów w liczbie przeprowadzonych statków (w samym tylko okresie zimowym w 1956 roku Voima przeprowadził przez lód 616 statków). W latach 1978-1979 lodołamacz został poddany zakrojonej na szeroką skalę modernizacji, której koszt odpowiadał 60% ceny nowej jednostki.

    Voima (fot. Jaakonam/Wikimedia Commons)
    Voima (fot. Jaakonam/Wikimedia Commons)

    Wymieniono cały napęd, instalując 6 szesnastocylindrowychsilników diesla Wärtsilä 16V22 o mocy łącznej 17 220 KM, zapewniających prędkość maksymalną 16 węzłów i 2 węzłów podczas pokonywania lodu o grubości 1,2 m. Załogę zmniejszono do 21 osób, przebudowano całą nadbudówkę, wzmocniono kadłub oraz odświeżono konstrukcję. W wyniku modernizacji wyporność wzrosła do 5209 ton.

    Przez kolejne lata Voima nieprzerwanie służył na wodach Zatoki Fińskiej bez większych problemów – nie licząc kilku zderzeń, które zdarzają się często takim jednostkom, pierwszym większym incydentem w karierze statku było uderzenie o mieliznę 11 kwietnia 2003 roku. Po dokonaniu napraw Voima wrócił do służby, którą cały czas kontynuuje.

    Voima (fot. Arthur Kho Caayon/Wikimedia Commons)
    Voima (fot. Arthur Kho Caayon/Wikimedia Commons)

    Władze Finlandii podejmowały próby zbudowania następcy wysłużonego lodołamacza, ale mimo rozpoczęcia prac nad nową jednostką, Voima cały czas pozostaje w eksploatacji, a w ostatnich latach przeszedł nawet remont, który wydłużył jego resurs o kolejnych kilkanaście lat. Tym samym jest to najstarszy fiński lodołamacz pozostający w aktywnej służbie, chociaż warto dodać, że w praktyce, tylko kadłub pozostał z oryginalnego statku zwodowanego w 1952 roku.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePierwszy as myśliwski w historii
    Next Article Katastrofa MiG-a-23 pod Kortrijk (1989)
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    SS Southern Cross – niepozorny zwiastun przyszłości

    11 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.