SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Train Fever – recenzja
    Train Fever
    Train Fever
    Gry komputerowe

    Train Fever – recenzja

    Michał BanachBy Michał Banach13 września 2014Updated:27 grudnia 2014Brak komentarzy9 Mins Read

    Będąc fanem gier strategicznych lubię zarówno strategie militarne i historyczne jak i ekonomiczne. Tych pierwszych trochę na rynku jest i znajdzie się tam na pewno kilka co lepszych tytułów. Z strategiami ekonomicznymi jest już niestety trochę gorzej. Jeszcze kilka lat temu popularne były różnego rodzaju tycoony, gianty i inne serie. Niestety z czasem zaczęły one odchodzić do lamusa nie tyle ze względu na nowe tytuły, co ze względu na brak kompatybilności technicznej z nowszym sprzętem komputerowym i kolejnymi systemami operacyjnymi.

    Kolej podmiejska
    Kolej podmiejska

    W ostatnich latach rynek strategii ekonomicznych zaczął na szczęście powoli odżywać. Głównie za sprawą np. serii Cities in Motion, oraz licznych konwersji starych tytułów na nowe platformy. Jeśli jeszcze CiM wypadało nieźle (do czasu pojawienia się drugiej części, która po prostu jest brzydka i nie ma klimatu), tak liczne konwersje starych gier niestety mimo dostosowania do współczesnych realiów, dalej są tymi samymi starymi grami. Dla fanów jest to wystarczające, ale na dłuższą metę gry te są po prostu nudne, mimo, iż kiedyś te gry były świetnymi tytułami.

    Zupełnie nowych produkcji jest niewiele, ale na Steamie znaleźć można kilka tytułów, z których niestety niewiele jest gotowych w 100% – większość wygląda na „wieczny wczesny dostęp”. I gdzieś pomiędzy właśnie tymi grami, a pełnymi tytułami pojawiła się całkiem ciekawa i intrygująca gra o troszkę mylącym tytule – Train Fever. Tytuł ten można określić jako światełko w tunelu, które dla optymistów będzie szansę na świetną grę, a dla pesymistów pociągiem, który nas rozjedzie.

    Z czasem dostajemy dostęp do sporej liczby pociągów
    Z czasem dostajemy dostęp do sporej liczby pociągów

    Światełko w tunelu

    Train Fever to gra strategiczna, w której poczynając od roku 1850 zajmujemy się tworzeniem systemu transportowego. Specjalnie używam słowa system i celowo wspomniałem wcześniej o mylącej nazwie gry, ponieważ z tytułu wynikać mogłoby, że jest to gra o pociągach. W praktyce jednak, jest to gra o różnych rodzajach transportu, z których pociągi, chociaż ciekawie zrobione, nie zawsze są warte uwagi.

    Train Fever wyróżnia się przede wszystkim tym, że poświęcone jest zarówno transportowi drogowemu jak i kolejowemu (szkoda, że nie ma do tego transportu wodnego a później również lotniczego, ale cóż, nie można mieć wszystkiego). Również czas trwania gry jest całkiem fajny. Zaczynamy w 1850 roku, kiedy na drogach królują konie i powozy, a na torach pierwsze seryjne pociągi osiągające zawrotne prędkości 40 km/h. Mając tak skromny tabor, musimy zacząć budowę naszego imperium na losowo generowanych olbrzymich mapach. Tu dochodzimy do kolejnej fajnej rzeczy, jaką są mapy. Nie ma predefiniowanych map, a jedynie system ich losowego generowania. Zawsze dostaniemy kilka miast – w zależności od wybranej wielkości mapy jest ich więcej lub mniej, kilka rodzajów surowców rozrzuconych po całej mapie, oraz mniej lub bardziej górzysty teren, który będzie naszym największym przekleństwem i wyzwaniem do pokonania podczas rozwoju naszej firmy.

    Jeśli myślicie, że to jest skomplikowana trasa...
    Jeśli myślicie, że to jest skomplikowana trasa…
    ... albo że ta taka jest...
    … albo że ta taka jest…
    ... to co powiecie o tej?
    … to co powiecie o tej?

    Prowadząc rozgrywkę doszedłem do roku 2018 i wiem, że to jeszcze nie koniec gry. Zresztą czas rozgrywki jest również całkiem niezły. Ponad 150 lat mija dosyć powoli, ale nie za wolno. Czas umilają nam nowe pojazdy jakie są wprowadzane na rynek i które możemy wykorzystać do budowy lepszych tras. Zwłaszcza istotna jest ich prędkość i pojemność, dzięki czemu z czasem trasę, którą do tej pory obsługiwały dwa powolne pociągi możemy zastąpić np. połączeniem szybkiego pociągu i kilku ciężarówek. Sporo czasu zajmie nam planowanie sieci komunikacyjnej i budowanie dróg oraz torów tak, aby zmieścić się w budżecie i co najważniejsze zapewnić pole do rozwoju. Dotyczy to zwłaszcza kolei, która odwzorowana jest najdokładniej w grze.

    Torów kolejowych nie możemy budować jak chcemy. Muszą one mieć odpowiednie wysokości, nie mogą mieć zbyt dużych zmian wysokości, a zakręty muszą mieć odpowiednie łuki, aby pociągi mogły je pokonać z jakąś prędkością. No właśnie, tu dochodzimy do kolejnego elementu planowania, jakim jest uwzględnienie rozwoju środków transportu. Nowe i lepsze pociągi mogą jeździć szybciej, ale jeśli zakręty będą za ostre i za częste, nigdy nie osiągną maksymalnych prędkości – tak jak nasze słynne Pendolino.

    Najszybsze pociągi osiągają szybkość 300 km/h
    Najszybsze pociągi osiągają szybkość 300 km/h

    Pod względem planowania gra jest bardzo wymagająca. Może nie mamy zbyt wielu wskaźników, tabelek i cyferek do sprawdzania, ale musimy za to myśleć logicznie. Nie da się jednym środkiem transportu dostarczyć wszystkich towarów do fabryk i potem produktów do miast. Musimy umieć łączyć różne środki transportu. Nawet kolej nie jest tak oczywista. Czasami z jednej stacji będzie musiało korzystać kilka różnych pociągów. W związku z tym musimy dobrze zaplanować wszystko i uwzględnić rosnące potrzeby transportowe. Gdzie w tym leży trudność? Ano w tym, że koszty budowy i wyburzania różnych elementów są bardzo wysokie. Zbudowanie kilkukilometrowego odcinka torów, które muszą przeciąć górę są często tak wysokie, że zanim będziemy mogli sobie na nie pozwolić, może minąć kilkanaście lat w grze. I to wcale nie dlatego, że nie zarabiamy.

    W gruncie rzeczy Train Fever to gra w której łatwo zacząć zarabiać, trudniej natomiast zarabiać tyle, aby pozwolić sobie na szybki rozwój. Wielokrotnie również może się zdarzyć tak, że wydamy grube miliony na dobrze zaprojektowaną trasę, by na samym końcu zauważyć, że jedna stacja jest tak wysoko w porównaniu do pozostałych, że nie doprowadzimy tam torów, albo, że wydamy wszystkie pieniądze i nie będzie nas stać na zakup pociągów do ich obsługi. Jednym słowem przyjdzie nam pogłówkować.

    Skromne początki
    Skromne początki

    Czy to drogami, czy to torami wozić możemy 3 główne rzeczy. Pierwszą z nich są pasażerowie. Najmniej opłacalni, ale też warto ich przewozić, aby stymulować rozwój miast. Dalej są surowce, które musimy dowozić do fabryk, często z kilku źródeł, a na koniec produkty końcowe, które musimy dowozić do miast. Pasażerowie w praktyce niczym się nie różnią, chociaż gra odróżnia tych, którzy jeżdżą do pracy od tych, którzy jeżdżą na zakupy lub wypoczynek – niestety ja tego odróżnienia nie widziałem za bardzo. Surowce dzielą się na ropę, drewno, rudę węgla i żelaza. A efektem produkcji są po prostu towary, które występują w jednym rodzaju.

    Źródła surowców rozrzucone są na całej mapie, w związku z tym wyzwaniem będzie ich odpowiedni transport. Im dalej będą wożone tym będziemy więcej zarabiać, ale też koszt budowy trasy będzie większy. Musimy jednak zmieścić się w opłacalnym czasie dostarczania towarów. Jeśli pokonanie trasy trwa zbyt długo zakłady nie zaczną niczego produkować. I najważniejsze jest to, że musimy mieć popyt na produkowane dobra w miastach. Te ostatnie w grze mają różne wielkości, przez co mają również różne zapotrzebowanie na produkty i transport. Z czasem również powiększają się (lub pomniejszają, jeśli nie będziemy dostarczać produktów). Warto więc uwzględnić ich rozwój podczas budowy dworca kolejowego.

    A wszystko to podane w bardzo ładnej grafice. Niektórzy narzekają na słabą optymalizację gry, ale osobiście nie miałem z tym większych problemów.

    Transport pasażerów raz się opłaca, raz nie
    Transport pasażerów raz się opłaca, raz nie

    7.6

    Train Fever to strategia ekonomiczna, w której naszym zadaniem jest zbudowanie odpowiedniego systemu transportowego, składającego się z pociągów i innych pojazdów lądowych.

    • Oprawa graficzna 8
    • Oprawa audio 7,5
    • Grywalność 9,5
    • Cena/jakość 8
    • Pozostałe wrażenia 6
    • User Ratings (4 Votes) 9.1

    Related

    1 2
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWojsko Polskie – zdjęcia cz.1
    Next Article Pierwsze okręty podwodne o napędzie atomowym
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    GM Aerotrain

    5 stycznia 20233 Mins Read

    Isambard Kingdom Brunel – niewysoki tytan inżynierii

    3 stycznia 20235 Mins Read

    Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

    1 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.