SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Szwajcarskie czołgi Panzer 58, 61 i 68
    Szwajcarskie czołgi Panzer 58, 61 i 68
    Szwajcarskie czołgi Panzer 58, 61 i 68
    Artykuły

    Szwajcarskie czołgi Panzer 58, 61 i 68

    Michał BanachBy Michał Banach15 sierpnia 2018Brak komentarzy5 Mins Read
    Chociaż Szwajcaria jest od 1815 roku państwem neutralnym, kraj ten posiada spore siły zbrojne i przemysł zbrojeniowy, zapewniający niektóre rodzaje uzbrojenia. Jednym z jego dzieł była seria czołgów średnich i podstawowych typu Panzer 58, Panzer 61 i Panzer 68.

    Geneza – Panzer 58

    Na początku lat 50. szwajcarskie wojska pancerne dysponowały mieszaniną czołgów i pojazdów bojowych zaprojektowanych przed lub podczas II wojny światowej. Pojazdy te w większości były przestarzałe i nie odpowiadały ówczesnemu zapotrzebowaniu wojsk lądowych. Próby pozyskania nowych czołgów poza krajem nie przyniosły wymiernych korzyści, ponieważ podzielone na dwa bloki państwa europejskie same musiały zaopatrzyć się w nowe czołgi.

    Panzer 58 (fot. Wikimedia Commons)
    Panzer 58 (fot. Wikimedia Commons)

    W zaistniałej sytuacji, oraz wobec rosnącego zagrożenia wybuchem kolejnej wojny światowej między ZSRR i jego sojusznikami oraz USA i państwami NATO, władze Szwajcarii zdecydowały się na zamówienie nowego czołgu zaprojektowanego przez krajowy przemysł.

    Prace projektowe nad czołgiem zlecono Eidgenoessische Konstruktionswerkstaette, a pierwszy prototyp nowego wozy zaprezentowano w 1957 roku. Czołg posiadał szwajcarską armatę kalibru 90 mm, ale w drugim z prototypów zastąpiono ją brytyjską armatą czołgową QF 20 pdr kalibru 84 mm. Ostatecznie w trzecim prototypie zamontowano znacznie lepszą brytyjską armatę L7 kalibru 105 mm i to właśnie to działo wybrano jako podstawowe uzbrojenie dla niewielkiej, liczącej 10 wozów serii czołgów oznaczonych jako Panzer 58.

    Panzer 61 (fot. Wikimedia Commons)
    Panzer 61 (fot. Wikimedia Commons)

    Czołgi miały stosunkowo małe rozmiary – 8,5 m długości, 3 m szerokości i 2,85 m wysokości, dostosowane do wąskich górskich dróg, oraz masę 35 ton. Pancerz miał grubość 60-80 mm z przodu, oraz 20-30 mm z boku i z tyłu kadłuba. Oprócz armaty L7 czołgi posiadały działko Oerlikon kalibru 20 mm oraz karabin maszynowy kalibru 7,5 mm. Napęd stanowił ośmiocylindrowy silnik Mercedes Benz 837 o mocy 600 KM, oraz dodatkowy czterocylindrowy silnik Mercedes Benz OM 636 o mocy 38 KM. Prędkość maksymalna wynosiła 55 km/h na drodze i 30 km/h w terenie, a zasięg odpowiednio 350 i 160 km.

    Czołgi wykorzystywano w Szwajcarskiej Armii w okresie od 1958 do 1964 roku, po czym przebudowano je do standardu Panzer 61, opracowanego w oparciu o doświadczenia z prób czołgów Panzer 58.

    Panzer 61 (fot. Wikimedia Commons)
    Panzer 61 (fot. Wikimedia Commons)

    Panzer 61

    Doświadczenia płynące z prac nad czołgami Panzer 58 oraz ich eksploatacji doprowadziły do powstania projektu bardziej udoskonalonych wozów oznaczonych jako Panzer 61. Czołgi te były nieznacznie większe – miały 9,45 m długości, 3 m szerokości i 2,7 m wysokości, oraz masę 39 ton. Pancerz miał grubość do 120 mm RHA, uzbrojenie składało się z brytyjskiej armaty L7 kalibru 105 mm oraz dwóch karabinów maszynowych kalibru 7,5 mm. Napęd stanowił ośmiocylindrowy silnik Mercedes Benz o mocy 630 KM, zapewniający prędkość maksymalną 55 km/h na drogach i zasięg 250 km.

    Panzer 61 (fot. Wikimedia Commons)
    Panzer 61 (fot. Wikimedia Commons)

    Łącznie w latach 1965-1967 wyprodukowano 150 czołgów tego typu, które stały się podstawowymi czołgami Szwajcarskiej Armii. W toku eksploatacji pojazdy te wielokrotnie modernizowano, aby utrzymać ich możliwości bojowe. Ostatecznie wycofano je z eksploatacji w 1994 roku, wraz z wprowadzeniem do służby niemieckich Leopardów 2.

    Panzer 68

    Praktycznie natychmiast po zakończeniu prac nad czołgami Panzer 61, przystąpiono do prac nad kolejnym typem czołgów, który otrzymał oznaczenie Panzer 68. Pojazdy te posiadały szersze gąsienice, lepszą stabilizację armaty, mocniejszy silnik oraz większą wieżę. Ogólne rozmiary czołu nie zmieniły się jednak w porównaniu do modelu Panzer 61, podobnie jak opancerzenie, które miało grubość do 120 mm RHA.

    Czołgi posiadały nowy ośmiocylindrowy silnik MTU MB 837 Ba-500 o mocy 660 KM, jednak nie wpłynęło to na wzrost osiągów, ponieważ uzyskana moc została skompensowana przez masę większej wieży – waga czołgu wzrosła bowiem do 40,8 ton.

    Panzer 68
    Panzer 68

    W latach 1971-1983 zbudowano 390 czołgów Panzer 68 w kilku nieznacznie różniących się od siebie wersjach. W 1979 roku w szwajcarskim tygodniku Weltwoche pojawił się artykuł, z którego wynikało, że czołgi Panzer 68 są bardzo problematyczne, pełne wad konstrukcyjnych oraz ogólnie niezdolne do prowadzenia działań bojowych. Zawarte w tekście opinie doprowadziły do powołania specjalnej komisji, która przebadała czołgi.

    Wyniki badań nie pozostawiały wątpliwości. System ochrony ABC miał za małą wydajność, przez co załogi musiały korzystać z indywidualnych aparatów tlenowych i kombinezonów, skrzynia biegów nie pozwalała na zmianę biegu na wsteczny jeśli czołg poruszał się nawet z minimalną prędkością, a ze względu na błędnie zaprojektowany układ elektryczny, uruchomienie ogrzewania mogło doprowadzić do… oddania strzału przez armatę. Chociaż raport równocześnie wykazał, że nie doszło do żadnych incydentów podczas eksploatacji, ostatecznie wszystkie czołgi poddano modernizacji.

    Panzer 68-88
    Panzer 68-88

    Czołgi Panzer 68 wycofano z eksploatacji około roku 2000, wraz z przyjęciem do uzbrojenia czołgów Leopard 2. Mimo prób sprzedaży stosunkowo niezużytych czołgów (w 1993 roku przeprowadzono ich kapitalny remont połączony z modernizacją do standardu Panzer 68-88) do Tajlandii, transakcji nie zrealizowano.

    Podsumowanie

    Czołgi Panzer 58, 61 i 68 nigdy nie wzięły udziału w walkach, w związku z czym nie można ocenić ich faktycznych możliwości bojowych. Formalnie czołgi te klasyfikowane były jako czołgi średnie w przypadku modelu Panzer 58, oraz jako czołgi podstawowe II generacji w przypadku modeli Panzer 61 i 68. W praktyce pojazdy te były nieco mniejsze niż ich odpowiedniki z innych państw, ponieważ głównym zadaniem szwajcarskich czołgów miało być wspieranie działań obronnych, a nie prowadzenie działań ofensywnych.

    Panzer 68-88
    Panzer 68-88

    Niewielkie rozmiary miały również pomagać w poruszaniu się wąskimi górskimi drogami, a zwarta sylwetka miała ułatwiać ich ukrywanie na stanowiskach ogniowych. Zastosowanie sprawdzonej brytyjskiej armaty L7 na pewno zapewniało im odpowiednią siłę ognia, nawet mimo braku dobrej stabilizacji w starszych wozach, które i tak najczęściej prowadziłyby ogień z stacjonarnych pozycji. W otwartym polu, czołgi te zapewne byłyby łatwym celem dla radzieckich czołgów podstawowych.

    Jako ciekawostkę warto dodać że kilka Panzer 61 przebudowano i wykorzystywano w filmach jako imitacje niemieckich czołgów PzKpfw III, natomiast podwozia czołgów Panzer 68 wykorzystano do budowy kilku specjalistycznych pojazdów, w tym samobieżnego zestawu przeciwlotniczego Fliegerabwehrpanzer 68, działa samobieżnego Panzerkanone 68 oraz pojazdów inżynieryjnych.

    Panzerkanone 68
    Panzerkanone 68

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleEastland – od promu, przez tragedię do długiej służby w wojsku
    Next Article Zatonięcie Admirała Nachimowa (1986)
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read

    M47 Patton – przejściowa hybryda

    12 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.