SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Sierra Sam i Hybrid – krótka historia manekinów do testów zderzeniowych
    Sierra Sam i Hybrid - krótka historia manekinów do testów zderzeniowych
    Sierra Sam i Hybrid - krótka historia manekinów do testów zderzeniowych
    Artykuły

    Sierra Sam i Hybrid – krótka historia manekinów do testów zderzeniowych

    Michał BanachBy Michał Banach22 maja 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    Za ojca manekinów do testów zderzeniowych uznaje się Samuela W. Aldersona, który w 1949 roku stworzył Sierra Sama, pierwszy manekin, który wykorzystano do prób… foteli katapultowanych w samolotach. Dopiero kilkanaście lat później powstały manekiny do testów zderzeniowych samochodów.

    Geneza

    Badania nad wpływem wypadków samochodowych na ludzkie ciało prowadzono już praktycznie od lat 20. XX wieku, kiedy to samochody zaczęły zyskiwać coraz większą popularność, a liczba wypadków drogowych i ofiar zaczęła systematycznie wzrastać. Aby badania te przyniosły jak najlepsze rezultaty, potrzebny był odpowiednik obiekt badawczy.

    Sierra Sam
    Sierra Sam

    Ówczesna technika nie pozwalała na zaprojektowanie manekina, który byłby na tyle podobny do człowieka, że pozwalałby na sprawdzenie co dzieje się z ciałem człowieka podczas wypadku. W związku z tym naukowcy wykorzystywali do badań… ludzkie zwłoki. Praca z nieboszczykami miała jednak bardzo dużo wad. Przede wszystkim problemem było pozyskanie zwłok nadających się do badań – posiadających odpowiednią budowę ciała, wiek oraz stan. Zwłoki mogły być również wykorzystywane tylko przez krótki czas, co ograniczało ich użyteczność. Dodatkowo wykorzystanie ciał osób zmarłych rodziło wątpliwości natury etycznej.

    Kolejnym problemem był fakt, że zdobywane informacje nijak pokazywały przeżywalność podczas wypadków, w związku z czym do pewnych testów zaczęto wykorzystywać żywe zwierzęta. Najczęściej w roli obiektów badawczych wykorzystywano świnie, mające stosunkowo podobną budowę organów wewnętrznych do ludzi, szympansy oraz… niedźwiedzie.

    Manekiny typu Hybrid
    Manekiny typu Hybrid

    Testy na zwierzętach chociaż dawały pewien pogląd na przeżywalność w trakcie wypadków, niosły za sobą kolejne problemy. Zwierzęta mimo wszystko znacznie różniły się od ludzi budową ciała i proporcjami. Również obrońcy praw zwierząt wyjątkowo krytycznie podchodzili do kwestii wykorzystywania żywych zwierząt w badaniach (krytyka ta była nawet większa niż w przypadku wykorzystania ludzkich zwłok, ponieważ w tym przypadku uważano, że nieboszczyk skoro i tak nic nie czuje to może się „przysłużyć” do uratowania życia innym).

    Wszystkie te problemy sprawiały, że w latach 40., głównie w USA, gdzie rozwój samochodów był największy, zaczęto szukać alternatywnego sposobu badania wpływu wypadków na ludzki organizm.

    Manekiny symulujące pasażerów
    Manekiny symulujące pasażerów podczas testu Controlled Impact Demonstration (1984)

    Sierra Sam i Hybrid

    W 1949 roku konstruktor i właściciel Alderson Research Labs oraz Sierra Engineering Co., Samuel W. Alderson opracował specjalny manekin, który miał posłużyć do testów foteli katapultowanych opracowywanych dla ówczesnych samolotów. Tak narodził się Sierra Sam, czyli manekin większy i cięższy od 95% mężczyzn, ale nadający się do wielokrotnego użytku i nie rodzący problemów natury etycznej.

    Na podstawie doświadczeń z prób Sierra Sama, Alderson zaprojektował kolejny manekin o nazwie VIP-50, który nadawał się do wykorzystania podczas testów zderzeniowych samochodów. Pierwszymi firmami, które zaczęły go stosować był General Motors i Ford. Oba manekiny pod wieloma względami przypominały człowieka i mogły posłużyć do różnych testów, a dzięki podłączeniu czujników pozwalały na mierzenie sił działających na ludzki organizm. Nie były jednak idealne i cały czas wymagały dopracowania.

    Manekin z lat 60. i współczesny (fot. Akinori Yamada)
    Manekin z lat 60. i współczesny (fot. Akinori Yamada)

    W 1971 roku powstał manekin Hybrid I, który dzięki swojej budowie był bardziej podobny do człowieka, oraz dysponował lepszymi czujnikami, które pozwalały na zbieranie dokładniejszych danych. Już rok później powstał Hybrid II, w którym udoskonalono budowę kończyn, jeszcze bardziej upodabniają go do człowieka.

    Przełomem stał się jednak Hybrid III, który odpowiadał człowiekowi mającemu wzrost 175 cm i masę 77 kg. Manekin ten posłużył do stworzenia całej rodziny manekinów, które upodobniono do dzieci i kobiet, znacząco zwiększając możliwości prowadzenia badań. Wśród wariantów manekinów Hybrid III znalazł się również mężczyzna o wzroście 188 cm i masie 100 kg, kobieta o wzroście 152 cm i masie 50 kg oraz dzieci w wieku 10 lat, 6 lat (i masie 21 kg) oraz 3 lat (i masie 15 kg). W kolejnych latach pojawiły się inne odmiany manekinów.

    Manekiny typu Hybrid (fot. iihs.org)
    Manekiny typu Hybrid (fot. iihs.org)

    Manekiny te mają bardzo dopracowaną budowę, zwłaszcza karku i głowy, co pozwala na lepsze badanie wpływu wypadków na kręgosłup człowieka. Dzięki temu, w latach 90. wszystkie duże koncerny motoryzacyjne całkowicie zrezygnowały z wykorzystania żywych zwierząt w testach zderzeniowych, oraz praktycznie wyeliminowano stosowanie ludzkich zwłok.

    Podsumowanie

    Wprowadzenie manekinów do testów zderzeniowych pozwoliło na znaczące usprawnienie procesu badania skutków wypadków samochodowych. W latach 50. i 60. kiedy zaczęto je stosować na coraz większą skalę ostatecznie potwierdzono jak niebezpieczna była konstrukcja ówczesnych samochodów – oprócz ogólnej konstrukcji samochodów, głównie kolumny kierownicy, deski rozdzielczej i elementów ozdobnych.

    Manekiny typu Hybrid
    Manekiny typu Hybrid

    Współcześnie manekiny stosowane podczas testów zderzeniowych technicznie są bardzo podobne do tych zaprojektowanych w latach 70., jednak dzięki rozwojowi techniki, wyposażono je w o wiele dokładniejsze czujniki, pozwalające na mierzenie większej ilości parametrów.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleChiński samolot szkolenia podstawowego Nanchang CJ-6
    Next Article Rowery elektryczne – przyszłość transportu?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Zaginiony koncepcyjny Oldsmobile Golden Rocket

    2 stycznia 20233 Mins Read

    Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    30 października 20222 Mins Read

    Retro Motor Show 2022 – relacja

    29 października 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.