Close Menu
SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      10 grudnia 2023

      Okręty podwodne projektu 651 (NATO Juliett)

      9 grudnia 2023

      Kresowiec – samochód pancerny z niczego

      8 grudnia 2023

      Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      10 grudnia 2023

      Okręty podwodne projektu 651 (NATO Juliett)

      9 grudnia 2023

      Kresowiec – samochód pancerny z niczego

      8 grudnia 2023

      Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      5 grudnia 2023

      Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      4 grudnia 2023

      Opuszczona Armenia – filmy

      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Sierra Sam i Hybrid – krótka historia manekinów do testów zderzeniowych
    Artykuły

    Sierra Sam i Hybrid – krótka historia manekinów do testów zderzeniowych

    Michał BanachBy Michał Banach22 maja 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Sierra Sam i Hybrid - krótka historia manekinów do testów zderzeniowych
    Sierra Sam i Hybrid - krótka historia manekinów do testów zderzeniowych
    Za ojca manekinów do testów zderzeniowych uznaje się Samuela W. Aldersona, który w 1949 roku stworzył Sierra Sama, pierwszy manekin, który wykorzystano do prób… foteli katapultowanych w samolotach. Dopiero kilkanaście lat później powstały manekiny do testów zderzeniowych samochodów.

    Geneza

    Badania nad wpływem wypadków samochodowych na ludzkie ciało prowadzono już praktycznie od lat 20. XX wieku, kiedy to samochody zaczęły zyskiwać coraz większą popularność, a liczba wypadków drogowych i ofiar zaczęła systematycznie wzrastać. Aby badania te przyniosły jak najlepsze rezultaty, potrzebny był odpowiednik obiekt badawczy.

    Sierra Sam
    Sierra Sam

    Ówczesna technika nie pozwalała na zaprojektowanie manekina, który byłby na tyle podobny do człowieka, że pozwalałby na sprawdzenie co dzieje się z ciałem człowieka podczas wypadku. W związku z tym naukowcy wykorzystywali do badań… ludzkie zwłoki. Praca z nieboszczykami miała jednak bardzo dużo wad. Przede wszystkim problemem było pozyskanie zwłok nadających się do badań – posiadających odpowiednią budowę ciała, wiek oraz stan. Zwłoki mogły być również wykorzystywane tylko przez krótki czas, co ograniczało ich użyteczność. Dodatkowo wykorzystanie ciał osób zmarłych rodziło wątpliwości natury etycznej.

    Kolejnym problemem był fakt, że zdobywane informacje nijak pokazywały przeżywalność podczas wypadków, w związku z czym do pewnych testów zaczęto wykorzystywać żywe zwierzęta. Najczęściej w roli obiektów badawczych wykorzystywano świnie, mające stosunkowo podobną budowę organów wewnętrznych do ludzi, szympansy oraz… niedźwiedzie.

    Manekiny typu Hybrid
    Manekiny typu Hybrid

    Testy na zwierzętach chociaż dawały pewien pogląd na przeżywalność w trakcie wypadków, niosły za sobą kolejne problemy. Zwierzęta mimo wszystko znacznie różniły się od ludzi budową ciała i proporcjami. Również obrońcy praw zwierząt wyjątkowo krytycznie podchodzili do kwestii wykorzystywania żywych zwierząt w badaniach (krytyka ta była nawet większa niż w przypadku wykorzystania ludzkich zwłok, ponieważ w tym przypadku uważano, że nieboszczyk skoro i tak nic nie czuje to może się „przysłużyć” do uratowania życia innym).

    Wszystkie te problemy sprawiały, że w latach 40., głównie w USA, gdzie rozwój samochodów był największy, zaczęto szukać alternatywnego sposobu badania wpływu wypadków na ludzki organizm.

    Manekiny symulujące pasażerów
    Manekiny symulujące pasażerów podczas testu Controlled Impact Demonstration (1984)

    Sierra Sam i Hybrid

    W 1949 roku konstruktor i właściciel Alderson Research Labs oraz Sierra Engineering Co., Samuel W. Alderson opracował specjalny manekin, który miał posłużyć do testów foteli katapultowanych opracowywanych dla ówczesnych samolotów. Tak narodził się Sierra Sam, czyli manekin większy i cięższy od 95% mężczyzn, ale nadający się do wielokrotnego użytku i nie rodzący problemów natury etycznej.

    Na podstawie doświadczeń z prób Sierra Sama, Alderson zaprojektował kolejny manekin o nazwie VIP-50, który nadawał się do wykorzystania podczas testów zderzeniowych samochodów. Pierwszymi firmami, które zaczęły go stosować był General Motors i Ford. Oba manekiny pod wieloma względami przypominały człowieka i mogły posłużyć do różnych testów, a dzięki podłączeniu czujników pozwalały na mierzenie sił działających na ludzki organizm. Nie były jednak idealne i cały czas wymagały dopracowania.

    Manekin z lat 60. i współczesny (fot. Akinori Yamada)
    Manekin z lat 60. i współczesny (fot. Akinori Yamada)

    W 1971 roku powstał manekin Hybrid I, który dzięki swojej budowie był bardziej podobny do człowieka, oraz dysponował lepszymi czujnikami, które pozwalały na zbieranie dokładniejszych danych. Już rok później powstał Hybrid II, w którym udoskonalono budowę kończyn, jeszcze bardziej upodabniają go do człowieka.

    Przełomem stał się jednak Hybrid III, który odpowiadał człowiekowi mającemu wzrost 175 cm i masę 77 kg. Manekin ten posłużył do stworzenia całej rodziny manekinów, które upodobniono do dzieci i kobiet, znacząco zwiększając możliwości prowadzenia badań. Wśród wariantów manekinów Hybrid III znalazł się również mężczyzna o wzroście 188 cm i masie 100 kg, kobieta o wzroście 152 cm i masie 50 kg oraz dzieci w wieku 10 lat, 6 lat (i masie 21 kg) oraz 3 lat (i masie 15 kg). W kolejnych latach pojawiły się inne odmiany manekinów.

    Manekiny typu Hybrid (fot. iihs.org)
    Manekiny typu Hybrid (fot. iihs.org)

    Manekiny te mają bardzo dopracowaną budowę, zwłaszcza karku i głowy, co pozwala na lepsze badanie wpływu wypadków na kręgosłup człowieka. Dzięki temu, w latach 90. wszystkie duże koncerny motoryzacyjne całkowicie zrezygnowały z wykorzystania żywych zwierząt w testach zderzeniowych, oraz praktycznie wyeliminowano stosowanie ludzkich zwłok.

    Podsumowanie

    Wprowadzenie manekinów do testów zderzeniowych pozwoliło na znaczące usprawnienie procesu badania skutków wypadków samochodowych. W latach 50. i 60. kiedy zaczęto je stosować na coraz większą skalę ostatecznie potwierdzono jak niebezpieczna była konstrukcja ówczesnych samochodów – oprócz ogólnej konstrukcji samochodów, głównie kolumny kierownicy, deski rozdzielczej i elementów ozdobnych.

    Manekiny typu Hybrid
    Manekiny typu Hybrid

    Współcześnie manekiny stosowane podczas testów zderzeniowych technicznie są bardzo podobne do tych zaprojektowanych w latach 70., jednak dzięki rozwojowi techniki, wyposażono je w o wiele dokładniejsze czujniki, pozwalające na mierzenie większej ilości parametrów.

    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleChiński samolot szkolenia podstawowego Nanchang CJ-6
    Next Article Rowery elektryczne – przyszłość transportu?
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    17 października 20233 Mins Read2 Views

    Zagato Zele – brzydki elektryczny ekscentryk

    By Michał Banach0
    15 października 20233 Mins Read146 Views

    ThrustSSC – samochód, który ustanowił rekord prędkości na lądzie

    By Michał Banach0
    2 września 20232 Mins Read777 Views

    Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

    By Michał Banach0
    19 sierpnia 20233 Mins Read21 Views

    Porsche 64 – rajdowy pierwowzór Porsche

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    6 grudnia 20234 Mins Read

    Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    Historia amerykańskich okrętów podwodnych pełna jest zarówno przełomowych momentów jak i niezrozumiałych zaniedbań. Oprócz wielu…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    10 grudnia 2023

    Okręty podwodne projektu 651 (NATO Juliett)

    9 grudnia 2023

    Kresowiec – samochód pancerny z niczego

    8 grudnia 2023

    Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    7 grudnia 2023

    Atak na Pearl Harbor (1941)

    6 grudnia 2023

    Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 sierpnia 202312 Mins Read

    Antonow An-2 – długowieczny dwupłatowiec

    Charakterystyczny pękaty kadłub dwupłatowego An-2 zna chyba każdy kto chociaż trochę interesuje się lotnictwem w…

    Historia
    30 listopada 20161 Min Read

    Jak zmieniała się liczba ludzi na świecie – animacja

    Obecnie na świecie żyje około 7,5 mld ludzi. W ciągu ostatnich 200 lat dzięki olbrzymiemu…

    Artykuły
    19 października 20224 Mins Read

    Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    Z czym nam się kojarzą plakaty? Z wielkoformatowymi broszurami, reklamami na witrynach sklepowych lub informacjami…

    Artykuły
    2 października 20163 Mins Read

    Krótka historia budek telefonicznych

    Wraz z wynalezieniem telefonu w 1876 roku rozpoczęła się nowa era w komunikacji. Zdani niegdyś…

    Artykuły
    25 października 20192 Mins Read

    Aquaduct Veluwemeer na jeziorze Veluwemeer

    Na jeziorze Veluwemeer w Holandii w 2002 roku uruchomiono bardzo nietypowy most wodny nad drogą…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.