Brytyjskie samoloty ZOP, czyli maszyny przystosowane do zwalczania okrętów podwodnych projektowane po II wojnie światowej często charakteryzowały się bardzo oryginalnym wyglądem. Zaprojektowany w 1953 roku Short Seamew zyskał nawet bardzo nietypowe miano „wielbłąda wśród koni wyścigowych”.

Na przełomie lat 40. i 50. dowództwo Royal Navy Fleet Air Arm podjęło decyzję o zastąpieniu posiadanych bombowców Grumman TBF Avenger, wykorzystywanych do zwalczania okrętów podwodnych przez nowe maszyny. Przygotowano specyfikację M.123D, na podstawie której w zakładach Short opracowano lekki samolot zwalczania okrętów podwodnych Short SB.6 Seamew.

Short Seamew
Short Seamew

Prace nad samolotem prowadzono od 1951 roku pod kierownictwem Davida Keith-Lucasa. Pierwszy z 3 prototypów oblatano 23 sierpnia 1953 roku, po czym rozpoczęto testy. W ich trakcie na jaw wyszło, że samolot jest trudny w pilotażu, ale mimo wprowadzanych poprawek nie udało się wyeliminować wad samolotu.

Kolejne próby samolotu kontynuowano równolegle z produkcją pierwszej serii samolotów serii przedprodukcyjnej. Początkowo zamierzano zbudować 60 maszyn, ale ostatecznie produkcja zamknęła się na zaledwie 26 maszynach, w tym prototypach. Wykorzystywano je początkowo na lotniskowcu HMS Bulwark, a później na HMS Warrior. Próby kontynuowano do 1956 roku, ale problemy eksploatacyjne sprawiły, że w 1957 roku program zamknięto, uznając, że Seamew nie nadaje się do służby operacyjnej. W ciągu kilku lat wszystkie zbudowane maszyny zezłomowano, zachowując po nich jedynie jeden silnik.

Short Seamew
Short Seamew

Short Seamew wyróżniał się bardzo oryginalnym układem. Kokpit umieszczono nad silnikiem (stąd przydomek wielbłąd), a za jednostką napędową umieszczono komorę na uzbrojenie. Ponadto pod skrzydłami umieszczono węzły pozwalające na przenoszenie rakiet, bomb, bomb głębinowych oraz flar. Kadłub był wąski i wysoki, przez co zapewniał dobrą widoczność pilotowi i obserwatorowi. Cała konstrukcja była stosunkowo lekka, ale równocześnie wzmocniono ją pod kątem operowania z pokładu lotniskowca nawet w trudnych warunkach pogodowych.

Maszyna miała 12,5 m długości i 16,7 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 6804 kg. Napęd stanowił silnik turbośmigłowy Armstrong Siddeley Mamba o mocy 1590 KM, zapewniający prędkość maksymalną 380 km/h i zasięg 1210 km, co przekładało się na około 4 godziny lotu bojowego. Uzbrojenie mogło ważyć 836 kg, a w jego skład wchodziły torpeda, bomby głębinowe, tradycyjne bomby albo rakiety powietrze-woda. Samolot wyposażono w radar ASV Mk.19B. Załoga składała się z pilota i obserwatora.

Short Seamew
Short Seamew

Istniały dwie podstawowe wersje Seamew – morska, przystosowana do operowania z lotniskowców, oraz lądowa, przystosowana do operowania z baz na lądzie. Zbudowano 4 egzemplarze maszyn lądowych, ale przebudowano je na samoloty pokładowe.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.