Richmond w stanie Wirginia w USA znane jest głównie jako stolica Skonfederowanych Stanów Zjednoczonych w trakcie Wojny Secesyjnej. Fani kolei kojarzą to miasto jednak z trzypoziomowym skrzyżowaniem torów kolejowych, nazywanym po prostu Richmond Triple Crossing. Jest to prawdopodobnie jedyne takie miejsce na świecie.

Historia tego unikalnego skrzyżowania sięga 1859 roku. Wówczas firma Richmond & York River Railroad uruchomiał pierwszą linię kolejową w tym miejscu – najniższy poziom na ziemi. W 1900 roku uruchomiono drugą linię, która przebiegała nad dotychczasowymi torami. Jej twórcą była firma Richmond, Petersburg & Carolina Railroad.

Richmond Triple Crossing - 19 lipca 1983 roku

Richmond Triple Crossing – 19 lipca 1983 roku

Trzecia linia w postaci kolejnego wiaduktu przebiegającego nad skrzyżowaniem wcześniejszych torów uruchomiona została w 1901 roku za sprawą firmy Chesapeake & Ohio Railway. Przez kolejne lata trasy te regularnie wykorzystywano i rozwijano, systematycznie modernizując wiadukty.

W 1911 roku po raz pierwszy zorganizowano spotkanie trzech pociągów na Triple Crossing (wcześniej dochodziło jedynie do przypadkowych spotkań). Drugie spotkanie zorganizowano w 1926 roku, a od 1949 roku zaczęto organizować je znacznie częściej. Zmianie ulegały pociągi kursujące po liniach jak i sami właściciele wiaduktów i torów.

Richmond Triple Crossing - 1995 rok (fot. cogp39/Flickr.com)

Richmond Triple Crossing – 1995 rok (fot. cogp39/Flickr.com)

Obecnie nie organizuje się specjalnych spotkań pociągów ponieważ w latach 90-tych zbudowano w pobliżu wał przeciwpowodziowy, który skutecznie utrudnia zrobienie zdjęcia. Poniżej znajdziecie widok Triple Crossing w Google Map.

Richmond Triple Crossing - 1995 rok (fot. Ken Soper)

Richmond Triple Crossing – 1995 rok (fot. Ken Soper)

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.