SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Przyszłość bezpieczeństwa nowych dronów w przestrzeni powietrznej
    Przyszłość bezpieczeństwa nowych dronów w przestrzeni powietrznej
    Przyszłość bezpieczeństwa nowych dronów w przestrzeni powietrznej
    Artykuły

    Przyszłość bezpieczeństwa nowych dronów w przestrzeni powietrznej

    Michał NiemczykBy Michał Niemczyk19 kwietnia 2021Brak komentarzy5 Mins Read
    Kilka dni temu miała miejsce premiera nowego drona DJI Air2S, który wzbudził wielki zachwyt wśród wielu osób. Recenzenci zwracają uwagę na wszelkie nowinki techniczne zastosowane w nowym sprzęcie od DJI, tylko dlaczego tak skrupulatnie pomijają temat jednego szczegółu? Chodzi o ADS-B. Jak wiemy od stycznia 2021 roku weszły w życie tak zwane przepisy przejściowe, wymagające od operatora drona posiadanie stosownych uprawnień, ale to dopiero początek zmian w bezpieczeństwie lotów dronami.

    Czym jest w ogóle ADS-B?

    ADS-B (Automatic Dependent Surveillance – Broadcast) – Jest niczym innym jak nadajnikiem cyfrowym nadającym w czasie rzeczywistym informacje o położeniu statku powietrznego, z tą różnicą że położenie jest mierzone za pomocą sygnału GPS. Dodatkowo podaje on kierunek, wysokość oraz numer lotu. Na podstawie tego sygnału możemy śledzić ruch samolotów pasażerskich np. w aplikacji Flightradar24.

    Uprawnienia

    Zgodnie z przepisami mamy Kategorię Otwartą z podgrupami A1/A2/A3. Uprawnienia A1/A3 możemy uzyskać za darmo realizując szkolenie na stronie drony.ulc.gov.pl. Dają nam one uprawnienia do latania dronami o masie do 250g w uproszczeniu mówiąc bliżej, a cięższymi dronami zasadniczo na środku pola. Dopiero zrobienie płatnego kursu (w dniu pisania tego artykułu kosztującego 30 zł, oraz zdaniu egzaminu) na kat A2 możemy latać cięższymi dronami, w podobnych obostrzeniach jak dronami do 250g. Szczegóły  w poniższej grafice, a dokładne opisy na stronie drony.ulc.pl

    Kategorie dronów wg. wagi, uprawnienia i okres ich obowiązywania
    Kategorie dronów wg. wagi, uprawnienia i okres ich obowiązywania

    Co dalej?

    Rosnący popyt na zdjęcia z dronów, dzięki którym możemy zachować dystans społeczny, a jednocześnie tworzyć niecodzienną perspektywę powoduje zmiany przepisów. Moim zdaniem całkiem słuszne, bo mimo wszystko drony stwarzają zagrożenie. Jako przykład przyjmijmy że ktoś chce sobie polatać niedaleko lotniska, a nie zna przepisów i nie korzysta z odpowiednich map gdzie są podane strefy do latania. Zagrożenie że doprowadzi do zderzenia z lądującym samolotem lub śmigłowcem – ogromne. Samoloty nie latają też tak nisko na ogół, ale śmigłowce już tak i były stłuczki dronów ze śmigłowcami. Do tego też dochodzą częste naruszenia przestrzeni powietrznej zamkniętych obszarów dla ruchu lotniczego. Za przykład niech posłuży incydent z lotniska w Hamburgu.

    W 2020 roku w USA przepisami zarządzono, że wszystkie statki latające (cywilne rzecz jasna) mają mieć aktywnie działający system ADS-B, tyczy się to również dronów. I słusznie, skoro jest to statek latający, to powinien mieć system identyfikacji. Nowy DJI Air2S już go posiada oficjalnie, ale nie tylko on. DJI Mavic Air 2 jeśli ma dopisek W3 w nazwie modelu, również go będzie posiadać. Na rynku europejskim mamy dostępne dwie wersje Mavic Air 2 z dopiskiem W1 który nie posiada ADS-B oraz W3, który go już ma. Można powiedzieć że W3 to taka wersja Amerykańska wyprodukowana po 1 czerwca 2020 roku. Łatwo sprawdzić jak to działa, wystarczy oszukać GPS w telefonie i zmienić region na USA i wtedy pojawią się nam nowe opcje, a na mapie zobaczymy dodatkowo lecące samoloty wraz z informacjami o nich.

    (fot. Michał Niemczyk)
    (fot. Michał Niemczyk)

    Jak wygląda bezpieczeństwo latania dronem?

    Na dzień dzisiejszy osoby, które w poprzednich latach zrealizowały pełne szkolenia i uzyskały świadectwo kwalifikacji mają wiedzę co można a czego należy unikać podczas latania dronem. Niestety rosnąca popularność oraz dostępność dronów wpływa na poszerzanie się grona odbiorców bez tej fundamentalnej świadomości.

    Pierwsza kwestia poruszana na szkoleniu darmowym dla kat A1/A3 to wysokość. Dla kategorii otwartych maksymalna wysokość to 120 m. Obecnie aplikacje do sterowania dronami posiadają ogranicznik wysokości, który można ręcznie zmienić. Niestety wiele osób się do tego nie będzie stosować. Tak samo jest z odległością lotu, przepisy jasno mówią, że w kategoriach otwartych możemy latać w zasięgu wzroku, lub w zasięgu wzroku obserwatora. Tutaj już nie ma tak skutecznego ogranicznika w aplikacjach, a przecież najnowsze drony potrafią mieć zasięg w sprzyjających warunkach nawet do 10 km!

    (fot. Michał Niemczyk)
    (fot. Michał Niemczyk)

    Najważniejszą kwestią jest jednak latanie w strefach. Przykładowo w aplikacji od DJI mamy mapę na której są oznaczone strefy w których można latać, lub w których wymagana jest akceptacja zarządzającego daną strefą. Nie każdy o tym pamięta, a w aplikacji wystarczy kliknąć Ok i można lecieć. Dodatkowo takie loty należało by zgłosić do ULC. Dla niektórych miejsc konieczna jest zgoda pisemna z opisaniem operacji wykonywanej dronem, w innej wystarczy zgłoszenie w aplikacji Droneradar na smartfonie.

    Pomimo tych wcześniej opisanych wyjątkowo skrótowo zasad są jeszcze inne. Problematyczne jest tutaj polskie prawo. Przepisy dotyczące samego latania dronem umieszczone na stronie ULC to nie wszystko co dotyczy potencjalnego operatora drona. Chcąc legalnie latać, a w dodatku nie łamać przepisów dotyczących stref, wysokości, odległości od operatora, odległości od innych osób i budynków; należy zwracać szczególną uwagę nad czym się lata.

    (fot. Michał Niemczyk)
    (fot. Michał Niemczyk)

    Tutaj należy wymienić, że szczególnie zabrania się latania nad Parkami Narodowymi i Krajobrazowymi, zbiornikami wody pitnej, rafineriami, stoczniami jak i też nad infrastrukturą kolejową. Tak właśnie, nad infrastrukturą kolejową, czyli torami, dworcami kolejowymi jak i innymi budynkami takimi jak parowozownie. Niestety nie mając tej świadomości w pogoni za idealnym kadrem możemy nabawić się bardzo poważnych konsekwencji, a żadna z obecnie dostępnych aplikacji do sterowania dronem nas przed tym nie uchroni. Dlatego żeby bezpiecznie latać, trzeba się nieustannie kształcić, zwłaszcza że wprowadzany będzie system ADS-B gdzie z czasem bezkarne momentami latanie nawet bez publikacji materiałów zdjęciowo filmowych będzie się kończyć zarejestrowaniem lotu w systemie.

    System AirSense działa wciąż na ten moment tylko na terenie USA, ale z czasem będzie się aktywować i na Starym Kontynencie. Miejmy nadzieję, że dla starszych dronów posiadających fizycznie ADS-B wejdzie update, który aktywuje funkcję w naszych szerokościach geograficznych, i że poprawi to bezpieczeństwo.

    (fot. Michał Niemczyk)
    (fot. Michał Niemczyk)

    A co z dronami które nie mają tego systemu? Zostaje jedynie zachowanie zdrowego rozsądku, znajomość przepisów i zgłaszanie lotów w aplikacji Droneradar.

    Kwestie związane z przepisami to też całkiem inny temat, wielu operatorów dronów nie ma świadomości, że nieumyślnie łamią przepisy, ale to już temat na osobny artykuł a może i film?

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleDlaczego warto zainwestować w Internet mobilny?
    Next Article Kosmetyki z konopiami – kto powinien je stosować?
    blank
    Michał Niemczyk
    • Website
    • Facebook
    • Instagram

    Nazywam się Michał Niemczyk, na co dzień jestem programistą i testerem, a po godzinach pracy redaktorem na portalu SmartAge.pl oraz fotografem. Głównie zajmuję się fotografią lotniczą (nie mylić ze spotterską). Pochodzę z Czechowic-Dziedzic, miasta na Górnym Śląsku, gdzie przez niemal 30 lat rosła we mnie pasja do industrialnego klimatu tutejszych miast, które staram się pokazać z innej perspektywy – perspektywy lotu ptaka. Moimi zainteresowaniami jest lotnictwo, militaria, technologie i wiele, wiele innych. W swojej twórczości dziennikarskiej oraz fotograficznej staram się zwracać uwagę na szczegóły oraz – jeśli chodzi o tematy związane z dronami – również na kwestie związane z bezpieczeństwem.

    Related Posts

    Jaki dron kupić? Wybierz model idealny dla siebie

    9 sierpnia 20224 Mins Read

    Brak OC – jak uniknąć kary

    6 sierpnia 20223 Mins Read

    Ubezpieczenie paneli fotowoltaicznych – jak się za to zabrać?

    5 sierpnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.