SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Pierwszy amerykański pancernik USS Indiana (BB-1)
    Pierwszy amerykański pancernik USS Indiana (BB-1)
    Pierwszy amerykański pancernik USS Indiana (BB-1)
    Artykuły

    Pierwszy amerykański pancernik USS Indiana (BB-1)

    Michał BanachBy Michał Banach19 października 2020Updated:23 lipca 2022Brak komentarzy5 Mins Read
    Formalnie pierwszym amerykańskim pancernikiem był zbudowany w 1892 roku USS Texas, jednak okręt ten nigdy nie otrzymał standardowego numeru przyznawanego amerykańskim pancernikom (zaczynającego się od liter BB). Dopiero zbudowany rok później USS Indiana otrzymał oznaczenie BB-1.

    Geneza

    Amerykańska flota w połowie lat 80. XIX wieku prezentowała obraz nędzy i rozpaczy. Całkowicie przestarzałe okręty opancerzone, w większości pamiętające czasy wojny secesyjnej, oraz nieliczne i nienadające się do służby na morzu monitory były kompletnie nieprzydatne w przypadku starcia z budowanymi ówcześnie w Europie okrętami pancernymi.

    USS Indiana (BB-1)
    USS Indiana (BB-1)

    Fakt, że tak nowoczesne okręty zaczęły wchodzić do służby również w flotach państw Ameryki Południowej sprawił, że w USA zapanowała panika. Media prześcigały się w publikacji artykułów, w których prezentowano wizje starć z Brazylijskimi, Chilijskimi lub Argentyńskimi okrętami pancernymi, które miały samodzielnie zniszczyć całą amerykańską flotę. Chociaż wizje te były mocno przesadzone, słabość amerykańskiej floty była faktem.

    Próby zmiany sytuacji podejmowane przez młodych oficerów floty spotykały się zarówno z oporem starych oficerów wyższego szczebla, oraz kompletnym brakiem zaplecza technicznego potrzebnego do budowy nowoczesnych okrętów pancernych. W USA od czasów wojny secesyjnej nie rozwijano bowiem żadnych programów budowy nowych okrętów wojennych. Kontynuowano stare projekty, zapoczątkowane jeszcze w trakcie wojny. Polityka izolacjonizmu tylko pogarszała tę sytuację.

    USS Indiana (BB-1)
    USS Indiana (BB-1)

    Naciski opinii publicznej i mediów sprawiły jednak, że pod koniec lat 80. XIX wieku sytuacja zaczęła ulegać zmianie. Początkowo przedstawiciele władz wpłynęli na potentatów przemysłowych, którzy rozpoczęli rozbudowę i przekształcanie szybko rozwijającego się przemysłu metalurgicznego, który bardzo dobrze opanował produkcję elementów żelaznych. Rozpoczęto badania nad nowymi stopami stali, co doprowadziło do powstania stali pancernej Harveya.

    Przełomem było zamówienie pierwszy krążowników pancernych i kilku mniejszych jednostek. Ponadto zamówiono kilka większych okrętów wojennych, z których jednymi z istotniejszych stały się trzy pancerniki typu Indiana.

    USS Indiana (BB-1)
    USS Indiana (BB-1)

    USS Indiana (BB-1)

    O ile USS Texas był pierwszym amerykańskim pancernikiem, okręt ten nie był klasyfikowany jako predreadnought. Miano to zyskały dopiero trzy okręty typu Indiana – USS Indiana (BB-1), USS Massachusetss (BB-2) i USS Oregon (BB-3). Były to też pierwsze okręty, które otrzymały numery zaczynające się od liter BB (battleship). Okręty miały podobna konstrukcję – 109 m długości i wyporność 10 450 ton. Napęd stanowiły dwa silniki parowe zapewniające prędkość maksymalną 15 węzłów i zasięg 4900 mil morskich (9100 km). Załoga liczyła 32 oficerów i 441 marynarzy.

    USS Indiana (BB-1)
    USS Indiana (BB-1)

    Uzbrojenie okrętów składało się z czterech dział kalibru 330 mm w dwóch dwudziałowych wieżach. Uzbrojenie dodatkowe składało się z czterech (2×2) dział kalibru 203 mm, czterech dział kalibru 152 mm, 12 dział kalibru 76 mm, 20 dział kalibru 57 mm, 6 dział kalibru 37 mm i 4 wyrzutni torpedowych kalibru 450 mm. Pancerz z stali pancernej Harveya miał grubość 220-460 mm w pasie burtowym, 130 mm na pozostałych częściach kadłuba i 380 mm na wieżach. Pozostałe elementy statku chronione były stalą pancerną o grubości 250 mm na mostku, 150 mm na wieżach artylerii pomocniczej i 76 mm na pokładzie.

    Zamówienie na pierwszy z pancerników – USS Indiana złożono 30 czerwca 1890 roku, stępkę położono 7 maja 1891 roku w stoczni William Cramp & Sons w Filadelfii, wodowanie miało miejsce 28 lutego 1893 roku, a do służby okręt wszedł 20 listopada 1895 roku. Koszt prac wyniósł ostatecznie około 6 mln dolarów (współcześnie około 188 mln dolarów).

    USS Indiana (BB-1)
    USS Indiana (BB-1)

    Eksploatacja

    Pancernik został włączony do Eskadry Północnoatlantyckiej. Podczas pierwszych rejsów na jaw wyszły liczne wady konstrukcyjne jednostki. Zbyt słabe mechanizmy obrotu wież, które pękały podczas silnych sztormów, co prowadziło do niekontrolowanego obracania się wież oraz bardzo niska wolna burta, utrudniająca rejsy po otwartym morzu.

    Indiana jak i siostrzane jednostki bardziej pasowały więc do służby w roli pancerników obrony wybrzeża. Mimo to ze względu na silne uzbrojenie i opancerzenie, stanowiły trzon floty. Do wybuchu wojny amerykańsko-hiszpańskiej okręt okręt brał udział w licznych rejsach szkoleniowych i treningowych. W kwietniu 1898 roku skierowano go na Florydę, z zamiarem wykorzystania w trakcie walk z hiszpańskimi okrętami na Kubie.

    USS Indiana (BB-1)
    USS Indiana (BB-1)

    Okręt wziął udział w blokadzie Santiago de Cuba, oraz pośredni udział w bitwie stoczonej 3 lipca 1898 roku na wodach w pobliżu miasta. W trakcie walk USS Indiana nie mogła prowadzić pościgu za hiszpańskimi okrętami liniowymi z powodu problemów z siłownią. Mimo to jednostka wzięła udział w zniszczeniu hiszpańskich niszczycieli Pluton i Furor.

    Po wojnie okręt powrócił do dotychczasowej służby, ale już w 1900 roku okręt wycofano do rezerwy. Chociaż od jego zbudowania minęło kilka lat, okręt był już przestarzałą konstrukcją. W związku z tym traktowano go jako jednostkę pomocniczą oraz szkoleniową. Mimo dokonania kilku modernizacji, w tym unowocześnienia siłowni i usunięcia zbędnego uzbrojenia, możliwości bojowe okrętu nie uległy poprawie. Indiana wracała do służby co kilka lat i ponownie wracała do rezerwy. Podczas I wojny światowej okręt używany był jako jednostka szkolna dla artylerzystów.

    USS Indiana (BB-1)
    USS Indiana (BB-1)

    Po wojnie okręt wycofano z eksploatacji 31 stycznia 1919 roku. Po rozbrojeniu i usunięciu wartościowego wyposażenia podjęto decyzję o wykorzystaniu go do próbnych ataków samolotów na okręty. Ostatecznie ex-pancernik zatonął w płytkich wodach i w 1924 roku został sprzedany na złom. Wrak odholowano i pocięto.

    Podsumowanie

    USS Indiana była pierwszym amerykańskim predreadnoughtem i pierwszym pancernikiem US-Navy oznaczonym skrótem BB. Okręt był mniejszy niż europejskie jednostki tej klasy, ale nie ustępował im pod względem uzbrojenia i opancerzenia. Chociaż generalnie nie była to bardzo udana konstrukcja, doświadczenie zdobyte podczas prac nad nią i w trakcie eksploatacji wpłynęło na projekty późniejszych amerykańskich pancerników.

    Wrak USS Indiana (BB-1)
    Wrak USS Indiana (BB-1)

    Kariera siostrzanych okrętów – USS Massachusetss i USS Oregon była bardzo podobna i równie spokojna. Okręty te również wzięły udział w wojnie z Hiszpanią w 1898 roku, a później wykorzystywane były w roli jednostek szkolnych.

    Wrak USS Indiana (BB-1)
    Wrak USS Indiana (BB-1)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleBanki głosów – sposób na nagrania lektorskie przez internet
    Next Article Myśliwiec ukryty w lesie w Holandii – Schijnvliegveld de Kiek
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.