SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read549 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read549 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read80 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read28 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read175 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Amerykański pancernik USS Texas (1892)
    Artykuły

    Amerykański pancernik USS Texas (1892)

    Michał BanachBy Michał Banach5 listopada 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Amerykański pancernik USS Texas (1892)
    Amerykański pancernik USS Texas (1892)
    Zapoczątkowany na przełomie lat 80. i 90 XIX wieku gwałtowny rozwój amerykańskiej floty sprawił, że w krótkim czasie powstało wiele okrętów pancernych, które na różne sposoby było tymi pierwszymi. USS Texas był pierwszym planowanym nowoczesnym pancernikiem US Navy, ale nigdy nie otrzymał oznaczenia BB i często klasyfikowany był jako krążownik pancerny.

    Geneza

    Prace nad pancernikiem USS Texas zainicjowano 3 sierpnia 1886 roku. Jednostka miała być jednym z kilku okrętów pancernych, które miały stanowić przeciwwagę dla coraz nowocześniejszych flot państw Ameryki Południowej, zwłaszcza brazylijskich pancerników Riachuelo i Aquidabã. Podczas przygotowania planów okrętu kierowano się najnowszymi trendami w konstruowaniu okrętów pancernych.

    USS Texas
    USS Texas

    Według założeń, okręt miał mieć potężne uzbrojenie i silnie opancerzoną centralną część kadłuba, w której umieszczono najważniejsze podzespoły. Działa artylerii głównej umieszczono po jednym na każdej burcie, tak aby zapewnić im maksymalne pole ostrzału do przodu i do tyłu, oraz ewentualnie na drugą stronę kadłuba (przy czym nie uwzględniono w projekcie wzmocnienia konstrukcji nadbudówek, aby wytrzymały siłę podmuchu po wystrzale). W projekcie uwzględniono wszystkie dokonania amerykańskiego przemysłu zbrojeniowego z tamtego okresu, w tym wykorzystanie stali pancernej Harveya.

    Budowę okrętu rozpoczęto 1 czerwca 1889 roku w stoczni Norfolk Naval Shipyard w Portsmouth w stanie Virginia. Wodowanie miało miejsce 28 czerwca 1892 roku, a do służby okręt wszedł dopiero 15 sierpnia 1895 roku.  Długi czas budowy podyktowany był problemami technicznymi i projektowymi, oraz brakiem doświadczenia stoczni w budowie takich jednostek. Koszt prac wyniósł 4,2 mln dolarów.

    USS Texas
    USS Texas

    (Prawie) pierwszy pancernik US Navy

    W momencie wejścia do służby USS Texas był już całkowicie przestarzały. Słabe uzbrojenie składające się z pojedynczych dział kalibru 305 mm, przestarzały układ konstrukcyjny oraz niewielkie rozmiary samego okrętu sprawiły, że chociaż planowany był jako pancernik, nigdy nie otrzymał oznaczenia BB (to wprowadzono dopiero od pancernika USS Indiana).

    Texas miał 94 m długości i 6417 ton wyporności. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 8610 ihp, zapewniające prędkość maksymalną 17,8 węzła. Uzbrojenie główne składało się z dwóch pojedynczych dział kalibru 305 mm umieszczonych w wieżach, po jednej na każdej burcie po przekątnej. Dodatkowo okręt posiadał 6 dział kalibru 152 mm, 12 dział kalibru 57 mm, 4 działa rewolwerowe kalibru 37 mm, 6 działek kalibru 37 mm i 4 wyrzutnie torped kalibru 356 mm.

    USS Texas
    USS Texas

    Pancerz miał grubość 305 mm w pasie burtowym, 25-76 mm na pokładzie, 305 mm na cytadeli, 25-76 mm na wieżach, 229 mm na mostku i 203 mm na grodziach. Poza pasem burtowym oraz na dziobie i rufie nie zainstalowano opancerzenia. Załoga liczyła 392 oficerów i marynarzy.

    Pierwsze lata służby okrętu przebiegły spokojnie, ale zyskał on wówczas reputację pechowego. Liczne awarie, incydenty i wypadki sprawiały, że marynarze nie darzyli go sympatią. Dopiero w trakcie wojny amerykańsko-hiszpańskiej USS Texas zyskał sławę, biorąc udział w bitwie stoczonej 3 lipca 1898 roku na wodach w pobliżu Santiago de Cuba. Działa artylerii głównej pomogły w zniszczeniu krążowników Vizcaya i Cristobal Colon. Artyleria pomocnicza ostrzeliwała natomiast hiszpańskie torpedowce.

    USS Texas
    USS Texas

    Po wojnie okręt wrócił do dotychczasowej eksploatacji. 3 listopada 1900 roku rozpoczęto jego długą przebudowę i modernizację (kolejną już, ponieważ w pierwszych latach służby pancernik przechodził wiele mniejszych modernizacji poprawiających wykryte wady konstrukcyjne). W 1908 roku USS Texas trafił do Charlston, gdzie wykorzystywano go w charakterze pływającej baterii chroniącej port. W 1911 roku uznano go jednak za przestarzały i wycofano z służby.

    Pancernik został następnie przebudowany na pływający cel artyleryjski i 15 lutego 1911 roku otrzymał nową nazwę San Marcos (zmiana nazwy podyktowana była przyznaniem dotychczasowej nazwy okrętu nowemu pancernikowi USS Texas (BB-35)). Jako pływający cel, San Marcos został zatopiony w zatoce Chesapeake między 21 a 22 marca 1911 roku. Jego wrak wykorzystywano jako cel aż do końca II wojny światowej.

    USS Texas
    USS Texas

    Dopiero w styczniu 1959 roku zalegające w płytkiej wodzie szczątki dawnego pancernika wysadzono, aby nie przeszkadzały w żegludze. Wrak cały czas znajduje się jednak na dnie zatoki.

    Podsumowanie

    USS Texas z jednej strony był jednym z pierwszych nowoczesnych okrętów pancernych zbudowanych dla US Navy pod koniec XIX wieku, jednak z drugiej strony, ze względu na przyjętą koncepcję, w momencie wejścia do służby był już całkowicie przestarzały – w przeciwieństwie do pancerników typu Indiana. Mimo to okręt pozostawał w eksploatacji i odegrał rolę w wojnie amerykańsko-hiszpańskiej.

    USS Texas
    USS Texas

    Ze względu na konstrukcję jednostki, pewne wątpliwości budzi jej klasyfikacja. Formalnie okręt określa się jako pancernik, jednak dopiero USS Indiana otrzymała typowe dla amerykańskich okrętów tej klasy oznaczenie. USS Texas jest bowiem czasami określany jako krążownik pancerny, pancernik II klasy lub pancernik obrony wybrzeża.

    Żadne z tych określeń w praktyce nie pasuje do tego okrętu. Można więc przyjąć, że Texas był okrętem pancernym, będącym ofiarą szybkiego rozwoju technologii z końca XIX wieku, przez co nie pasował on do żadnej klasyfikacji.

    USS Texas
    USS Texas
    USS Texas
    USS Texas
    USS Texas
    USS Texas
    USS Texas
    USS Texas
    Wrak USS Texas
    Wrak USS Texas
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleSimon Lake i jego Argonaut
    Next Article Okręty podwodne projektu 949 (Oscar)
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 marca 20238 Mins Read3K Views

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    By Michał Banach0
    22 marca 20233 Mins Read325 Views

    Bracia Lumiere i kinematograf

    By Michał Banach0
    16 marca 20233 Mins Read612 Views

    CSS Tennessee – bohater jednej bitwy i dwóch bander

    By Michał Banach0
    15 marca 20232 Mins Read3K Views

    Zapomniany karabin Cei-Rigotti

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    18 maja 20187 Mins Read6 Views

    Pokazy lotnicze w Polsce 2018 – co warto wiedzieć

    Po całkiem udanym pod względem pokazów lotniczych roku 2017, bieżący rok zapowiada się jeszcze ciekawiej…

    Artykuły
    28 czerwca 20215 Mins Read16 Views

    HMS Tiger – najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych

    Zbudowany w 1914 roku krążownik liniowy HMS Tiger był dziesiątym okrętem tej klasy, który wszedł…

    Artykuły
    19 września 20154 Mins Read

    Dozwolony użytek utworu – o co chodzi?

    W Internecie znaleźć można wiele informacji o tym, iż wszystko co pobieramy jest kradzieżą i…

    Artykuły
    21 grudnia 201615 Mins Read120 Views

    Pancerniki typu Yamato – największe pancerniki w historii

    Japońskie pancerniki Yamato i Musashi, były największymi okrętami tej klasy w historii oraz posiadały działa…

    Artykuły
    5 lipca 20172 Mins Read

    Polisa dla firm transportowych, czyli szybko i na czas

    Przedsiębiorstwa transportowe w żadnym wypadku nie mogą sobie pozwolić na opóźnienia z tytułu zepsutego samochodu.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.