SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read404 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read404 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read77 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read27 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read170 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read10 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Opuszczona latarnia morska Tillamook Rock Light
    Artykuły

    Opuszczona latarnia morska Tillamook Rock Light

    Michał BanachBy Michał Banach21 stycznia 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Opuszczona latarnia morska Tillamook Rock Light
    Opuszczona latarnia morska Tillamook Rock Light
    Oddana do użytku w 1881 roku, obecnie już opuszczona latarnia morska Tillamook Rock w stanie Oregon, na zachodnim wybrzeżu USA jest najdroższą latarnią zbudowaną w tej części Stanów Zjednoczonych. Ze względu na uszkodzenia spowodowane sztormami, w 1957 roku wyłączoną ją z użytki i zastąpiono boją sygnałową.

    Tillamook Head

    W 1878 roku amerykański Kongres podjął decyzję o przeznaczeniu około 50 000 dolarów na zbudowanie latarni morskiej w rejonie Tillamook Head w stanie Oregon na zachodnim wybrzeżu USA. Tamtejsze wody uznawane były za jedne z bardziej niebezpiecznych, ponieważ nawiedzające je silne sztormy spychały statki na liczne przybrzeżne skały.

    Tillamook Rock Light
    Tillamook Rock Light

    Początkowo zakładano, że latarnia powstanie na samej górze, ale uznano, że wysokość na jakiej znalazłaby się latarnia była zbyt duża, przez co załogi statków mogłyby nie widzieć jej światła, a ponadto otaczające półwysep skaliste wysepki stanowiły duże zagrożenie dla statków. W związku z tym władze podjęły decyzję o przeniesieniu latarni na Tillamook Rock, niewielką wysepkę, oddaloną o około 2 km od góry.

    W 1879 roku przeprowadzono pierwszą ekspedycję, której celem było zbadanie wysepki pod względem możliwości budowy na niej latarni. Zespół pod kierownictwem H. S. Wheeleraza za pierwszym razem nie dał rady wejść na wyspę. W przekazanym władzom raporcie napisano, że miejsce to nie nadaje się do budowy latarni. Mimo to podjęto decyzję o wysłaniu ekspedycji po raz drugi. Tym razem Wheeler dostał się na wyspę, ale dopiero po zawieszeniu liny między statkiem a wyspą udało mu się ściągnąć wyposażenie badawcze.

    Tillamook Rock Light
    Tillamook Rock Light

    Wyniki ekspertyzy nie były optymistyczne – wyspa miała bardzo nierówne podłoże, w związku z czym potrzebne były prace saperskie. W połączeniu z problemami w dostaniu się na wyspę, wymuszało to zwiększenie budżetu. We wrześniu 1879 roku na wyspie wylądowała trzecia ekspedycja, która miała pomóc w opracowaniu planów prac. Dowodzący nią John Trewavas zginął jednak podczas przechodzenia z statku na wyspę – jego ciała nigdy nie odnaleziono. Dopiero jego następca, Charles A. Ballantyne dokończył prace, chociaż miał problem z znalezieniem ludzi, którzy zaryzykowaliby wejście na wyspę.

    W maju 1880 roku inżynierowie z US Army Corps of Engineers rozpoczęli prace saperskie na Tillamook Rock. Po wysadzeniu skał udało się utworzyć na tyle płaską powierzchnię, aby zabudować na niej latarnię o wysokości 19 m i dom dla czterech latarników. Budowa latarni trwała do stycznia 1881 roku i była bardzo trudna. Ostatecznie koszt prac wyniósł 125 tys. dolarów (współcześnie około 3 mln dolarów).

    Tillamook Rock Light (fot. Lt. Paul A. Garcia/U.S. Coast Guard)
    Tillamook Rock Light (fot. Lt. Paul A. Garcia/U.S. Coast Guard)

    Oficjalnie latarnię uruchomiono 21 stycznia 1881 roku, ale już kilka dni wcześniej rozpalono w niej światła, kiedy robotnicy kończący budowę usłyszeli zbliżający się podczas sztormu statek. Był to bark Lupita. Niestety jednostka uderzyła o skały i zatonęła – zginęła cała 16-osobowa załoga. Katastrofę przeżył jednak… pies.

    Terrible Tilly

    Od samego początku latarnia na Tillamook Rock uważana była za jedną z najbardziej niebezpiecznych i najgorszych miejsc do pracy. Nawiedzające okoliczne wody sztormy niszczyły samą skałę na której znajdowała się latarnia a także systematycznie uszkadzały budynki. Problemy w dostaniu się na wyspę sprawiały, że latarnicy byli całkowicie odizolowani od świata. Latarnia otrzymała w związku z tym przydomek Terrible Tilly.

    W 1897 roku w latarni zainstalowano telefon, aby zapewnić połączenie z stałym lądem. Niestety sztormy regularnie zrywały kable. W 1912 roku przebudowano dom latarników, likwidując w nim okna i zastępując je niewielkimi otworami. Modernizacja podyktowana była zbyt częstym uszkadzaniem okien przez odłamki skał.

    Sztorm który nawiedził latarnię 21 października 1934 roku zniszczył dotychczas używane zwierciadło i wykorzystywaną do jego rozświetlania lampę naftową. W ramach naprawy zakończonej w lutym 1935 roku na wyspie zainstalowano generator z silnikiem diesla oraz nowe zwierciadło. Latarnia była dzięki temu widoczna z odległości 33 km.

    W 1957 roku podjęto decyzję o zamknięciu sponiewieranej przez sztormy latarni. Zastąpiono ją boją sygnałową. Opuszczony budynek został następnie sprzedany w 1959 roku grupie inwestorów z Nevady. W 1980 roku sprzedali oni dawną latarnię firmie Eternity at Sea Columbarium, która przekształciła zabudowania latarni w mauzoleum.

    Do 1999 roku umieszczono w nim 30 urn, ale z przyczyn sanitarnych, lokalne władze zamknęły latarnię. Obecnie, chociaż dalej znajduje się w prywatnych rękach, wstęp na wyspę jest praktycznie niemożliwy, a w okresie lęgowym ptaków całkowicie zabroniony.

    Tillamook Rock Light (fot. nieznany)
    Tillamook Rock Light (fot. nieznany)
    Tillamook Rock Light (fot. U.S. Coast Guard)
    Tillamook Rock Light (fot. U.S. Coast Guard)
    Tillamook Rock Light (fot. U.S. Coast Guard)
    Tillamook Rock Light (fot. U.S. Coast Guard)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleRMS Carpathia – niepozorny liniowiec i ostatnia nadzieja rozbitków z Titanica
    Next Article Cera problematyczna a codzienna pielęgnacja
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    13 marca 20234 Mins Read890 Views

    5 największych katastrof morskich w historii

    By Michał Banach0
    26 lipca 20224 Mins Read110 Views

    Stannard Rock Light – najbardziej samotna latarnia morska w USA

    By Michał Banach0
    31 maja 202212 Mins Read224 Views

    Bitwa jutlandzka – największa bitwa morska I wojny światowej

    By Michał Banach3
    2 marca 20221 Min Read20 Views

    Latarnia morska Dżudda – najwyższa latarnia morska na świecie

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    12 grudnia 20202 Mins Read18 Views

    Focke-Wulf Fw 159 – nietypowy rywal Messerschmitta Bf 109

    Podstawowym niemieckim myśliwcem podczas II wojny światowej był Messerschmitt Bf 109. Zanim jednak maszyna ta…

    Artykuły
    4 kwietnia 20213 Mins Read49 Views

    Wagony spalinowe SD80 – z ziemi włoskiej do Polski

    Mając w pamięci sukces jaki osiągnęły Luxtorpedy w latach 30., władze PKP postanowiły po II…

    Artykuły
    7 kwietnia 20219 Mins Read9 Views

    Okręty typu E – woły robocze floty podwodnej Royal Navy podczas I wojny światowej

    Royal Navy długo wzbraniała się przed wprowadzeniem do służby okrętów podwodnych, uznając je za niehumanitarne.…

    Artykuły
    14 sierpnia 20172 Mins Read193 Views

    Rover JET1 – pierwszy samochód z turbiną gazową

    W 1950 roku brytyjska firma Rover zaprezentowała niepozorny samochód – Rover JET1. Na pierwszy rzut…

    Artykuły
    15 listopada 20183 Mins Read87 Views

    Audyt śledczy – na czym polega audyt dochodzeniowy?

    Prowadzenie własnego biznesu daje wiele możliwości zarówno samym przedsiębiorcom, jak i osobom zatrudnionym w firmie.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.