SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Niszczyciele typu Smith – pierwsze amerykańskie oceaniczne niszczyciele
    Niszczyciele typu Smith - pierwsze amerykańskie oceaniczne niszczyciele
    Artykuły

    Niszczyciele typu Smith – pierwsze amerykańskie oceaniczne niszczyciele

    Michał BanachBy Michał Banach8 lipca 2018Updated:2 lipca 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    Zbudowane w latach 1908-1910 niszczyciele typu Smith były pierwszymi amerykańskimi niszczycielami dysponującymi zasięgiem i dzielnością morską odpowiednią do rejsów oceanicznych. Były to również pierwsze tego typu jednostki w US Navy wyposażone w turbiny parowe. Zbudowano 5 okrętów tego typu.

    Pierwsze oceaniczne niszczyciele US Navy

    Pierwsze amerykańskie niszczyciele wprowadzane do służby pod koniec XIX wieku były w praktyce powiększonymi torpedowcami, po których odziedziczyły raczej mizerną dzielność morską oraz mały zasięg. Ich wadą był również napęd w postaci silników parowych, który chociaż zapewniał przyzwoita prędkość około 28 węzłów, był mało efektywny w przypadku niszczycieli. Kolejną wadą tych okrętów były niewielkie rozmiary i wyporność, uniemożliwiające instalację silniejszego uzbrojenia.

    USS Smith
    USS Smith

    W związku z tym 29 czerwca 1906 roku amerykańskie władze złożyły zamówienie najpierw na trzy, a 7 marca 1907 roku na dwa kolejne niszczyciele nowego typu. Okręty miały być dwukrotnie większe od wcześniejszych niszczycieli typu Truxtuns, a ich napęd stanowić miały turbiny parowe.

    Budowę pierwszych dwóch okrętów typu – USS Smith i USS Lamson rozpoczęto 18 marca 1908 roku. 28 kwietnia położono stępkę pod trzecią jednostkę – USS Preston, a 3 sierpnia pod USS Flusser i USS Reid. Chociaż USS Smith został zwodowany jako pierwszy – 20 kwietnia 1909 roku, do służby pierwszy wszedł USS Flusser – 28 października 1909 roku.

    USS Reid
    USS Reid

    Niszczyciele miały 89,5 m długości wyporność standardową 710 ton i maksymalną 916 ton. Napęd stanowiły trzy turbiny parowe Parsonsa o mocy 10 000 KM, zapewniające prędkość 28-31 węzłów oraz zasięg 5200 km przy prędkości 10 węzłów i zapasie węgla do 309 ton. Uzbrojenie składało się z 5 dział kalibru 76 mm oraz trzech wyrzutni torped kalibru 450 mm, a załoga liczyła 4 oficerów i 83 marynarzy.

    Eksploatacja

    USS Smith (DD-17)

    Chociaż USS Smith nie był pierwszą jednostką typu, która weszła do służby, to od niej typ wziął swoją nazwę. Okręt początkowo służył w Atlantyckiej Flocie Torpedowej, jednak w październiku 1912 roku przeniesiono go do rezerwy, w której pozostawał do grudnia 1915 roku.

    USS Flusser
    USS Flusser

    Wraz z wybuchem I wojny światowej w Europie, niszczyciel został oddelegowany do zadań patrolowych przy wschodnim wybrzeżu USA, a po przyłączeniu się Stanów Zjednoczonych do wojny wysłano go do Nowego Jorku, gdzie miał przechwytywać niemieckie statki opuszczające amerykańskie porty. Następnie oddelegowano go do zadań eskortowych na Atlantyku.

    Po zakończeniu wojny niszczyciel został wycofany z służby 2 września 1919 roku, a w 1920 roku podjęto decyzję o złomowaniu. Prac nie przeprowadzono, ponieważ dawny USS Smith został wytypowany jako cel dla lotnictwa. W tej roli wykorzystywano go kilkukrotnie, po czym 20 grudnia 1921 roku zdezelowany wrak sprzedano na złom.

    USS Preston
    USS Preston

    USS Lamson (DD-18), USS Preston (DD-19), USS Flusser (DD-20) i USS Reid (DD-21)

    Pozostałe niszczyciele typu Smith również zostały oddelegowano do Atlantyckiej Floty Torpedowej i uczestniczyły w zadaniach patrolowych przy wschodnim wybrzeżu USA. Po wybuchu I wojny światowej oddelegowano je do zadań eskortowych, w trakcie których kilkukrotnie podejmowały one działania przeciwko niemieckim u-bootom, jednak bez rezultatów.

    USS Flusser
    USS Flusser

    Po wojnie wszystkie cztery okręty zostały wycofane ze służby w lipcu 1919 roku a następnie zezłomowane. Głównym powodem tak szybkiego wycofania jednostek z eksploatacji była ich przestarzała konstrukcja zwłaszcza w porównaniu do nowszych niszczycieli typu Paulding, Cassin i Sampson. Kolejną wadą okrętów było słabe uzbrojenie, nieprzystosowane do zwalczania okrętów podwodnych. Mimo to okręty te zapisały się w historii jako pierwsze amerykańskie oceaniczne niszczyciele, oraz pierwsze amerykańskie jednostki tego typu wyposażone w turbiny parowe.

    Nazwa Położenie stępki Wodowanie Wejście do służby Los
    USS Smith 18 marca 1908 roku 20 kwietnia 1909 roku 26 listopada 1909 roku Wycofany z służby 2 września 1919 roku i zezłomowany w 1921 roku
    USS Lamson 18 marca 1908 roku 16 czerwca 1909 roku 10 lutego 1910 roku Wycofany z służby 15 lipca 1919 roku i zezłomowany
    USS Preston 28 kwietnia 1908 roku 14 lipca 1909 roku 21 grudnia 1909 roku Wycofany z służby 17 lipca 1919 roku i zezłomowany
    USS Flusser 3 sierpnia 1908 roku 20 lipca 1909 roku 28 października 1909 roku Wycofany z służby 14 lipca 1919 roku i zezłomowany
    USS Reid 3 sierpnia 1908 roku 17 sierpnia 1909 roku 3 grudnia 1909 roku Wycofany z służby 31 lipca 1919 roku i zezłomowany
    USS Preston
    USS Preston

    Jako ciekawostkę warto dodać, że okręt ten dostępny jest również w grze World of Warships – możecie skorzystać z tego linku, aby założyć nowe konto lub wrócić do gry i uzyskać dodatkowe bonusy.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous Article„Młotek” – ekskluzywny PRL-owski blok mieszkalny w Warszawie
    Next Article Sony Mavica – aparat na dyskietki
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.