SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    • Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny
    • Bojowy wóz piechoty Marder 1
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Nakajima Ki-43 – najważniejszy myśliwiec japońskiej armii podczas II wojny światowej
    Nakajima Ki-43 - najważniejszy myśliwiec japońskiej armii podczas II wojny światowej
    Nakajima Ki-43 - najważniejszy myśliwiec japońskiej armii podczas II wojny światowej
    Artykuły

    Nakajima Ki-43 – najważniejszy myśliwiec japońskiej armii podczas II wojny światowej

    Michał BanachBy Michał Banach10 listopada 2019Updated:10 listopada 2019Brak komentarzy5 Mins Read
    Najważniejszym i najliczniej produkowanym myśliwcem japońskiej armii (czyli operującym tylko z lotnisk na lądzie) podczas II wojny światowej był Nakajima Ki-43. Powstało 5919 egzemplarzy tych maszyn. Ze względu na swój wygląd i osiągi często mylono go z najważniejszym myśliwcem japońskiej floty, czyli Mitsubishi A6M Zero.

    Geneza

    W latach 30. w Japonii lotnictwo zostało podzielone na dwa, pod wieloma względami niezależnie rozwijane rodzaje – lotnictwo armii i lotnictwo marynarki wojennej. Obie formacje zamawiały samoloty niezależnie, chociaż często odbywało się to na podstawie dosyć podobnych założeń technicznych. Do służby trafiały więc dwa podobne pod wieloma względami samoloty, produkowane przez różne wytwórnie, noszące różne oznaczenia ale podobne pod względem osiągów i często nawet wyglądu.

    Nakajima Ki-43
    Nakajima Ki-43

    W 1936 roku oblatano, a rok później wprowadzono do eksploatacji myśliwiec Nakajima Ki-27. Maszyna chociaż dysponowała całkiem niezłymi osiągami, pod wieloma względami prezentowała przestarzały już poziom techniczny. W związku z tym lotnictwo armii praktycznie natychmiast zleciło rozpoczęcie prac nad nowym samolotem, mającym zastąpić Ki-27.

    Według założeń, myśliwiec miał dysponować prędkością maksymalną 500 km/h, czasem wznoszenia na pułap 5000 m wynoszący 5 minut, zasięgiem 800 km i uzbrojeniem składającym się z dwóch karabinów maszynowych kalibru 7,7 mm. Pod względem zwrotności zakładano, że będzie ona przynajmniej taka sama jak w przypadku Ki-27.

    Nakajima Ki-43
    Nakajima Ki-43

    Prace zlecono zakładom Nakajima, a kierował nimi Hideo Itokawa. Aby przyśpieszyć prace, jako bazę wybrano konstrukcję Ki-27, którą odpowiednio zmodyfikowano. Dodano w pełni zamknięty kokpit, chowane podwozie i zmodyfikowane skrzydła, a także nowy silnik. Pierwszy z trzech prototypów oblatano w styczniu 1939 roku i nadano mu oznaczenie Nakajima Ki-43.

    Najważniejszy myśliwiec armii

    Nakajima Ki-43 miał 8,8 m długości, 11,4 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę startową 2243 kg. Napęd stanowił czternastocylindrowy, chłodzony powietrzem silnik Nakajima Ha-25 o mocy 925 KM, zapewniający prędkość maksymalną około 495 km/h i przelotową 320 km/h, a także zasięg 860 km (lub od wersji Ki-43-Ia 1200 km z dodatkowymi zbiornikami). Uzbrojenie składało się natomiast z dwóch karabinów maszynowych kalibru 7,7 mm.

    Nakajima Ki-43
    Nakajima Ki-43

    Pierwsze próby wykazały, że samolot spełnia oczekiwania armii, ale piloci nie byli zadowoleni z zwrotności oraz widoczności z kokpitu. Mimo to zamówiono 10 maszyn przedseryjnych, które trafiły do eksploatacji w drugiej połowie 1940 roku. Od prototypu różniły się nową osłoną kabiny, zapewniającą większą widoczność, oraz w przypadku kilku maszyn również silnikami, uzbrojeniem i skrzydłami z klapami bojowymi.

    Wprowadzone modyfikacje okazały się na tyle dobre, że podjęto decyzję o wprowadzeniu maszyn do służby. W seryjnych egzemplarzach zastosowano jednak mocniejszy silnik Ha-25 o mocy 950 KM. W tym samym czasie Ki-43 otrzymał również nazwę własną Hayabusa (pol. sokół wędrowny).

    Nakajima Ki-43
    Nakajima Ki-43

    Od początku eksploatacji prowadzono jednak prace nad udoskonaleniem Ki-43. Już w kwietniu 1941 roku wprowadzono do produkcji wersję Ki-43-Ia z mocniejszym silnikiem o mocy 980 KM. Zastosowano również nowe, metalowe śmigło o zmiennym skoku. Kolejna modyfikacja, oznaczona jako Ki-43-Ib otrzymała jeden karabin maszynowy kalibru 12,7 mm zamiast jednego kalibru 7,7 mm. W wersji Ki-43-Ic zastosowano natomiast już dwa takie karabiny maszynowe.

    Co ciekawe, istnienie Ki-43 było w momencie rozpoczęcia walk na Pacyfiku było owiane tajemnicą. W związku z tym samoloty te były sporym zaskoczeniem dla alianckich pilotów i często były mylone z należącymi do floty Mitsubishi A6M Zero, od którego był mniej zwrotny, miał niższą prędkość wznoszenia i słabsze uzbrojenie i opancerzenie.

    Nakajima Ki-43
    Nakajima Ki-43

    W lutym 1942 roku zaprezentowano kolejną, zmodyfikowaną wersję Ki-43. Tym razem zastosowano mocniejszy silnik Nakajima Ha-115 o mocy 1150 KM (co pozwoliło na zwiększenie prędkości maksymalnej do 548 km/h, a zasięg wzrósł do 1760 km – 3200 z dodatkowymi zbiornikami), zmieniono kształt skrzydeł oraz owiewki kokpitu, a także dodano nowy celownik i węzły pod skrzydłami dla bomb o masie 30 kg. Dodatkową zmianą było dodanie opancerzenia kabiny i samouszczelniających się zbiorników paliwa. Wersja ta otrzymała oznaczenie Ki-43-IIa. Po wprowadzeniu kolejnych zmian w konstrukcji powstała wersja Ki-43-IIb, która stała się podstawową odmianą produkcyjną.

    Ostatnią modyfikację wprowadzono w maju 1944 roku. Największą zmianą był nowy, mocniejszy silnik o mocy 1230 KM, oraz wzmocnione węzły podskrzydłowe. Samolot otrzymał oznaczenie Ki-43-IIIa i był ostatnim seryjnie produkowanym wariantem Hayabusy. Wersja ta osiągała prędkość maksymalną 555 km/h i zasięg 2120 km (3200 km z dodatkowymi zbiornikami).

    Nakajima Ki-43 (fot. Davidelit/Wikimedia Commons)
    Nakajima Ki-43 (fot. Davidelit/Wikimedia Commons)

    Myśliwce Ki-43 były najważniejszymi maszynami lotnictwa japońskiej armii i brały udział w walkach do końca wojny. O ile w początkowej fazie walk górowały nad maszynami alianckimi, ich przewaga szybko zmalała. W końcowej fazie wojny wiele z nich wykorzystywano do ataków samobójczych, ponieważ w walce powietrznej ustępowały alianckim konstrukcjom.

    Warto dodać, że kilka egzemplarzy Ki-43 pozostało w eksploatacji po wojnie i było używanych m.in. przez lotnictwo Indonezji. Kilka maszyn zostało również użytych przez lotnictwo Korei Północnej i Chin – były to egzemplarze odzyskane z pobojowisk i opuszczonych lotnisk. Do naszych czasów przetrwały 3 oryginalne samoloty oraz kilka replik. dodatkowo w różnych magazynach prawdopodobnie znajdują się jeszcze 3 maszyny wymagające rekonstrukcji.

    Nakajima Ki-43 (fot. Stumanusa/Wikimedia Commons)
    Nakajima Ki-43 (fot. Stumanusa/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleHotel Forum – krakowski przykład brutalizmu
    Next Article Włoski pojazd rozpoznawczy SPA-Viberti AS.42
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    23 stycznia 2023

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    22 stycznia 2023

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 września 20210

    RMS Caronia – statek, który wyprzedzał swoją epokę

    Do lat 40. statki pasażerskie obsługiwały głównie ruch liniowy na trasach między Europą a Ameryką,…

    Artykuły
    26 grudnia 20210

    Jak wybrać samochody na akumulator dla dzieci?

    Twoje dziecko interesuje się motoryzacją? Auto na akumulator to często miniatura prawdziwego samochodu. To może…

    Artykuły
    18 września 20200

    Avions Voisin C28 Aérosport (1935) – samochód w stylu Art Deco

    Zaprezentowany w 1935 roku na Motor Show w Paryżu Avions Voisin C28 Aérosport był bez…

    Artykuły
    18 stycznia 20158

    Poradnik zakupowy gracza #1 – klawiatura mechaniczna

    Najprawdopodobniej już wiesz, czym są przełączniki mechaniczne. Być może rozróżniasz ich typy i wiesz dokładnie, czym…

    Artykuły
    13 stycznia 20220

    Innowacyjne maszyny myjące: klucz do podniesienia efektywności procesu mycia przemysłowego

    Współczesne procesy produkcyjne często wymuszają konieczność wdrożenia skutecznych rozwiązań z zakresu mycia przemysłowego. Warto podkreślić,…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.