SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Most w Tczewie – ufortyfikowana przeprawa nad Wisłą
    Most w Tczewie - ufortyfikowana przeprawa nad Wisłą
    Most w Tczewie - ufortyfikowana przeprawa nad Wisłą
    Artykuły

    Most w Tczewie – ufortyfikowana przeprawa nad Wisłą

    Michał BanachBy Michał Banach12 października 2022Brak komentarzy4 Mins Read
    Wraz z rozwojem transportu kolejowego w XIX wieku, niemieckie władze zaczęły rozważać budowę nowej przeprawy nad Wisłą, która miała usprawnić komunikację kolejową między Berlinem a tzw. Prusami Wschodnimi. W 1851 roku rozpoczęto budowę ufortyfikowanego mostu kolejowego w Tczewie.

    Historia

    Most w Tczewie zbudowano w odpowiedzi na rosnący ruch kolejowy między Berlinem a wschodnimi częściami Niemiec. Po wieloletnich badaniach, w 1845 roku podjęto decyzję o budowie przeprawy nad Wisłą w Tczewie na terytorium dawnej Rzeczpospolitej.

    Most w Tczewie (fot. Michał Banach)
    Most w Tczewie (fot. Michał Banach)

    Ze względu na strategiczne znaczenie mostu, zdecydowano się na projekt mostu obronnego. Prace prowadził zespół inżynierów pod kierownictwem Carla Lentza i Rudolfa Eduarda Schinza. Inżynierowie zaprojektowali sześcioprzęsłowy kolejowy most belkowy z równoległymi kratowanymi ścianami wzmacniającymi konstrukcję. Inspiracją do przygotowania projektu były mosty w Wielkiej Brytanii oraz Francji.

    Prace ruszyły w 1850 roku, a oficjalne wmurowanie kamienia węgielnego miało miejsce 21 lipca 1851 roku. Ceremonii przewodniczył król pruski Fryderyk Wilhelm IV. Pierwszy etap prac, którego celem była budowa filarów mostu trwał do 1853 roku. Przez kolejne 4 lata trwał drugi etap prac, czyli budowa przęseł oraz 7 par wieżyczek obronnych oraz dwóch portali wjazdowych.

    Oba mosty w Tczewie widoczne z powietrza (fot. Michał Słupczewski/fotografialotnicza.net)
    Oba mosty w Tczewie widoczne z powietrza (fot. Michał Słupczewski/fotografialotnicza.net)

    Prace zakończyły się 12 października 1857 roku. Koszt projektu wyniósł 11,5 mln marek. Całkowita długość przeprawy wraz z dojazdami wyniosła 837 metrów. W swoim czasie był to jeden z najdłuższych mostów w Europie i zgodnie z planami konstruktorów – symbol potęgi Niemiec.

    W kolejnych latach wraz z coraz większym ruchem kolejowym, znacznie mostu rosło. W 1891 roku zbudowano obok drugi, całkowicie kolejowy most. Z czasem ruch pociągów przeniesiono na nową przeprawę, a stary most przystosowano do ruchu kołowego i pieszego.

    Most w Tczewie (fot. Michał Banach)
    Most w Tczewie (fot. Michał Banach)

    W pierwszych latach XX wieku miała miejsce operacja regulacji nurtu Wisły. W wyniku prac musiano przebudować oba mosty. Dawny most kolejowy wydłużono wówczas do 1030 metrów. Również nowy most uległ wydłużeniu. Była to ostatnia przebudowa mostów do zakończenia II wojny światowej.

    Strategiczny punkt

    Mosty przetrwały I wojnę światową bez szwanku. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 roku, przeprawy w Tczewie trafiły w całości w polskie ręce, stając się ważnymi mostami granicznymi. Zdając sobie sprawę z ich znaczenia, polskie władze przeprowadziły zakrojone na szeroką skalę prace mające na celu zabezpieczenie przepraw.

    Most w Tczewie (fot. Michał Banach)
    Most w Tczewie (fot. Michał Banach)

    W 1939 roku wraz z zagrożeniem przejęcia mostów podczas działań wojennych, podjęto decyzję o zaminowaniu obu konstrukcji. Przeprawy te mogły bowiem posłużyć do przeprowadzenia dużego natarcia w kierunku Gdańska.

    1 września 1939 roku na kilkanaście minut przed rozpoczęciem ostrzału Westerplatte, niemieckie lotnictwo zbombardowało polskie stanowiska na zachodnim brzegu Wisły, aby uniemożliwić wysadzenie mostów. Mimo przerwania kabli, saperzy po przeprowadzeniu napraw wysadzili oba mosty, wyłączając je z eksploatacji na kilka tygodni.

    Most w Tczewie po wysadzeniu w czasie II wojny światowejMost w Tczewie po wysadzeniu w czasie II wojny światowej
    Most w Tczewie po wysadzeniu w czasie II wojny światowej
    Most w Tczewie po wysadzeniu w czasie II wojny światowej
    Most w Tczewie po wysadzeniu w czasie II wojny światowej

    Utrata oby przepraw miał wpływ na spowolnienie działań Wehrmachtu w północnej Polsce w czasie Kampanii Wrześniowej. Po zakończeniu walk okupanci odbudowali jedynie nowy most kolejowy, a w przypadku starego mostu ograniczyli się jedynie do zbudowania przejść między niezawalonymi częściami mostu, a nowym mostem, umożliwiając ruch pieszy.

    8 marca 1945 roku niemieckie oddziały wycofujące się przez Wisłę wysadziły nowy most kolejowy. Ze względu na uszkodzenia starego mostu z 1939 roku, nie wysadzono go.

    Most w Tczewie po wysadzeniu w czasie II wojny światowej
    Most w Tczewie po wysadzeniu w czasie II wojny światowej
    Most w Tczewie po wysadzeniu w czasie II wojny światowej
    Most w Tczewie po wysadzeniu w czasie II wojny światowej

    Cień dawnej chwały

    Po wojnie rozpoczął się trudny proces odbudowy zniszczonych w czasie wojny mostów na Wiśle. Prace nad mostami w Tczewie ruszyły w marcu 1946 roku. Niestety z powodu uszkodzeń mostów i chaotycznego podejścia do prac, mimo uruchomienia 8 marca 1947 częściowo odbudowanego mostu, już po nieco ponad dwóch tygodniach konstrukcja uległa uszkodzeniu w czasie powodzi.

    W grudniu 1947 roku ponownie uruchomiono most kolejowy i częściowo odbudowany most drogowy (stary most), cały czas kontynuując prace remontowe. Te zakończyły się ostatecznie w 1959 roku ponownym uruchomieniem dwóch mostów w pełni odbudowanych.

    Nowy most kolejowy podczas odbudowy w czasie wojny
    Nowy most kolejowy podczas odbudowy w czasie wojny

    Niestety w toku prac zlikwidowano większość uszkodzonych wieżyczek obronnych na starym moście, oraz portale wjazdowe. Do dnia dzisiejszego przetrwały jedynie 4 wieżyczki. W 2015 roku rozpoczął się remont starego mostu, spowodowany jego złym stanem technicznym. Niestety z powodu kosztów, prace przebiegają bardzo powoli – po przeprowadzeniu prowizorycznych poprawek, most drogowy zamknięto i wycofano ciężki sprzęt. Obecnie most jest zamknięty dla ruchu, ale żadne prace nie są na nim prowadzone.

    Most w Tczewie pozostaje jednym z najbardziej rozpoznawalnych w Polsce.

    Most w Tczewie (fot. Michał Banach)
    Most w Tczewie (fot. Michał Banach)
    Most w Tczewie (fot. Michał Banach)
    Most w Tczewie (fot. Michał Banach)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJanet Airlines – tajne linie lotnicze USAF
    Next Article Czechosłowacki samolot rolniczy Zlin Z-37 Čmelák
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.