SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » M4A2 Sherman i japońska tankietka Type 94 Te-Ke
    M4A2 Sherman i japońska tankietka Type 94 Te-Ke
    M4A2 Sherman i japońska tankietka Type 94 Te-Ke
    Artykuły

    M4A2 Sherman i japońska tankietka Type 94 Te-Ke

    Michał BanachBy Michał Banach17 czerwca 2017Brak komentarzy3 Mins Read
    Podczas II wojny światowej Amerykanie w krótkim czasie zbudowali jedne z największych wojsk pancernych na świecie. Po drugiej stronie Pacyfiku, w Japonii dopiero pod koniec wojny zaczęły powstawać pierwsze w miarę nowoczesne czołgi. Zdjęcie zniszczonej tankietki Type 94 Te-Ke postawionej na silniku czołu średniego M4A2 Sherman idealnie pokazuje zacofanie japońskich wojsk pancernych.

    Zdjęcie wykonano 2 lutego 1944 roku na atolu Kwajalein. Fotografia przedstawia szeregowego N. E. Carlinga stojącego obok amerykańskiego czołgu M4A2 Sherman o nazwie własnej Killer, na którym ustawiono zniszczoną japońską tankietkę Type 94 Te-Ke. Obok stoi wrak innego japońskiego czołgu, prawdopodobnie tankietki Type 97 Te-Ke, czyli następcy wersji Type 94.

    Szeregowy N. E. Carling stojący obok amerykańskiego czołgu M4A2 Sherman o nazwie własnej Killer, na którym ustawiono zniszczoną japońską tankietkę Type 94 Te-Ke. Obok stoi wrak innego japońskiego czołgu, prawdopodobnie tankietki Type 97 Te-Ke. Zdjęcie wykonano 2 lutego 1944 roku na atolu Kwajalein.
    Szeregowy N. E. Carling stojący obok amerykańskiego czołgu M4A2 Sherman o nazwie własnej Killer, na którym ustawiono zniszczoną japońską tankietkę Type 94 Te-Ke. Obok stoi wrak innego japońskiego czołgu, prawdopodobnie tankietki Type 97 Te-Ke. Zdjęcie wykonano 2 lutego 1944 roku na atolu Kwajalein.

    Sherman uwieczniony na zdjęciu wyróżnia się dodatkowym, bocznym pancerzem wykonanym z drewna, który zapewniał ochronę przed minami magnetycznymi, oraz nieznacznie zwiększał grubość pancerza, chroniąc dodatkowo przed używanymi przez Japończyków pociskami przeciwpancernymi kalibru 47 i 57 mm. Zaletą takiego opancerzenia była jego łatwa wymiana oraz mniejsza waga niż w przypadku dodatkowych płyt pancernych. Pancerz taki był również łatwiejszy w montażu niż obkładanie czołgów workami z piaskiem.

    Tankietka Type 94 Te-Ke
    Tankietka Type 94 Te-Ke

    Dodatkowe opancerzenie było stosowane głównie z powodu małych odległości, na jakich toczyły się starcia. Japońska artyleria przeciwpancerna nie była skuteczna na większych odległościach, ale na dystansach kilkuset metrów mogła spokojnie przebić boczny pancerz Shermana.

    Najciekawszym elementem zdjęcia jest jednak tankietka Type 94 Te-Ke ustawiona na Shermanie. Pojazdy te zaprojektowano po przeanalizowaniu konstrukcji sprowadzonych z Wielkiej Brytanii tankietek typu Vickers Carden Loyd Mark VI. Type 94 zaprezentowano po raz pierwszy w 1933 roku. Do 1942 roku wyprodukowano 823 pojazdy tego typu.

    Tankietki Type 94 Te-Ke w Chinach
    Tankietki Type 94 Te-Ke w Chinach

    Tankietka miała 3 m długości, 1,6 m szerokości i 1,6 m wysokości, oraz ważyła 3,4 tony. Napęd stanowił czterocylindrowy silniki Mitsubishi o mocy 32 KM, zapewniający prędkość maksymalną około 40 km/h i zasięg 200 km. Uzbrojenie składało się z karabinu maszynowego Type 91 kalibru 6,5 mm, a pancerz chroniący dwuosobową załogę miał od 8 do 12 mm grubości.

    Pojazdy te były całkowicie przestarzałe w momencie wybuchu II wojny światowej i o ile nadawały się do udzielania wsparcia w walce z przeciwnikiem pozbawionym broni przeciwpancernej (np. w Chinach), tak przeciwko oddziałom amerykańskim były całkowicie nieprzydatne, ponieważ nawet pociski przeciwpancerne kalibru 12,7 mm używane w karabinach maszynowych Browning M2 były w stanie przebić ich pancerz.

    Pod koniec II wojny światowej Type 94 próbowano wycofać z eksploatacji, ale braki sprzętowe sprawiły, że wiele pojazdów pozostawiono w jednostkach, które broniły japońskich wysp. Pojazdy często stosowano jako elementy umocnień, aby chociaż częściowo zrekompensować ich fatalne opancerzenie.

    Tankietki Type 94 Te-Ke
    Tankietki Type 94 Te-Ke

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleT-55 Enigma – iracka modernizacja T-55
    Next Article ZiŁ-29061 i ZiŁ-4904 – pojazdy o napędzie śrubowym
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.