SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » M-497 Black Beetle – eksperymentalny pociąg o napędzie odrzutowym
    M-497 Black Beetle - eksperymentalny pociąg o napędzie odrzutowym
    M-497 Black Beetle - eksperymentalny pociąg o napędzie odrzutowym
    Artykuły

    M-497 Black Beetle – eksperymentalny pociąg o napędzie odrzutowym

    Michał BanachBy Michał Banach25 grudnia 2017Brak komentarzy4 Mins Read
    W 1966 roku amerykańskie linie kolejowe New York Central Railroad przeprowadziły nietypowy eksperyment. Na jednym z wagonów silnikowych zamontowano silniki odrzutowe z bombowca B-36. Pojazd otrzymał nazwę M-497 Black Beetle i służył jako pojazd testowy, a w trakcie prób ustanowił nie pobity, amerykański rekord prędkości dla pociągów. Był to również pierwszy pociąg, na którym zamontowano silniki odrzutowe.

    Przełom lat 50. i 60. przyniósł wiele zmian w transporcie masowym na całym świecie. Rozwój lotnictwa oraz rozbudowa sieci dróg sprawiły, że spadło zainteresowanie zarówno rejsami transatlantyckimi, jak i podróżami pociągami, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych. Amerykańskie linie kolejowe w okresie powojennym nie inwestowały w rozwój infrastruktury oraz nowych, szybszych pociągów (chociaż prowadzone pojedyncze eksperymenty) przez co systematycznie spadała liczba przewożonych pasażerów.

    M-497 Black Beetle
    M-497 Black Beetle

    W 1965 roku w biurze technicznym linii New York Central (NYC) zrodził się pomysł zaprojektowania nowych, superszybkich pociągów, które miały obsługiwać krótkie i średnie trasy (tylko na nich kolej mogła jeszcze rywalizować z lotnictwem i samochodami). James Wright wpadł na pomysł wyposażenia pociągów w silniki odrzutowe. Jego koncepcja początkowo nie zyskała zainteresowania władz firmy, ale już rok później, prezes NYC Alfred Perlman ponownie przyjrzał się projektowi i podjął decyzję o rozpoczęciu prac nad nowym pociągiem.

    Aby maksymalnie przyspieszyć prace, Wright uznał, że trzeba wykorzystać istniejący pociąg,i najlepiej wagon silnikowy. Wybór padł na kupiony w 1953 roku przez NYC wagon silnikowy Budd Company Rail Desiel Car-3 (RDC-3) o numerze M-497. Pojazd miał 25,9 m długości i napędzany był dwoma silnikami diesla o mocy 275 KM, zapewniającymi mu prędkość 137 km/h. RDC-3 mieścił 48 pasażerów.

    M-497 Black Beetle
    M-497 Black Beetle

    Silniki, które miały posłużyć do napędu odrzutowego pociągu kupiono z demobilu – były to dwa silniki General Electric J47-GE-19 pochodzące z bombowca B-36 (wykorzystywano je jako silniki pomocnicze podczas startu), zmagazynowanego w bazie Davis-Monthan. Koszt zakupu silników wyniósł 5000 dolarów (współcześnie około 37 000 dolarów).

    RDC-3 oraz silniki wysłano następnie do NYC’s Collinwood Technical Center niedaleko Cleveland w stanie Ohio, gdzie zespół pod kierownictwem Donalda Wetzela dokonał przebudowy wagonu. W trakcie prac przebudowano przód wagonu dodając gondolę z silnikami na dachu, oraz bardziej opływową osłonę kabinę. Znacząco przebudowano również wnętrze wagonu, tak aby mogło pomieścić system paliwowy silników. Według dostępnych informacji same silniki również przerobiono tak, aby mogły być zasilane innym paliwem. Na czas prób z przedziału pasażerskiego usunięto fotele i zastąpiono je sprzętem diagnostycznym. W wyniku przebudowy M-497 wydłużył się do 27,6 m.

    M-497 Black Beetle
    M-497 Black Beetle

    Następnie wagon, który otrzymał nieoficjalnie nazwę Black Beetle (ze względu na swoje malowanie) został skierowany na trasę między miastami Toledo, Ohio i Butler. Wybór tej trasy podyktowany był wchodzącym w jej skład długim na 111 km całkowicie prostym odcinkiem torów, idealnie nadającym się do prób prędkości.

    Próby wagonu rozpoczęto w lipcu 1966 roku. W trakcie przejazdów przed pociągiem leciał samolot Beechcraft Model 18, który miał sprawdzać, czy nie ma żadnych przeszkód na torach. Podczas drugiego przejazdu, który miał miejsce 23 lipca wagon rozpędził się w pewnym momencie do prędkości 315 km/h. W obawie przed uszkodzeniem konstrukcji, Donald Wetzel zredukował prędkość, przez co oficjalnie M-497 osiągnął na tej trasie prędkość 295,88 km/h. Ustanowiony wówczas rekord nie został pobity przez żaden późniejszy amerykański pociąg.

    Testy wagonu kontynuowano, ale szybko wyszły na jaw liczne wady konstrukcji, które należałoby usunąć przed wprowadzeniem jej do eksploatacji. Największą wadą był brak wstecznego biegu, przez co wagon musiał być przepychany, oraz źle ustawiony wylot gazów z silników, które były zasysane przez system chłodzenia silników diesla, potrzebnych do zasilania hamulców.

    Zdobyte podczas prób doświadczenie było bardzo bogate, ale nigdy nie zostało wykorzystane, ponieważ NYC połączyła się w 1968 roku z Pennsylvania Railroad. Utworzona wówczas firma Penn Central Transportation Company (PC) zaangażowała się w rozwój sieci Amtrak, która nie miała osiągać takt dużych prędkości jak Black Beetle.

    M-497 Black Beetle
    M-497 Black Beetle

    Wagon M-497 po zakończeniu prób został ponownie przebudowany, usunięto silniki i przywrócono go do eksploatacji. Wykorzystywano go do 1977 roku (wagon przeżył firmę PC, która zakończyła działalność w 1976 roku), a w 1984 roku został zezłomowany. Co ciekawe, silniki odrzutowe wykorzystano w specjalnym pojeździe do odśnieżania torów. Warto dodać, że podobne eksperymenty z odrzutowymi pociągami prowadzono również w Rosji.

    M-497 Black Beetle
    M-497 Black Beetle

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZapomniana koparka wielonaczyniowa w Niemczech
    Next Article Radziecki dwuwirnikowy śmigłowiec Jak-24
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    1 sierpnia 20150

    Okręty podwodne typu Som

    Po wielkim sukcesie jakim był amerykański okręt podwodny USS Holland, wiele państw zaczęło zamawiać podobne…

    Artykuły
    8 czerwca 20190

    Trening obwodowy w domu dla początkujących – jaki sprzęt kupić?

    Wśród wielu rodzajów ćwiczeń, pomagających zredukować tkankę tłuszczową, w czołówce najbardziej popularnych, a zarazem najbardziej…

    Artykuły
    11 maja 20210

    Plymouth XNR – samochód, który przetrwał wojnę domową

    Plymouth XNR był jednym z kilku samochodów koncepcyjnych zaprojektowanych przez Virgila Exnera dla Chryslera i…

    Artykuły
    2 listopada 20155

    VA-25 Toilet Bomb – czyli wietnamska bomba sedesowa

    Podczas Wojny w Wietnamie amerykanie wykorzystywali bardzo wiele różnych rodzajów uzbrojenia. Od napalmu, przez różnego…

    Artykuły
    30 czerwca 20190

    Most Bodie Creek – opuszczony most wiszący na Falklandach

    Zbudowany w 1925 roku na Falklandach most Bodie Creek (znany również jako Bodie Creek Suspension…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.