SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Katastrofa lotnicza na Teneryfie (1977) – największa katastrofa lotnicza w historii
    Katastrofa lotnicza na Teneryfie (1977) - największa katastrofa lotnicza w historii
    Katastrofa lotnicza na Teneryfie (1977) - największa katastrofa lotnicza w historii
    Artykuły

    Katastrofa lotnicza na Teneryfie (1977) – największa katastrofa lotnicza w historii

    Michał BanachBy Michał Banach2 maja 2019Updated:2 maja 2019Brak komentarzy6 Mins Read
    Transport lotniczy uznawany jest za jeden z bezpieczniejszych, ale mimo to w jego historii doszło do wielu wyjątkowo tragicznych w skutkach katastrof. Największą pod względem liczby ofiar katastrofą lotniczą było zderzenie dwóch Boeingów 747 na lotnisku Los Rodeos na Teneryfie, 27 marca 1977 roku.

    Geneza

    Około południa, 27 marca 1977 roku na lotnisku Las Palmas na Gran Canarii doszło do wybuchu niewielkiej bomby w jednej z kawiarni. Rannych zostało kilka osób, a służby bezpieczeństwa otrzymały informację, że na lotnisku może znajdować się jeszcze jedna bomba. W związku z tym cały port lotniczy zamknięto, a znajdujące się aktualnie w powietrzu samoloty przekierowano na Teneryfę na lotnisko Los Rodeos.

    Boeing 747-121 (N736PA) PanAm (fot. Michel Gilliand)
    Boeing 747-121 (N736PA) PanAm (fot. Michel Gilliand)

    Port lotniczy Ros Rodeos na Teneryfie był w tym czasie jedynym lotniskiem na wyspie (drugi, znacznie większy port lotniczy, Tenerifu Sur oficjalnie uruchomiono dopiero 8 listopada 1978 roku), nieprzystosowanym do obsługi dużych samolotów pasażerskich. Ponadto lotnisko nie dysponowało radarem i odpowiednio dużym zapleczem technicznym do obsługi dużego ruchu lotniczego – w tym nie posiadało samochodów „Follow Me” do kierowania ruchem. Co gorsze, tego dnia na lotnisku doszło do awarii oświetlenia na pasie startowym, a na wieży znajdowało się tylko dwóch kontrolerów.

    Wśród samolotów, które przekierowano na Teneryfę znalazły się dwa Boeingi 747 – Boeing 747-206B, lot KLM 4805 i Boeing 747-121, lot PA 1736 linii Pan American (PanAm). Holenderska maszyna leciała z Amsterdamu, natomiast amerykańska z Los Angeles (przez Nowy Jork). Samoloty wylądowały odpowiednio o godzinie 13:38 i 14:15. Krótko później sytuacja na Gran Canarii wróciła do normy, w związku z czym kontrolerzy zaczęli rozładowywać ruch na lotnisku.

    Boeing 747-206B (PH-BUF) KLM (fot. Wikimedia Commons)
    Boeing 747-206B (PH-BUF) KLM (fot. Wikimedia Commons)

    Holenderski kapitan, Jacob Veldhuyzen van Zanten był bardzo niezadowolony z zaistniałej sytuacji i przedłużającej się podróży, ponieważ linie KLM miały wyjątkowo restrykcyjne ograniczenia czasu pracy załóg. W związku z tym przedłużający się pobyt na Teneryfie mógł doprowadzić do przekroczenia norm, a co za tym idzie załoga musiałaby przenocować na wyspie i przełożyć lot na następny dzień. W związku z tym poprosił on o zatankowanie samolotu na Teneryfie, aby nie tracić czasu na Gran Canarii.

    Ze względu na procedury, pasażerowie musieli opuścić pokład w czasie tankowania, co dodatkowo wydłużyło całą operację (kolejne opóźnienie spowodowane było trudnościami z zebraniem pasażerów, którzy rozeszli się po lotnisku). W trakcie tankowania, samolot KLM zablokował ruch na lotnisku, przez co maszyna PanAm nie mogła wystartować i musiała czekać na zwolnienie miejsca. Obie załogi były coraz bardziej niecierpliwe, kontrolerzy ruchu zmęczeni, a dodatkowo pogoda coraz bardziej zaczęłą się pogarszać.

    Miejsce katastrofy - na pierwszym planie wrak maszyny KLM
    Miejsce katastrofy – na pierwszym planie wrak maszyny KLM

    Katastrofa

    Dopiero o godzinie 16:58 maszyna KLM zaczęła przygotowywać się do opuszczenia lotniska. Kontrolerzy lotu nakazali załodze ominięcie drogi kołowania, na której czekały inne samoloty (których załogi nie były tak zniecierpliwione jak Holendrzy) i przekołowanie po pasie na drugą stronę lotniska. O 17:02 załoga PanAm postała podobne polecenie, ale miała zjechać z pasa zjazdem nr. 1 (co wymagałoby skrętu o 90 stopni).

    Ze względu na panującą na lotnisku mgłę oraz problemy z komunikacją z kontrolerami na wieży, którzy nie mówili zbyt dobrze po angielsku (ze względu na akcent i zmęczenie), amerykańska maszyna ominęła zjazd i kolejne dwa, podejmując decyzję o zjechaniu zjazdem nr. 4 (wygodniejszym). W tym samym czasie Holendrzy dotarli na koniec pasa i ustawili się do startu.

    Jeden z wraków
    Jeden z wraków

    Kapitan van Zanten poinformował wieżę o chęci startu o godzinie 17:04. Komunikat usłyszała również załoga PanAm, po czym poinformowała wieżę, że cały czas znajdują się na pasie i dadzą znać, gdy go opuszczą. Kontrolerzy równocześnie odpowiedzieli Holendrom, że otrzymali ich komunikat i dadzą znać, gdy będą mogli startować. Niestety van Zanten nie usłyszał ostatniej części komunikatu i uznał, że dostał pozwolenie na start (prawdopodobnie tylko inżynier pokładowy zrozumiał, że nie mają zgody na start, ale jego uwaga została zbagatelizowana przez kapitana).

    Boeing 747 KLM rozpoczął start i o 17:06, gdy maszyna osiągnęła prędkość 290 km/h zauważył znajdującą się na pasie maszynę PanAm, której załoga widząc zbliżający się samolot próbowała uciec z pasa, zwiększając moc silników. Niestety maszyny były zbyt blisko siebie i startujący samolot KLM uderzył silnikami i podwoziem o grzbiet Jumbo Jeta PanAm, całkowicie go miażdżąc i niszcząc kokpit.

    Jeden z wraków
    Jeden z wraków

    Uszkodzona maszyna przeleciała jeszcze 150 m, a później opadła na pas startowy, po którym szorowała jeszcze 300 m po czym eksplodowała (powodem eksplozji oprócz uszkodzeń była olbrzymia ilość paliwa na pokładzie, która miała wystarczyć na lot na Gran Canarię i potem do Amsterdamu). Uszkodzony Boeing 747 linii PanAm również stanął w płomieniach, a pasażerowie, którzy przeżyli uderzenie próbowali opuścić maszynę. W tym czasie na lotnisku ogłoszono alarm, a służby ratunkowe wyruszyły w kierunku wraku maszyny KLM (kontrolerzy nie wiedzieli, że maszyna PanAm również została poważnie uszkodzona). Dopiero po 20 minutach ratownicy dotarli do wraku drugiego samolotu.

    Ostatecznie na pokładzie samolotu KLM zginęło 234 pasażerów i 14 członków załogi (wszyscy na pokładzie), a na pokładzie maszyny PanAm zginęło 317 pasażerów i 9 członków załogi. 70 osób opuściło maszynę, zanim ta w całości została ogarnięta płomieniami, ale 9 z nich zmarło w wyniku odniesionych ran, w tym od odłamków pracujących silników maszyny PanAm.

    Jeden z wraków
    Jeden z wraków

    Największa katastrofa lotnicza w historii

    Łącznie zginęły 583 osoby, przez co katastrofa na Teneryfie stała się największą w historii katastrofą lotniczą, pod względem liczby ofiar. Uratowało się jedynie 61 osób, oraz jedna pasażerka, która wysiadła z samolotu KLM podczas tankowania, ponieważ docelowo miała wylądować właśnie na Teneryfie.

    Przeprowadzone po katastrofie śledztwo wykazało, że do katastrofy doprowadziło bardzo wiele czynników. Najważniejszymi z nich były błędy popełnione przez kapitana holenderskiej maszyny, który zbyt szybko podejmował decyzje i ignorował komunikaty, przez co rozpoczął procedurę startu bez zgody kontrolerów. Ponadto kontrolerzy lotu z powodu zmęczenia i natłoku zadań popełniali błędy i mylili się podczas podawania komunikatów, co prowadziło do zamieszania.

    Poniższy film (w języku angielskim) pokazuje animację przedstawiającą katastrofę.

    Należy również dodać, że samo lotnisko nie było przystosowane do obsługi takiego ruchu, jaki miał miejsce 27 marca 1977 roku. Drogi kołowania i płyty postojowe nie były przystosowane do obsługi dwóch Boeingów 747, a brak radaru w połączeniu z silną mgłą, ograniczającą widoczność utrudniał kontrolę sytuacji na lotnisku.

    Po katastrofie, ICAO (Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego) nakazała zmianę wielu procedur, zwłaszcza dotyczących komunikacji między kontrolą lotu a załogami samolotów. Wprowadzono większą ilość standardowych komunikatów w języku angielskim, wymuszono potwierdzanie i powtarzanie otrzymanych komunikatów przez załogi (wcześniej piloci musieli jedynie potwierdzić otrzymanie komunikatu), oraz rozróżniono operację startu (Take off) i opuszczenia lotniska (Departure) – błędna interpretacja tych określeń sprawiła, że holenderski kapitan rozpoczął start bez zgody wieży.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMount Rushmore – niesamowity pomnik wykuty w skale
    Next Article Włoski żaglowiec szkolny Amerigo Vespucci
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    28 stycznia 20232 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    Zatonięcie promu MV Doña Paz – największa katastrofa morska w czasie pokoju

    20 grudnia 20224 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.