SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read60 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read60 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read74 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read26 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read169 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read9 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Kanadyjski czołg szybki Ram
    Artykuły

    Kanadyjski czołg szybki Ram

    Michał BanachBy Michał Banach21 marca 2020Updated:17 lutego 2023Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Kanadyjski czołg szybki Ram
    Kanadyjski czołg szybki Ram
    W momencie wybuchu II wojny światowej Kanada nie posiadała wojsk pancernych. Wydarzenia na froncie szybko pokazały jednak, że taka formacja musi powstać, ale Kanadyjczycy nie mieli skąd pozyskać odpowiedniej liczby czołgów. W związku z tym postanowili zaprojektować go samemu. Tak powstał czołg szybki Ram.

    Geneza

    Kanadyjska armia przed wybuchem II wojny światowej nie rozwijała w znaczący sposób wojsk pancernych. Gdy sytuacja w Europie zaczęła się pogarszać i stało się pewnym, że kanadyjska armia będzie musiała trafić na front, rozpoczęto prace nad powołaniem do życia pierwszych oddziałów pancernych.

    Ram I
    Ram I

    Szybko okazało się jednak, że Wielka Brytania, będąca głównym źródłem wyposażenia wojskowego dla Kanady, nie jest w stanie wyprodukować dodatkowych czołgów. Po ewakuacji z Dunkierki sytuacja była jeszcze gorsza. Tymczasowym rozwiązaniem było rozpoczęcie licencyjnej produkcji czołgów Valentine, ale pojazdy te w większości wysyłane były konwojami do Europy i od 1941 roku również do Rosji. Jedynym źródłem czołgów mogły stać się więc Stany Zjednoczone, ale dostępny wówczas czołg M3 Lee nie spełniał oczekiwań Kanadyjczyków.

    W tej sytuacji, władze Kanady podjęły decyzję o zbudowaniu czołgu w oparciu o własny przemysł. Aby maksymalnie przyśpieszyć prace, postanowiono wykorzystać podwozie i układ napędowy z M3 Lee, kanadyjskiej produkcji odlewany kadłub i wieżę, oraz brytyjskie uzbrojenie.

    Ram I
    Ram I

    Ram

    Prace nad czołgiem prowadzone były na kilku polach. Prototyp zbudowano w USA w General Steel Castings, ale właściwą produkcją miały zająć się zakłady Montreal Locomotive Works, mające na początku 1941 roku największe wolne moce przerobowe.

    Chociaż zdecydowano się na wykorzystanie wielu istniejących komponentów, prace nad projektem szły wolniej niż zakładano, ponieważ konstruktorzy musieli rozwiązywać wiele drobnych problemów, związanych z brakiem przystosowania kanadyjskiego przemysłu do produkcji czołgów. Ostatecznie w czerwcu 1940 roku ukończono pierwszy prototyp, nazwany Ram I. Czołg posiadał podwozie z M3 Lee, kanadyjskiego projektu kadłub i wieżę, oraz uzbrojony był tymczasowo w brytyjską armatę kalibru 40 mm.

    Ram II
    Ram II

    Po serii prób, pojazd został skierowany do produkcji w listopadzie. 50 pierwszych egzemplarzy posiadało brytyjskie armaty kalibru 40 mm, ale kolejne czołgi otrzymały nieco lepsze działa kalibru 57 mm, standardowe dla wszystkich brytyjskich czołgów szybkich. Docelowo zakładano uzbrojenie czołgów w działa kalibru 75 mm, ale nigdy tego nie zrobiono. Do lipca 1943 roku wyprodukowano łącznie 1948 czołgów Ram, w większości w wersji Ram II, uzbrojonej w działo kalibru 57 mm. Dodatkowo powstały 84 pojazdy kierowania ogniem artyleryjskim. Już w trakcie produkcji zaczęto wprowadzać modyfikacje w projekcie. Usunięto boczne drzwi oraz dodatkową wieżyczkę dla karabinu maszynowego w kadłubie.

    Ostatecznie czołgi Ram nigdy nie trafiły na front w swojej pierwotnej konfiguracji. Większość z nich wykorzystano do szkolenia, a po wprowadzeniu czołgów M4 Sherman również do zadań szkoleniowych, Ramy zaczęto przebudowywać na pojazdy specjalistyczne.

    Ram II (fot. Wikimedia Commons)
    Ram II (fot. Wikimedia Commons)

    Najważniejszymi wariantami stały się:

    • Kangaroo – pozbawiony wieży transporter opancerzony, mogący zabrać 11 żołnierzy,
    • Sexton – działo samobieżne z haubicą kalibru 87,6 mm,
    • Badger – Kangaroo przerobiony na mobilny miotacz ognia,
    • Ram OP/Command – czołg dowodzenia i obserwacyjny, pozbawiony działa,
    • Ram ARV – ciągnik ewakuacyjny

    Po wojnie, znajdujące się w magazynach na terenie Holandii czołgi Ram zostały przekazana odbudowywanej armii holenderskiej. W 1947 roku Brytyjczycy przekazali dodatkowo 44 swoje Ramy. Pojazdy wykorzystywano jednak tylko do początku lat 50. ponieważ ich stan techniczny był bardzo kiepski. Pozostałe Ramy zostały po wojnie wycofane z eksploatacji i w większości zezłomowane. Do naszych czasów przetrwało tylko kilka egzemplarzy.

    Sexton
    Sexton

    Podsumowanie

    Ram był typowym pojazdem przejściowym na wypadek, gdyby Kanadyjczycy musieli wysłać na front dodatkowe oddziały pancerne zanim dostępne byłyby lepsze czołgi. Pod względem możliwości bojowych pojazd ten ciężko ocenić, ponieważ nie brał udziału w działaniach bojowych.

    W porównaniu do Shermana był jednak gorzej uzbrojony, a jego kadłub miał wiele słabych punktów, takich jak początkowo boczne włazy, a także duże wizjery z przodu, które zastąpiły wieżyczkę z karabinem maszynowym. Prawdopodobnie w starciu z niemieckimi czołgami Ramy okazałyby się wyjątkowo kiepskimi czołgami.

    Kangaroo
    Kangaroo

    Konstrukcja

    Czołgi Ram miały odlewany kadłub i wieżę, których pancerz miał grubość 25-87 mm. Uzbrojenie składało się z armaty kalibru 57 mm z zapasem 92 pocisków (lub 40 mm w pierwszych 50 wozach i prototypach), oraz 2-3 karabinów maszynowych kalibru 7,62 mm.

    Napęd zapewniał dziewięciocylindrowy silnik Continental R-975 o mocy 400 KM, zapewniający prędkość maksymalną około 40 km/h i zasięg 232 km.  Załoga liczyła 5 osób. Powstały łącznie 2032 wozy tego typu w różnych wersjach.

    Produkcja czołgów Ram
    Produkcja czołgów Ram
    Czołgi Ram podczas produkcji
    Czołgi Ram podczas produkcji
    Ram II
    Ram II
    Ram II
    Ram II
    Ram II
    Ram II
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleKompleksowe odtrucie od alkoholu
    Next Article Zapomniany wrak PBY Catalina w Arabii Saudyjskiej
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    28 marca 20239 Mins Read60 Views

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    By Michał Banach0
    25 marca 20238 Mins Read2K Views

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    By Michał Banach0
    14 marca 20233 Mins Read3K Views

    HMS Alliance – ostatni z okrętów typu Amphion

    By Michał Banach0
    14 lutego 20235 Mins Read2K Views

    Brytyjski czołg piechoty Valentine Mk III

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    24 marca 2023

    Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    13 grudnia 20175 Mins Read12 Views

    Brazylijskie pancerniki Riachuelo i Aquidabã

    Pod koniec XIX wieku Brazylia zamówiła w Wielkiej Brytanii dwa pancerniki – Riachuelo i Aquidabã.…

    Artykuły
    19 października 20172 Mins Read13 Views

    Brutalistyczny wieżowiec Torre Velasca w Mediolanie

    W centrum Mediolanu znajduje się nietypowy, ponad 100-metrowy brutalistyczny wieżowiec Torre Velasca, zbudowany pod koniec…

    Artykuły
    7 września 20173 Mins Read29 Views

    Pożar lasu koło Kuźni Raciborskiej (1992)

    Pożar lasu koło Kuźni Raciborskiej, który wybuchł 26 sierpnia 1992 roku uznawany jest za największy…

    Artykuły
    5 lipca 20213 Mins Read11 Views

    Okrąglak – jedna z ikon Poznania

    W Poznaniu znajduje się kilka bardzo charakterystycznych budynków, które są wręcz ikonami miasta. Jedną z…

    Artykuły
    26 stycznia 20223 Mins Read48 Views

    Vernon C. Bain Correctional Center – największe na świecie pływające więzienie

    Czasami w filmach pojawiają się nietypowe, olbrzymie, często futurystyczne statki więzienne. Mało kto wie, że…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.