SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Jakowlew Jak-36 – radziecki eksperymentalny VTOL
    Jakowlew Jak-36 - radziecki eksperymentalny VTOL
    Jakowlew Jak-36 - radziecki eksperymentalny VTOL
    Artykuły

    Jakowlew Jak-36 – radziecki eksperymentalny VTOL

    Michał BanachBy Michał Banach14 lipca 2019Updated:2 lutego 2020Brak komentarzy2 Mins Read
    Na początku lat 60. w ZSRR rozpoczęto prace nad projektem samolotu pionowego startu i lądowania, będącego odpowiedzią na brytyjski program Kestrel. Pierwszym radzieckim demonstratorem technologii VTOL stał się samolot Jakowlew Jak-36.

    Pod koniec lat 50. w Wielkiej Brytanii rozpoczęto prace nad samolotem pionowego startu i lądowania, którego efektem było powstanie kilku prototypowych maszyn znanych jako projekty P.1127 i Kestrel. Dzięki nim, w 1969 roku oblatany został Hawker Siddeley Harrier. Gdy informacje o brytyjskich pracach dotarły do ZSRR, władze podjęły decyzję o zainicjowaniu podobnego projektu z myślą o planowanych lotniskowcach.

    Jakowlew Jak-36
    Jakowlew Jak-36

    Prace nad radzieckim samolotem pionowego startu i lądowania powierzono zakładom Jakowlewa, które w 1960 roku po raz pierwszy zaprezentowały koncepcję tego typu maszyny, ale jako samolotu szkolnego. W 1961 roku zaprezentowano wstępny projekt samolotu, mającego być demonstratorem technologii VTOL. Maszyna otrzymała oznaczenie Jakowlew Jak-36.

    Chociaż projekt nie pokrywał się z wytycznymi wojska (maszyna miała dwa silniki odrzutowe, a nie jeden jak zakładały wytyczne), podjęto decyzję o zbudowaniu 4 maszyn, które miały posłużyć do testów. Pierwsza z maszyn wzbiła się w powietrze 9 stycznia 1963 roku i wykonała krótki lot w zawisie. Szybko zauważono problemy w konstrukcji wlotów powietrza, przez które wciągane było gorące powietrze wyrzucane przez silniki, co niekorzystnie wpływało na pracę silnika.

    Jakowlew Jak-36
    Jakowlew Jak-36

    Po wprowadzeniu poprawek, 23 czerwca 1963 roku wykonano kolejny lot pionowy, a 16 września po raz pierwszy przeprowadzono pionowy start z przejściem do lotu poziomego. Dopiero 24 marca 1966 roku udało się jednak przeprowadzić pełen poziomy lot z pionowym startem i lądowaniem. W toku prób utracono dwa z prototypów (jeden odbudowano), ale zdobyte doświadczenie było bezcenne.

    Próby Jaka-36 kontynuowano do końca lat 60. i opracowania kolejnego prototypu, oznaczonego jako Jak-36M, będącego prototypem seryjnego samolotu Jak-38. Po zakończeniu projektu, program Jaka-36 zamknięto zgodnie z założeniami. Z racji eksperymentalnego charakteru przedsięwzięcia, jeden egzemplarz maszyny zachowano i przekazano do muzeum w Monino, gdzie można go oglądać do dnia dzisiejszego.

    Jakowlew Jak-36
    Jakowlew Jak-36

    Jak-36 miał 17 m długości i 10 m rozpiętości skrzydeł, a jego maksymalna masa startowa wynosiła 8900 kg. Napęd stanowiły dwa silniki Tumański R-27-300, zapewniające w locie poziomym prędkość maksymalną 900 km/h, oraz zasięg 370 km. Teoretycznie Jak-36 mógł zostać wyposażony w jedno działko kalibru 23 mm w celu przeprowadzenia prób uzbrojenia, oraz dwa węzły podskrzydłowe o udźwigu 100 kg.

    Jakowlew Jak-36
    Jakowlew Jak-36
    Jakowlew Jak-36
    Jakowlew Jak-36
    Jakowlew Jak-36
    Jakowlew Jak-36
    Jakowlew Jak-36
    Jakowlew Jak-36

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleOkręty projektu 941 Akuła (Typhoon) – największe okręty podwodne w historii
    Next Article Okręty pancerne typu Kaiser – ostatnie zagraniczne okręty liniowe Kaiserliche Marine
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.