SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » HMS Temeraire – pierwszy brytyjski pancernik z barbetami
    HMS Temeraire - pierwszy brytyjski pancernik z barbetami
    HMS Temeraire - pierwszy brytyjski pancernik z barbetami
    Artykuły

    HMS Temeraire – pierwszy brytyjski pancernik z barbetami

    Michał BanachBy Michał Banach24 lipca 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Zwodowany w 1876 roku pancernik HMS Temeraire był pierwszym brytyjskim okrętem tej klasy z uzbrojeniem częściowo umieszczonym w barbetach, a częściowo na burtach jak w starszych jednostkach. Był to również jeden z ostatnich pancerników Royal Navy, który pływał pod żaglami.

    Stępkę pod HMS Temeraire położono 18 sierpnia 1873 roku w stoczni Chatham. Wodowanie miało miejsce 9 maja 1876 roku, a do służby okręt wszedł 31 sierpnia 1877 roku. Pancernik był od początku jednostką eksperymentalną, zaprojektowaną w celu przetestowania koncepcji umieszczenia uzbrojenia w barbetach, a nie tylko na burtach. Okręt miał 87 m długości i wyporność 8677 ton. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 7697 ihp, zapewniające prędkość maksymalną 14,65 węzła. Dodatkowo okręt posiadał żagle.

    Jedno z dział na HMS Temeraire
    Jedno z dział na HMS Temeraire

    Uzbrojenie składało się z 4 dział kalibru 280 mm w barbetach na pokładzie po jednym na dziobie i rufie, oraz po jednym na każdej burcie. Działa umieszczono w specjalnych barbetach otoczonych pancerzem o grubości 200 mm. Dodatkowo wyposażono je w mechanizm opuszczania i podnoszenia, dzięki czemu podczas ładowania obsługa była w pełni ukryta za barbetą. Ponadto uzbrojenie pancernika składało się z 4 dział kalibru 254 mm na burtach w centralnej baterii. Dodatkowo okręt posiadał 4 ładowane od tyłu działa 20-funtowe oraz dwie torpedy wytykowe. W toku eksploatacji uzbrojenie modyfikowano i dodawano nowe, głównie w postaci lżejszych działek do obrony przed torpedowcami.

    Pancerz HMS Temeraire miał grubość 140-280 mm w pasie burtowym, 200 mm na barbetach, 200 mm na baterii centralnej, 130-200 mm na grodziach oraz 25-38 mm na pokładzie. Załoga liczyła 580 oficerów i marynarzy.

    HMS Temeraire
    HMS Temeraire

    Praktycznie większość swojej służby okręt spędził na Morzu Śródziemnym, często jako okręt flagowy. W 1878 roku okręt oddelegowano w rejon Dardaneli, gdzie jego załoga miała obserwować przebieg wojny rosyjsko-tureckiej. W 1881 roku pancernik brał udział w inwazji na Cypr, a w 1882 roku w walkach z Egiptem w rejonie Aleksandrii. W 1884 roku starzejący się na tle nowych pancerników okręt wysłano do rezerwy, jednak jeszcze w tym samym roku przywrócono go do służby.

    W 1887 roku ponownie wycofano go do rezerwy. Po przywróceniu do służby HMS Temeraire brał udział w licznych rejsach szkoleniowych i manewrach, podczas których doszło do incydentu z HMS Orion. Oba okręty zderzyły się podczas rejsu, ale szybka reakcja załogi pancernika sprawiła, że uszkodzenia były niewielkie i okręt nie zatonął.

    W 1889 roku HMS Temeraire był jednym z ostatnich brytyjskich pancerników w służbie, który posiadał i wykorzystywał żagle. W 1891 roku pancernik trafił do rezerwy, będąc już całkowicie przestarzałą jednostką. Pojawiały się plany jego modernizacji, ale koszty prac były zbyt wysokie. W 1904 roku okręt zmienił nazwę na Indus II a w 1915 roku na Akbar. W tym czasie nie był już wykorzystywany jako jednostka bojowa. Ostatecznie pancernik został zezłomowany dopiero w maju 1921 roku w Holandii.

    HMS Temeraire
    HMS Temeraire

    HMS Temeraire nie miał ekscytującej służby, ani nie był jednostką wyróżniającą się nowoczesnością (chociaż dla Royal Navy był okrętem eksperymentalnym). W czasie gdy wszedł do służby praktycznie każdy nowy okręt pancerny wyróżniał się jakimiś nowinkami, przez co wiele okrętów było przestarzałych już krótko po wejściu do służby. Mimo to pancernik przetrwał w niezmienionej konfiguracji aż do końcówki XIX wieku.

    Jako ciekawostkę warto dodać, że HMS Temeraire otrzymał nazwę nawiązującą do zdobytego przez Brytyjczyków w 1759 roku francuskiego okrętu liniowego Téméraire. Następnie nazwę HMS Temeraire otrzymał zbudowany w 1798 roku 98-działowy okręt liniowy typu Neptune. Jednostka zasłynęła głównie z powodu uwiecznienia jej ostatniego rejsy na obrazie „The Fighting Temeraire” autorstwa J. M. W. Turner z 1839 roku. Obraz przedstawia okręt liniowy podczas holowania przez parowy holownik do stoczni złomowej.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZapomniany polski samolot pasażerski CSS-12
    Next Article Zapomniany i niedoceniony PZL M-20 Mewa
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.