Okręty podwodne typu Amphion zostały zamówione w 1943 roku w oparciu o doświadczenia z eksploatacji brytyjskich okrętów podwodnych na Pacyfiku. Zamówiono aż 46 jednostek, ale ostatecznie ukończono 16 z nich. Do naszych czasów przetrwał jeden okręt tego typu – HMS Alliance.

W 1943 roku Royal Navy uznała, że potrzebuje nowy typ okrętów podwodnych dostosowany do operowania na Pacyfiku. W porównaniu do innych okrętów, nowe jednostki miały dysponować lepszą dzielnością morską, w tym możliwością szybkiego pływania na powierzchni oraz przede wszystkim dużym komfortem pracy dla załogi. Oznaczało to, że wnętrze okrętu miało być lepiej zagospodarowane, a dodatkowym wyposażeniem miała być klimatyzacja.

HMS Alliance
HMS Alliance

Tak powstał projekt okrętów podwodnych typu Amphion. Jednostki te miały podobny rozmiar do okrętów typu T, ale zastosowano w nich nowy system konstrukcji kadłuba, polegający na spawaniu gotowych sekcji, tak jak miało to miejsce w przypadku wielu niemieckich okrętów podwodnych podczas II wojny światowej. Rozwiązanie to miało przyśpieszyć produkcję, skracając czas potrzeby na zbudowanie okrętu z 15 do 8 miesięcy.

Do końca wojny zbudowano jedynie 2 okręty tego typu, ale żaden z nich nie wziął udziału w walkach. Ostatecznie z zamówionych 46 okrętów tego typu, zbudowano 16, a kadłuby dwóch wykorzystano do testów obciążeniowych.

HMS Alliance (fot. Geni/Wikimedia Commons)
HMS Alliance (fot. Geni/Wikimedia Commons)

Jednym z okrętów tego typu był HMS Alliance. Stępkę pod niego położono 13 marca 1945 roku, wodowanie miało miejsce 28 lipca 1945 roku a do służby okręt wszedł dopiero 14 maja 1947 roku. Początkowo Alliance miał 85 m długości i wyporność 1360 ton na powierzchni i 1590 pod wodą. Napęd stanowiły 2 ośmiocylindrowe silniki diesla o mocy 2150 KM, zapewniające prędkość maksymalną 18,5 węzła na powierzchni i 8 węzłów pod wodą. Zasięg wynosił 10 500 mil morskich (19 400 km) na powierzchni przy prędkości 11 węzłów lub 16 mil morskich (30 km) pod wodą przy prędkości 8 węzłów. Alliance mógł przebywać pod wodą nawet 36 godzin, a dzięki zainstalowanemu systemowi chrap udało się mu nie wynurzać przez 30 dni.

Załogę okrętu stanowiło 5 oficerów i 56 marynarzy. Uzbrojenie składało się z 10 wyrzutni torped (4 dziobowych i 4 rufowych oraz 2 zewnętrznych dziobowych) oraz działa kalibru 102 mm oraz działka kalibru 20 mm.

HMS Alliance (fot. Andrew Bone)
HMS Alliance (fot. Andrew Bone)

Kariera okrętu była spokojna. Między 9 października a 8 listopada 1947 roku HMS Alliance brał udział w teście systemu chrap, pozostając pod wodą przez 30 dni (sic!), co jak na okręt konwencjonalny było znakomitym wynikiem. W latach 1958-1960 okręt poddawany był bardzo dużej modernizacji, w trakcie której usunięto uzbrojenie artyleryjskie i zewnętrzne wyrzutnie torped, zmieniono kształt kiosku oraz nadano bardziej opływowy kształt kadłuba.

30 września 1971 roku na pokładzie doszło do eksplozji baterii, w wyniku której zginął jeden marynarz a 14 zostało rannych. W latach 1973-1979 HMS Alliance wykorzystywany był jako statyczny okręt szkoleniowy w bazie HMS Dolphin. Po zakończeniu tego etapu służby podjęto decyzję o przekształceniu okrętu w muzeum. Przeholowano go do stoczni gdzie wzmocniono stępkę, w celu przystosowania okrętu do wyjęcia z wody i umieszczenia na lądzie. Od 1981 roku okręt wykorzystywany jest jako okręt-muzeum.

HMS Alliance (fot. Christopher Down)
HMS Alliance (fot. Christopher Down)

Ze względu na brak funduszy, do 2011 roku stan okrętu uległ znaczącemu pogorszeniu. W związku z tym poddano go remontowi, który trwał do 2014 roku. Jako ciekawostkę warto dodać, że w 2017 roku okręt zagrał w filmie Transformers: Ostatni rycerz.

HMS Alliance jest jednym z niewielu zachowanych okrętów podwodnych. Jako okręt-muzeum, jednostka ma upamiętniać załogi wszystkich okrętów podwodnych, które zaginęły lub zatonęły na morzu.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.