SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read554 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read554 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read80 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read28 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read175 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » HMS Alliance – ostatni z okrętów typu Amphion
    Artykuły

    HMS Alliance – ostatni z okrętów typu Amphion

    Michał BanachBy Michał Banach14 marca 2023Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    HMS Alliance - ostatni z okrętów typu Amphion
    HMS Alliance - ostatni z okrętów typu Amphion
    Okręty podwodne typu Amphion zostały zamówione w 1943 roku w oparciu o doświadczenia z eksploatacji brytyjskich okrętów podwodnych na Pacyfiku. Zamówiono aż 46 jednostek, ale ostatecznie ukończono 16 z nich. Do naszych czasów przetrwał jeden okręt tego typu – HMS Alliance.

    W 1943 roku Royal Navy uznała, że potrzebuje nowy typ okrętów podwodnych dostosowany do operowania na Pacyfiku. W porównaniu do innych okrętów, nowe jednostki miały dysponować lepszą dzielnością morską, w tym możliwością szybkiego pływania na powierzchni oraz przede wszystkim dużym komfortem pracy dla załogi. Oznaczało to, że wnętrze okrętu miało być lepiej zagospodarowane, a dodatkowym wyposażeniem miała być klimatyzacja.

    HMS Alliance
    HMS Alliance

    Tak powstał projekt okrętów podwodnych typu Amphion. Jednostki te miały podobny rozmiar do okrętów typu T, ale zastosowano w nich nowy system konstrukcji kadłuba, polegający na spawaniu gotowych sekcji, tak jak miało to miejsce w przypadku wielu niemieckich okrętów podwodnych podczas II wojny światowej. Rozwiązanie to miało przyśpieszyć produkcję, skracając czas potrzeby na zbudowanie okrętu z 15 do 8 miesięcy.

    Do końca wojny zbudowano jedynie 2 okręty tego typu, ale żaden z nich nie wziął udziału w walkach. Ostatecznie z zamówionych 46 okrętów tego typu, zbudowano 16, a kadłuby dwóch wykorzystano do testów obciążeniowych.

    HMS Alliance (fot. Geni/Wikimedia Commons)
    HMS Alliance (fot. Geni/Wikimedia Commons)

    Jednym z okrętów tego typu był HMS Alliance. Stępkę pod niego położono 13 marca 1945 roku, wodowanie miało miejsce 28 lipca 1945 roku a do służby okręt wszedł dopiero 14 maja 1947 roku. Początkowo Alliance miał 85 m długości i wyporność 1360 ton na powierzchni i 1590 pod wodą. Napęd stanowiły 2 ośmiocylindrowe silniki diesla o mocy 2150 KM, zapewniające prędkość maksymalną 18,5 węzła na powierzchni i 8 węzłów pod wodą. Zasięg wynosił 10 500 mil morskich (19 400 km) na powierzchni przy prędkości 11 węzłów lub 16 mil morskich (30 km) pod wodą przy prędkości 8 węzłów. Alliance mógł przebywać pod wodą nawet 36 godzin, a dzięki zainstalowanemu systemowi chrap udało się mu nie wynurzać przez 30 dni.

    Załogę okrętu stanowiło 5 oficerów i 56 marynarzy. Uzbrojenie składało się z 10 wyrzutni torped (4 dziobowych i 4 rufowych oraz 2 zewnętrznych dziobowych) oraz działa kalibru 102 mm oraz działka kalibru 20 mm.

    HMS Alliance (fot. Andrew Bone)
    HMS Alliance (fot. Andrew Bone)

    Kariera okrętu była spokojna. Między 9 października a 8 listopada 1947 roku HMS Alliance brał udział w teście systemu chrap, pozostając pod wodą przez 30 dni (sic!), co jak na okręt konwencjonalny było znakomitym wynikiem. W latach 1958-1960 okręt poddawany był bardzo dużej modernizacji, w trakcie której usunięto uzbrojenie artyleryjskie i zewnętrzne wyrzutnie torped, zmieniono kształt kiosku oraz nadano bardziej opływowy kształt kadłuba.

    30 września 1971 roku na pokładzie doszło do eksplozji baterii, w wyniku której zginął jeden marynarz a 14 zostało rannych. W latach 1973-1979 HMS Alliance wykorzystywany był jako statyczny okręt szkoleniowy w bazie HMS Dolphin. Po zakończeniu tego etapu służby podjęto decyzję o przekształceniu okrętu w muzeum. Przeholowano go do stoczni gdzie wzmocniono stępkę, w celu przystosowania okrętu do wyjęcia z wody i umieszczenia na lądzie. Od 1981 roku okręt wykorzystywany jest jako okręt-muzeum.

    HMS Alliance (fot. Christopher Down)
    HMS Alliance (fot. Christopher Down)

    Ze względu na brak funduszy, do 2011 roku stan okrętu uległ znaczącemu pogorszeniu. W związku z tym poddano go remontowi, który trwał do 2014 roku. Jako ciekawostkę warto dodać, że w 2017 roku okręt zagrał w filmie Transformers: Ostatni rycerz.

    HMS Alliance jest jednym z niewielu zachowanych okrętów podwodnych. Jako okręt-muzeum, jednostka ma upamiętniać załogi wszystkich okrętów podwodnych, które zaginęły lub zatonęły na morzu.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous Article5 największych katastrof morskich w historii
    Next Article Zapomniany karabin Cei-Rigotti
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    28 marca 20239 Mins Read554 Views

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    By Michał Banach0
    10 marca 20237 Mins Read1K Views

    Szwedzki myśliwiec Saab J 21

    By Michał Banach0
    5 marca 202311 Mins Read2K Views

    Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

    By Michał Banach0
    24 lutego 20237 Mins Read2K Views

    Tajemnicza historia okrętu podwodnego K-129

    By Michał Banach3
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    18 maja 20187 Mins Read6 Views

    Pokazy lotnicze w Polsce 2018 – co warto wiedzieć

    Po całkiem udanym pod względem pokazów lotniczych roku 2017, bieżący rok zapowiada się jeszcze ciekawiej…

    Artykuły
    28 czerwca 20215 Mins Read16 Views

    HMS Tiger – najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych

    Zbudowany w 1914 roku krążownik liniowy HMS Tiger był dziesiątym okrętem tej klasy, który wszedł…

    Artykuły
    19 września 20154 Mins Read

    Dozwolony użytek utworu – o co chodzi?

    W Internecie znaleźć można wiele informacji o tym, iż wszystko co pobieramy jest kradzieżą i…

    Artykuły
    21 grudnia 201615 Mins Read120 Views

    Pancerniki typu Yamato – największe pancerniki w historii

    Japońskie pancerniki Yamato i Musashi, były największymi okrętami tej klasy w historii oraz posiadały działa…

    Artykuły
    5 lipca 20172 Mins Read

    Polisa dla firm transportowych, czyli szybko i na czas

    Przedsiębiorstwa transportowe w żadnym wypadku nie mogą sobie pozwolić na opóźnienia z tytułu zepsutego samochodu.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.