SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Grumman F8F Bearcat – ostatni myśliwiec Grummana z silnikiem tłokowym
    Grumman F8F Bearcat - ostatni myśliwiec Grummana z silnikiem tłokowym
    Grumman F8F Bearcat - ostatni myśliwiec Grummana z silnikiem tłokowym
    Artykuły

    Grumman F8F Bearcat – ostatni myśliwiec Grummana z silnikiem tłokowym

    Michał BanachBy Michał Banach21 sierpnia 2019Updated:10 kwietnia 2020Brak komentarzy6 Mins Read
    Na bazie doświadczeń zdobytych podczas bitwy o Midway, w czerwcu 1942 roku stworzono koncepcję nowego samolotu myśliwskiego, który miał zastąpić maszyny typu Grumman F4F Wildcat. Samolot oznaczony jako Grumman F8F Bearcat opracowywano równolegle z F6F Hellcat jako jego mniejszy i szybszy odpowiednik.

    Geneza

    Na początku wojny na Pacyfiku podstawowymi myśliwcami US Navy i US Marine Corps były Grummany F4F Wildcat. Samoloty te ustępowały jednak pod wieloma względami maszynom japońskim, w związku z czym zaczęto szukać ich następcy. W pierwszej kolejności rolę tę miał pełnić Grumman F6F Hellcat, ale mimo jego bardzo dobrych osiągów i możliwości bojowych, US Navy chciała otrzymać mniejszy samolot, dysponujący lepszymi osiągami.

    Grumman F4F Wildcat
    Grumman F4F Wildcat

    23 czerwca 1942 roku, zaledwie 3 dni przed oblotem Hellcata miało miejsce spotkanie między pilotami US Navy, którzy wzięli udział w bitwie o Midway a wiceprezesem Grummana L. A. Swirbulem. W trakcie spotkania piloci przedstawili swoje oczekiwania wobec nowej maszyny, kładąc nacisk przede wszystkim na wyższej prędkości wznoszenia, która umożliwiałaby szybsze zajmowanie dogodnej pozycji do ataku.

    Na podstawie uzyskanych opinii, rozpoczęto prace koncepcyjne nad nowym samolotem. Oficjalnie prace nad samolotem ruszyły jednak dopiero w drugiej połowie 1943 roku, już po wprowadzeniu myśliwców F6F Hellcat do jednostek bojowych. W trakcie prac, kilku pilotów testowych Grummana zostało wysłanych do Wielkiej Brytanii, gdzie zapoznali się z zdobycznym egzemplarzem niemieckiego Focke-Wulfa Fw 190. Nie wiadomo jednak, czy miało to wpływ na konstrukcję amerykańskiej maszyny.

    Grumman F8F Bearcat
    Grumman F8F Bearcat

    Według założeń, nowy amerykański myśliwiec, który otrzymał oznaczenie fabryczne G-58, oraz wojskowe F8F Bearcat, miał otrzymać silnik tłokowy Pratt & Whitney R-2800, taki sam jak w Hellcacie, nieco mniejszy i lżejszy kadłub o innej konstrukcji, oraz specjalnie zaprojektowane skrzydła, o bardzo oryginalnej konstrukcji. Końcówki skrzydeł nie były aż tak mocno wzmocnione, jak w przypadku innych maszyn operujących z lotniskowców, zwłaszcza w miejscu, gdzie znajdowały się zawiasy mechanizmu służącego do ich składania. Konstruktorzy założyli, że w skrajnej sytuacji końcówki mogą odpaść, a samolot zachowa zdolność do lotu. Pozwoliło to zaoszczędzić na masie całego samolotu.

    Aby ograniczyć masę samolotu zastosowano mniejsze opancerzenie (ograniczone do kluczowych elementów konstrukcji i kabiny pilota), kroplową owiewkę (pierwszą w samolotach projektowanych dla US Navy), oraz mniejsze zbiorniki paliwa.

    Grumman F8F Bearcat
    Grumman F8F Bearcat

    Plany myśliwca ukończono w listopadzie 1943 roku, a oficjalne zamówienie na dwa prototypy złożono 27 listopada. Pierwsza z maszyn wzbiła się w powietrze 21 sierpnia 1944 roku, zaledwie 9 miesięcy od rozpoczęcia prac. W trakcie przeprowadzonych wówczas prób XF8F-1 osiągnął bardzo dobre wyniki pod względem prędkości maksymalnej i wznoszenia, ale równocześnie wykryto liczne wady aerodynamiczne.

    Piloci zapoznający się z samolotem krytykowali jego stabilność lotu oraz słabe uzbrojenie (składające się z 4 a nie z 6 jak w przypadku Hellcata karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm). Kolejnym problemem była konstrukcja końcówek skrzydeł, które chociaż odpadały w zakładanych sytuacjach, często tylko z jednego skrzydła, co utrudniało sterowanie. W związku z tym zainstalowano niewielkie ładunki wybuchowe, które odstrzeliwały drugą końcówkę. Mechanizm ten rozwiązał problem, ale stworzył dodatkowe zagrożenie dla obsługi naziemnej.

    Grumman F8F Bearcat
    Grumman F8F Bearcat

    W prototypie XF8F-2 poprawiono kwestie aerodynamiczne, ale aby zachować niższą masę, nie zwiększono uzbrojenia. Mimo, iż nie udało się spełnić wszystkich oczekiwań pilotów, myśliwiec dysponował zakładanymi osiągami, w związku z czym 6 października 1944 roku US Navy zamówiła 2023 seryjne egzemplarze oparte o drugi prototyp. Następnie zamówiono kolejnych 1876 samolotów w wersji F3M-1, które miały powstać w zakładach General Motors.

    Zakładano, że ze względu na mniejszy zasięg od Hellcatów, oraz delikatniejszą konstrukcję i słabsze opancerzenie, F8F zapewniałyby bezpośrednią osłonę powietrzną lotniskowcom i zespołom okrętów. Osłonę innych maszyn miały zapewniać F6F Hellcat, a cele naziemne miały być zwalczane przez F4U Corsair, dysponujący lepszym opancerzeniem i uzbrojeniem oraz podobną prędkością do Bearcata, ale mniejszą zwrotnością, prędkością wznoszenia.

    Grumman F8F Bearcat
    Grumman F8F Bearcat

    Eksploatacja

    Pierwsze seryjne egzemplarze F8F zaczęły trafiać do jednostek liniowych w lutym 1945 roku, a gotowość operacyjną uzyskały 21 maja 1945 roku. Proces przezbrajania kolejnych eskadr postępował powoli, przez co do końca wojny, myśliwce te nie uzyskały gotowości do udziału w walkach. Wraz z zakończeniem II wojny  światowej zmniejszono zamówienie do 770 egzemplarzy. Ze względu na zapotrzebowanie sił powietrznych, do 1949 roku zbudowano jednak łącznie 1265 maszyn.

    Powstały dwie podstawowe wersje Bearcata – F8F-1 z silnikiem Pratt & Whitney R-2800-34W o mocy 2100 KM (658 egzemplarzy) oraz F8F-2 z silnikiem Pratt & Whitney R-2800-30W i czterema działkami kalibru 20 mm zamiast karabinów maszynowych (293 egzemplarze, z których część powstała w wyniku przebudowy z F8F-1).

    Grumman F8F Bearcat (fot. Tom Felce)
    Grumman F8F Bearcat (fot. Tom Felce)

    Powstało również kilka wersji specjalnych, z których najważniejsze to F8F-1B z działkami 20 mm (100 egzemplarzy), F8F-1C (126 egzemplarzy), F8F-1D i F8F-2D (samoloty zdalnie sterowane, przebudowane z maszyn seryjnych), F8F-1(D)B (wersja eksportowa – nieoficjalne oznaczenie), F8F-1N i F8F-2N (myśliwce nocne, zbudowano po 12 egzemplarzy), F8F-1P i F8F-2P (wersje rozpoznawcze) oraz G-58A/B (dwa samoloty w wersji cywilnej).

    Kariera Bearcatów nie była zbyt długa. Chociaż początkowo przewyższały osiągami pierwsze odrzutowce US Navy, szybko stały się przestarzałe. Amerykanie zaczęli wycofywać swoje maszyny krótko po zakończeniu produkcji, a ostatni wycofano w 1952 roku. Dłużej wykorzystywane były samoloty, które trafiły na eksport do Francji.

    Grumman F8F Bearcat (fot. Tony Hisgett)
    Grumman F8F Bearcat (fot. Tony Hisgett)

    To właśnie francuskie Bearcaty wzięły udział w działaniach bojowych w Indochinach. Z około 200, które dostarczono, 28 zostało później przekazanych siło powietrznym Republiki Wietnamu. Kolejnym zagranicznym użytkownikiem stała się Tajlandia. Do lat 60. wszystkie wycofano jednak z jednostek liniowych.

    Nie oznaczało to jednak końca kariery F8F Bearcat. Ze względu na bardzo dobre osiągi, dostęp do części zamiennych i małe zużycie samolotów wycofywanych przez wojsko, kilkanaście maszyn trafiło w ręce prywatne i zostało przystosowanych do udziału w wyścigach lotniczych. Przez lata były to najszybsze maszyny biorące udział w tego typu imprezach. Do dnia dzisiejszego kilka znacząco przebudowanych Bearcatów cały czas bierze udział w wyścigach. Dodatkowo, 19 sierpnia 1969 roku F8F Bearcat pilotowany przez Darryla Greenamyera ustanowił rekord prędkości wynoszący 777,38 km/h.

    Grumman F8F Bearcat i Vought F4U Corsair (fot. Tony Hisgett)
    Grumman F8F Bearcat i Vought F4U Corsair (fot. Tony Hisgett)

    Do naszych czasów przetrwało łącznie 15 zdolnych do lotu egzemplarzy, 3 w stanie muzealnym a kolejne 3 przechodzą obecnie renowację i zapewne wrócą do lotów.

    Konstrukcja

    Grumman F8F Bearcat miał 8,6 m długości i 10,9 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa wynosiła do 6105 kg. Napęd stanowiły różne wersje silnika Pratt & Whitney R-2800 o mocy od 2100 do 2250 KM, zapewniające prędkość maksymalną około 730 km/h i zasięg w zależności od wersji około 1778 km.

    Uzbrojenie składało się z 4 karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm w skrzydłach lub 4 działek kalibru 20 mm. Dodatkowo pod skrzydłami możliwe było przenoszenie 4 rakiet kalibru 127 mm lub ładunku bomb o masie 454 kg.

    Grumman F8F Bearcat (fot. Alan Wilson)
    Grumman F8F Bearcat (fot. Alan Wilson)
    Grumman F8F Bearcat "Rare Bear" (fot. D. Ramey Logan)
    Grumman F8F Bearcat „Rare Bear” (fot. D. Ramey Logan)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleRotterdam – ostatni holenderski transatlantyk
    Next Article Jakie freeride narty wybrać?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.