SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Hiszpańskie lotniskowce – Dédalo i Principe de Asturias
    • Republic XF-84H Thunderscreech – najgłośniejszy samolot w historii
    • Jaką kurtkę przeciwdeszczową wybrać na rower?
    • Iljuszyn Ił-12 i Ił-14 – następcy Lisunowów
    • Wrocławski Trzonolinowiec
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      22 maja 2022

      Hiszpańskie lotniskowce – Dédalo i Principe de Asturias

      21 maja 2022

      Republic XF-84H Thunderscreech – najgłośniejszy samolot w historii

      19 maja 2022

      Iljuszyn Ił-12 i Ił-14 – następcy Lisunowów

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      22 maja 2022

      Hiszpańskie lotniskowce – Dédalo i Principe de Asturias

      21 maja 2022

      Republic XF-84H Thunderscreech – najgłośniejszy samolot w historii

      19 maja 2022

      Iljuszyn Ił-12 i Ił-14 – następcy Lisunowów

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      20 maja 2022

      Jaką kurtkę przeciwdeszczową wybrać na rower?

      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Fiat G.12 i G.212 – ostatnie włoskie trzysilnikowce
    Fiat G.12 i G.212 - ostatnie włoskie trzysilnikowce
    Fiat G.12 i G.212 - ostatnie włoskie trzysilnikowce
    Artykuły

    Fiat G.12 i G.212 – ostatnie włoskie trzysilnikowce

    Michał BanachBy Michał Banach13 marca 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Cechą charakterystyczną wielu włoskich samolotów pasażerskich i wojskowych przełomu lat 30. i 40. był trzysilnikowy układ konstrukcyjny. Ostatnimi produkowanymi samolotami w takiej konfiguracji były pasażerskie Fiaty G.12 i ich powiększone wersje G.212.

    Na przełomie lat 30. i 40. XX wieku w zakładach Fiat zespół konstrukcyjny pod kierownictwem inż. Giuseppe Gabrilliego rozpoczął prace nad trzysilnikowym samolotem pasażerskim Fiat G.12. Maszyna miała być wykorzystywana do obsługi tras europejskich, oraz po dostosowaniu, również lotów dalekodystansowych, nawet do Japonii.

    Fiat G.12
    Fiat G.12

    Pierwszy prototyp nowego samolotu, oznaczony jako G.12C (C od civile, czyli cywilny) został oblatany 15 października 1940 roku. Maszyna miała 20 m długości i 28,6 m rozpiętości skrzydeł. Masa startowa wynosiła 15 ton. Napęd stanowiły 3 silniki gwiazdowe Fiat A.74 RC.42 o mocy 800 KM każdy, zapewniające prędkość maksymalną 396 km/h i przelotową 308 km/h, oraz zasięg 2300 km. W wersji podstawowej samolot zabierał na pokład 14 pasażerów.

    Maszyna została przyjęta do eksploatacji w liniach lotniczych Avio Linee Italiane i skierowana do obsługi trasy między Mediolanem, Wenecję, Wiedniem i Budapesztem. W maju 1941 roku opracowano kolejną wersję maszyny, oznaczoną jako G.12T, przystosowaną do transportu 22 żołnierzy wraz z wyposażeniem. Planowano również kolejne wersje, w tym dalekodystansowe, ale trwająca wojna sprawiła, że prac nad tymi maszynami nie dokończono, ograniczając się do prototypów.

    Fiat G.12
    Fiat G.12

    Po zakończeniu II wojny światowej wznowiono produkcję G.12 w nieco unowocześnionych wersjach i kontynuowano ją do 1950 roku, budując łącznie 104 egzemplarze, w tym 50 maszyn w wersji G.12T. 19 stycznia 1947 roku oblatano natomiast wersję G.212. Maszyna była rozwinięciem modelu G.12 i różniła się większymi wymiarami i nowymi silnikami.

    Fiat G.212 miał 23 m długości i 29,3 m rozpiętości skrzydeł, maksymalna masa startowa wynosiła 17,5 tony. Napęd stanowiły trzy czternastocylindrowe silniki gwiazdowe Alfa Romeo 128, a później Pratt & Whitney R-1830-S1C3-G Twin Wasp o mocy 1065 KM każdy, zapewniające prędkość maksymalną 380 km/h i przelotową 300 km, oraz zasięg 3000 km. Samolot mógł zabrać na pokład 34 pasażerów.

    Fiat G.212
    Fiat G.212

    Produkcję wersji G.212 kontynuowano do 1950 roku, budując 19-26 maszyn w trzech podstawowych wersjach. Kilka maszyn przebudowano natomiast do wersji specjalistycznych dla wojska. Samoloty pasażerskie używane były przez włoskie linie lotnicze Ali Fiotte Riunite i Avio Linee Italiane, a kilka egzemplarzy trafiło do Egiptu, Francji oraz Kuwejtu. Włoskie siły powietrzne wykorzystywały 11 egzemplarzy G.212 do 1952 roku.

    Do naszych czasów przetrwał jeden Fiat G.212. Z racji tego, że samoloty te produkowano po II wojnie światowej, stały się one ostatnimi produkowanymi seryjnie włoskimi trzysilnikowymi samolotami pasażerskimi i wojskowymi.

    Fiat G.212
    Fiat G.212
    Fiat G.212 (fot. Ciro/Wikimedia Commons)
    Fiat G.212 (fot. Ciro/Wikimedia Commons)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułHuta Metali Nieżelaznych Szopienice
    Następny artykuł Handley Page Hampden – „latająca walizka”
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Iljuszyn Ił-12 i Ił-14 – następcy Lisunowów

    19 maja 20227 Mins Read

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    15 maja 20228 Mins Read

    HMS Vanguard – ostatni pancernik

    12 maja 20226 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 maja 20220

    Wrocławski Trzonolinowiec

    Znajdujący się we Wrocławiu przy ulicy Tadeusza Kościuszki 72 blok mieszkalny na pierwszy rzut oka…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Artykuły
    8 maja 20172

    Dwuprzegubowy autobus Ikarus 293

    Typowe autobusy miejskie dzielą się na jedno i dwuczłonowe. Te ostatnie, wyposażone w przegub mają…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    22 maja 2022

    Hiszpańskie lotniskowce – Dédalo i Principe de Asturias

    21 maja 2022

    Republic XF-84H Thunderscreech – najgłośniejszy samolot w historii

    20 maja 2022

    Jaką kurtkę przeciwdeszczową wybrać na rower?

    19 maja 2022

    Iljuszyn Ił-12 i Ił-14 – następcy Lisunowów

    18 maja 2022

    Wrocławski Trzonolinowiec

    Reklama




    Losowe
    Biznes
    21 września 20200

    Czym jest harmonogram projektu i jak go napisać?

    Harmonogram projektu to zbiór planu, kalendarza i organizera, pozwalający rozdzielić między pracowników konkretne czynności, a…

    Artykuły
    25 września 20170

    Ciężki Schron Bojowy „Sęp” – Mierzeja Helska

    Mierzeja Helska była przez lata była miejscem o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa polskiego wybrzeża. W…

    Lifestyle
    30 grudnia 20200

    Zimowy relaks w Białce Tatrzańskiej

    Białka Tatrzańska to położona nieopodal Zakopanego niewielka wioska, w której możemy miło spędzić zimowy czas,…

    Artykuły
    22 lutego 20200

    Jak zainwestować swoje pieniądze?

    Trzymasz oszczędności na koncie oszczędnościowym? Czy nie wolisz na nich zarabiać? Konta oszczędnościowe może chronią…

    Artykuły
    27 stycznia 20160

    Apollo 1 – tragiczny początek programu Apollo

    Rozpoczęty w latach 50. podbój kosmosu wszedł w swoją decydującą fazę w drugiej połowie lat…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.