SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Fiat G.12 i G.212 – ostatnie włoskie trzysilnikowce
    Fiat G.12 i G.212 - ostatnie włoskie trzysilnikowce
    Fiat G.12 i G.212 - ostatnie włoskie trzysilnikowce
    Artykuły

    Fiat G.12 i G.212 – ostatnie włoskie trzysilnikowce

    Michał BanachBy Michał Banach13 marca 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Cechą charakterystyczną wielu włoskich samolotów pasażerskich i wojskowych przełomu lat 30. i 40. był trzysilnikowy układ konstrukcyjny. Ostatnimi produkowanymi samolotami w takiej konfiguracji były pasażerskie Fiaty G.12 i ich powiększone wersje G.212.

    Na przełomie lat 30. i 40. XX wieku w zakładach Fiat zespół konstrukcyjny pod kierownictwem inż. Giuseppe Gabrilliego rozpoczął prace nad trzysilnikowym samolotem pasażerskim Fiat G.12. Maszyna miała być wykorzystywana do obsługi tras europejskich, oraz po dostosowaniu, również lotów dalekodystansowych, nawet do Japonii.

    Fiat G.12
    Fiat G.12

    Pierwszy prototyp nowego samolotu, oznaczony jako G.12C (C od civile, czyli cywilny) został oblatany 15 października 1940 roku. Maszyna miała 20 m długości i 28,6 m rozpiętości skrzydeł. Masa startowa wynosiła 15 ton. Napęd stanowiły 3 silniki gwiazdowe Fiat A.74 RC.42 o mocy 800 KM każdy, zapewniające prędkość maksymalną 396 km/h i przelotową 308 km/h, oraz zasięg 2300 km. W wersji podstawowej samolot zabierał na pokład 14 pasażerów.

    Maszyna została przyjęta do eksploatacji w liniach lotniczych Avio Linee Italiane i skierowana do obsługi trasy między Mediolanem, Wenecję, Wiedniem i Budapesztem. W maju 1941 roku opracowano kolejną wersję maszyny, oznaczoną jako G.12T, przystosowaną do transportu 22 żołnierzy wraz z wyposażeniem. Planowano również kolejne wersje, w tym dalekodystansowe, ale trwająca wojna sprawiła, że prac nad tymi maszynami nie dokończono, ograniczając się do prototypów.

    Fiat G.12
    Fiat G.12

    Po zakończeniu II wojny światowej wznowiono produkcję G.12 w nieco unowocześnionych wersjach i kontynuowano ją do 1950 roku, budując łącznie 104 egzemplarze, w tym 50 maszyn w wersji G.12T. 19 stycznia 1947 roku oblatano natomiast wersję G.212. Maszyna była rozwinięciem modelu G.12 i różniła się większymi wymiarami i nowymi silnikami.

    Fiat G.212 miał 23 m długości i 29,3 m rozpiętości skrzydeł, maksymalna masa startowa wynosiła 17,5 tony. Napęd stanowiły trzy czternastocylindrowe silniki gwiazdowe Alfa Romeo 128, a później Pratt & Whitney R-1830-S1C3-G Twin Wasp o mocy 1065 KM każdy, zapewniające prędkość maksymalną 380 km/h i przelotową 300 km, oraz zasięg 3000 km. Samolot mógł zabrać na pokład 34 pasażerów.

    Fiat G.212
    Fiat G.212

    Produkcję wersji G.212 kontynuowano do 1950 roku, budując 19-26 maszyn w trzech podstawowych wersjach. Kilka maszyn przebudowano natomiast do wersji specjalistycznych dla wojska. Samoloty pasażerskie używane były przez włoskie linie lotnicze Ali Fiotte Riunite i Avio Linee Italiane, a kilka egzemplarzy trafiło do Egiptu, Francji oraz Kuwejtu. Włoskie siły powietrzne wykorzystywały 11 egzemplarzy G.212 do 1952 roku.

    Do naszych czasów przetrwał jeden Fiat G.212. Z racji tego, że samoloty te produkowano po II wojnie światowej, stały się one ostatnimi produkowanymi seryjnie włoskimi trzysilnikowymi samolotami pasażerskimi i wojskowymi.

    Fiat G.212
    Fiat G.212
    Fiat G.212 (fot. Ciro/Wikimedia Commons)
    Fiat G.212 (fot. Ciro/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleHuta Metali Nieżelaznych Szopienice
    Next Article Handley Page Hampden – „latająca walizka”
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.