W 1896 roku Gottlieb Daimler i Wilhelm Maybach zbudowali pierwszą na świecie prawdziwą ciężarówką – Daimler Motor Lastwagen. Zbudowano kilkadziesiąt egzemplarzy tych pojazdów w ciągu kilku lat.

Dokładnie 10 lat po pojawieniu się pierwszego samochodu (Benz Patent-Motorwagen w 1886 roku) Gottlieb Daimler i Wilhelm Maybach zaprezentowali czterokołową ciężarówkę Daimler Motor Lastwagen. Pojazd miał 4,5 m długości i 1,5 m szerokości oraz masie 2,5 tony, a ładowność wynosiła 1500 kg. Napęd stanowił dwucylindrowy, czterosuwowy silnik o pojemności 1,06 litra i mocy 4 KM zapewniający prędkość maksymalną 12 km/h. Kierownica miała formę obrotowego dysku. Hamulce mechaniczne zamontowano przy tylnych kołach. Same koła były stalowe.

Daimler Motor Lastwagen (fot. Wikimedia Commons)

Daimler Motor Lastwagen (fot. Wikimedia Commons)

Pojazd był pierwszą na świecie produkowaną seryjnie ciężarówką. Kosztowała 5200 marek, a pierwszy egzemplarz został sprzedany 1 października 1896 roku firmie British Motor Syndicate z Londynu. Pojazd miał zamontowany mocniejszy silnik o pojemności 1,53 litra i mocy 6 KM.

W kolejnych miesiącach Daimler-Motoren-Gesellschaft opracował kolejne wersje ciężarówki różniące się mocą silnika oraz ładownością od 1200 kg do 5000 kg. Dodatkowo różniły się również zabudową nadwozia. Do stycznia 1899 roku dostarczono 10 ciężarówek z nadwoziem skrzynkowym oraz 13 ciężarówek przystosowanych do transportu beczek z piwem.

Daimler Motor Lastwagen (fot. Martin Dürrschnabel)

Daimler Motor Lastwagen (fot. Martin Dürrschnabel)

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.