SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » CWL WZ-X – pierwszy polski samolot bojowy
    CWL WZ-X - pierwszy polski samolot bojowy
    CWL WZ-X - pierwszy polski samolot bojowy
    Artykuły

    CWL WZ-X – pierwszy polski samolot bojowy

    Michał BanachBy Michał Banach31 stycznia 2019Updated:5 lutego 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    W początkowym okresie swojego istnienia, Polskie Siły Powietrzne dysponowały głównie zdobycznym sprzętem lotniczym, który z czasem uzupełniono o maszyny eksportowe. Polskie władze chciały jednak jak najszybciej wprowadzić do uzbrojenia samoloty rodzimej konstrukcji. Pierwszym zaprojektowanym, ale niestety nie wprowadzonym do produkcji seryjnej polskim samolotem bojowym był CWL WZ-X z 1926 roku.

    W pierwszej połowie lat 20. polskie lotnictwo wojskowe korzystało wyłącznie z maszyn kupowanych zagranicą. O ile możliwe było dzięki temu pozyskiwanie nowoczesnych samolotów, wojsko chciało jak najszybciej wprowadzić do eksploatacji samoloty rodzimej konstrukcji, dzięki czemu możliwe byłoby projektowanie maszyn pod konkretne wymagania wojska polskiego.

    CWL WZ-X
    CWL WZ-X

    Pierwsze próby zaprojektowania takich maszyn w lubelskiej wytwórni ZM PI&L zakończyły się niepowodzeniem, ponieważ projekty nie zyskały akceptacji władz. W zaistniałej sytuacji zwrócono się do inż. Władysława Zalewskiego, mającego doświadczenie w projektowaniu samolotów bojowych dla rosyjskich sił powietrznych. W 1925 roku powołano specjalny zespół pod jego kierownictwem, którego zadaniem było opracowanie samolotu rozpoznawczego.

    W skład zespołu weszli oprócz inż. Zalewskiego również Jerzy Drzewiecki, Szczepan Grzeszczak, inż. Leopold Tarnowski, inż. Jerzy Kott, inż. Ignacy Naparstek, st. szer. Antoni Uszacki, P. Krzyżanowski i P. Lewkowiczówna. Oficjalnie prace nad nowym samolotem rozpoczęto 16 maja 1925 roku. Przebiegały one sprawnie, ale zostały przerwane w wyniku przewrotu majowego w 1926 roku. Po ich wznowieniu, pierwszy prototyp skierowano na próby naziemne, a 23 sierpnia 1926 roku przeprowadzono pierwszy lot samolotu, który otrzymał oznaczenie CWL WZ-X. Za sterami maszyny zasiadł por. pil. Kazimierz Kalina, a na stanowisku obserwatora zasiadł por. pil. Zbigniew Babiński.

    CWL WZ-X
    CWL WZ-X

    Próby wykazały, że samolot zachowuje się w powietrzu bardzo dobrze i po drobnych poprawkach wypadł lepiej od francuskiego Poteza XXV i nawet Breuget XIX. Mimo to nie zdecydowano się na rozpoczęcie produkcji seryjnej WZ-X, ponieważ wcześniej zamówiono znaczne ilości francuskich maszyn, w związku z czym polska konstrukcja nie była potrzebna.

    Mimo to zespół projektowy kontynuował prace, dzięki czemu powstały jeszcze trzy kolejne prototypy, z których czwarty otrzymał silnik gwiazdowy Gnome-Rhone 9 Ad o mocy 450 KM. W 1928 roku dwa WZ-X wzięły udział w Locie Małej Ententy i Polski, ale z powodu awarii nie ukończyły go. Wszystkie cztery maszyny przekazano do wojskowych szkół lotniczych, w których prawdopodobnie wykorzystywano je do 1939 roku. Ich dalszy los nie jest znany.

    CWL WZ-X
    CWL WZ-X

    CWL WZ-X był jednosilnikowym samolotem rozpoznawczym w układzie dwupłatowca o konstrukcji drewnianej. Osłona silnika wykonana była jednak z aluminium. Samolot miał 8,2 m długości i 11,3 m rozpiętości skrzydeł, a jego maksymalna masa startowa wynosiła 1915 kg. Napęd stanowił dwunastocylindrowy silnik Lorraine-Dietrich 12Eb o mocy 478 KM, zapewniający prędkość maksymalną 205 km/h i przelotową 180 km/h, oraz zasięg 800 km.

    Samolot uzbrojony był w jeden (niektóre źródła podają dwa) karabiny maszynowe Vickers kalibru 7,7 mm zamontowane na skrzydłach, oraz dwa karabiny maszynowe tego samego typu na obrotnicy obserwatora. Ponadto możliwe było przenoszenie lekkich bomb lotniczych.

    CWL WZ-X (fot. NAC)
    CWL WZ-X (fot. NAC)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleLatanie dronem – jak robić to zgodnie z prawem?
    Next Article Piąte urodziny SmartAge.pl!!!
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    D-1 Cykacz – pierwszy projekt Jerzego Dąbrowskiego

    16 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    1 sierpnia 20150

    Okręty podwodne typu Som

    Po wielkim sukcesie jakim był amerykański okręt podwodny USS Holland, wiele państw zaczęło zamawiać podobne…

    Artykuły
    8 czerwca 20190

    Trening obwodowy w domu dla początkujących – jaki sprzęt kupić?

    Wśród wielu rodzajów ćwiczeń, pomagających zredukować tkankę tłuszczową, w czołówce najbardziej popularnych, a zarazem najbardziej…

    Artykuły
    11 maja 20210

    Plymouth XNR – samochód, który przetrwał wojnę domową

    Plymouth XNR był jednym z kilku samochodów koncepcyjnych zaprojektowanych przez Virgila Exnera dla Chryslera i…

    Artykuły
    2 listopada 20155

    VA-25 Toilet Bomb – czyli wietnamska bomba sedesowa

    Podczas Wojny w Wietnamie amerykanie wykorzystywali bardzo wiele różnych rodzajów uzbrojenia. Od napalmu, przez różnego…

    Artykuły
    30 czerwca 20190

    Most Bodie Creek – opuszczony most wiszący na Falklandach

    Zbudowany w 1925 roku na Falklandach most Bodie Creek (znany również jako Bodie Creek Suspension…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.