W latach 20. i 30. lotnictwo i motoryzacja rozwijały się równolegle i bardzo często konstruktorzy korzystali z wzajemnych doświadczeń związanych z budową zarówno samolotów jak i samochodów. Przykładem konstruktora, który połączył w niecodzienny sposób swoją wiedzę lotniczą z motoryzacją, był Glenn Curtiss. Efektem jego prac był nietypowy pojazd Curtiss Aerocar.
Glenn Curtiss
Glenn Curtiss urodził się 21 maja 1878 roku w Hammondsport w USA. Początkowo interesował się rowerami i motocyklami, ale wraz z nadejściem XX wieku, podobnie jak Bracia Wright, zainteresował się lotnictwem. Początkowo konstruował pojedyncze samoloty, z czasem przechodząc do produkcji małoseryjnej. W 1916 roku powołał firmę Curtiss Aeroplane and Motor Company, która pomogła my w wdrażaniu w życie jego nowatorskich pomysłów lotniczych.
Jeszcze przed wybuchem I wojny światowej Curtiss aktywnie wspierał min. pierwsze próby startu samolotu z pokładu okrętu. W 1929 roku doszło do połączenia zakładów Curtissa z zakładami Braci Wright. Tak powstała firma Curtiss-Wright, istniejąca do dzisiaj.
Glenn Curtiss zmarł 23 lipca 1930 roku. Wcześniej jednak stworzył nietypowy pojazd, dla wszystkich podróżujących po USA – Aerocar.
Curtiss Aerocar
Pierwszy Aerocar Curtiss stworzył w 1928 roku. W kolejnych latach, aż do swojej śmierci zaprojektował kilka pojazdów tego typu. W latach 30. wielu fanów motoryzacji zaczęło zamawiać specjalnie budowane dla nich pojazdy tego typu, projektowane pod ich wymagania.
Czym był Aerocar? Czymś w rodzaju luksusowej przyczepy kempingowej, ale znacznie większej niż znane nam blaszane wytłoczki stojące na polach kempingowych. Przyczepy były budowane na zamówienie, a ich wnętrza był bogato wyposażone. Same przyczepy miały wiele przeszkleń a do ich konstrukcji wykorzystywano technologie lotnicze.
Każdy Aerocar był inny. Różniły się nie tylko przyczepy i ich wnętrza, ale również samochody, które przerabiano do ich holowania. Wykorzystywano zarówno samochody osobowe jak i sportowe, a jeśli trzeba było to również ciężarówki.
Wyposażenie przyczep mogło składać się z kompletów wypoczynkowych, kuchni, jadalni czy też nawet toalety. Oprócz tego często montowano klimatyzację, a nawet wewnętrzny telefon, pozwalający na kontakt z kierowcą. Były również wersje transportowe, przeznaczone tylko i wyłącznie do przewożenia większej ilości pasażerów.
Ze względu na unikatowy charakter tych pojazdów, ciężko je sklasyfikować. Najwięcej wiadomo o Aerocarach, które przetrwały do dzisiejszych czasów. Jest ich jednak bardzo mało.
Aerocar 1938 REO Tractor
Jednym z ciekawszych Aerocarów jest zbudowany w 1938 Aerocar REO Tractor. Powstały przynajmniej dwa takie pojazdy. Pierwszy z nich powstał na zamówienie Huberta Eatona. Drugi wykorzystywał Augustus Post. Oba pojazdy posiadały długie i przestronne przyczepy z przeszkleniami pozwalającymi na oglądanie drogi. Do holowania wykorzystano specjalnie zbudowane aerodynamiczne ciężarówki.
Napęd stanowił silnik White flat-12, zamieniony w 1953 roku na diesla Cummis V6 o mocy 360 KM. Powodem zmiany było zużycie oryginalnego silnika.
Jeden z tych pojazdów wykorzystywano podobno do 1991 roku. Obecnie znajduje się w Peterson Museum w Los Angeles.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.