W latach 20. i 30. lotnictwo i motoryzacja rozwijały się równolegle i bardzo często konstruktorzy korzystali z wzajemnych doświadczeń związanych z budową zarówno samolotów jak i samochodów. Przykładem konstruktora, który połączył w niecodzienny sposób swoją wiedzę lotniczą z motoryzacją, był Glenn Curtiss. Efektem jego prac był nietypowy pojazd Curtiss Aerocar.

Glenn Curtiss

Glenn Curtiss urodził się 21 maja 1878 roku w Hammondsport w USA. Początkowo interesował się rowerami i motocyklami, ale wraz z nadejściem XX wieku, podobnie jak Bracia Wright, zainteresował się lotnictwem. Początkowo konstruował pojedyncze samoloty, z czasem przechodząc do produkcji małoseryjnej. W 1916 roku powołał firmę Curtiss Aeroplane and Motor Company, która pomogła my w wdrażaniu w życie jego nowatorskich pomysłów lotniczych.

Eugen Ely startujący z pokładu lekkiego krążownika USS Birmingham - 14 listopada 1910 roku

Eugen Ely startujący z pokładu lekkiego krążownika USS Birmingham – 14 listopada 1910 roku

Jeszcze przed wybuchem I wojny światowej Curtiss aktywnie wspierał min. pierwsze próby startu samolotu z pokładu okrętu. W 1929 roku doszło do połączenia zakładów Curtissa z zakładami Braci Wright. Tak powstała firma Curtiss-Wright, istniejąca do dzisiaj.

Glenn Curtiss zmarł 23 lipca 1930 roku. Wcześniej jednak stworzył nietypowy pojazd, dla wszystkich podróżujących po USA – Aerocar.

Aerocar wykorzystywany w szkole Todd School for Buys. Do holowania wykorzystano tu Hudsona z 1929 roku

Aerocar wykorzystywany w szkole Todd School for Buys. Do holowania wykorzystano tu Hudsona z 1929 roku

Curtiss Aerocar

Pierwszy Aerocar Curtiss stworzył w 1928 roku. W kolejnych latach, aż do swojej śmierci zaprojektował kilka pojazdów tego typu. W latach 30. wielu fanów motoryzacji zaczęło zamawiać specjalnie budowane dla nich pojazdy tego typu, projektowane pod ich wymagania.

Prawdopodobnie jest to pierwszy Aerocar Curtissa (albo jeden z pierwszych). Dostępne informacje sugerują, że powstał w 1919 roku

Prawdopodobnie jest to pierwszy Aerocar Curtissa (albo jeden z pierwszych). Dostępne informacje sugerują, że powstał w 1919 roku

Czym był Aerocar? Czymś w rodzaju luksusowej przyczepy kempingowej, ale znacznie większej niż znane nam blaszane wytłoczki stojące na polach kempingowych. Przyczepy były budowane na zamówienie, a ich wnętrza był bogato wyposażone. Same przyczepy miały wiele przeszkleń a do ich konstrukcji wykorzystywano technologie lotnicze.

Aerocar z lat 1929-1930 wykorzystywany przez firmę Fostoria Glass Company. Do holowania wykorzystywany był Buick Sport Coupe. Tym co wyróżnia to zdjęcie są koła przyczepy o podobnym wyglądzie do samochodowych (fot. theoldmotor.com)

Aerocar z lat 1929-1930 wykorzystywany przez firmę Fostoria Glass Company. Do holowania wykorzystywany był Buick Sport Coupe. Tym co wyróżnia to zdjęcie są koła przyczepy o podobnym wyglądzie do samochodowych (fot. theoldmotor.com)

Każdy Aerocar był inny. Różniły się nie tylko przyczepy i ich wnętrza, ale również samochody, które przerabiano do ich holowania. Wykorzystywano zarówno samochody osobowe jak i sportowe, a jeśli trzeba było to również ciężarówki.

Aerocar z 1929 roku sfotografowany gdzieś na Florydzie. Do holowania wykorzystano samochód Hudson Coupe

Aerocar z 1929 roku sfotografowany gdzieś na Florydzie. Do holowania wykorzystano samochód Hudson Coupe

Wyposażenie przyczep mogło składać się z kompletów wypoczynkowych, kuchni, jadalni czy też nawet toalety. Oprócz tego często montowano klimatyzację, a nawet wewnętrzny telefon, pozwalający na kontakt z kierowcą. Były również wersje transportowe, przeznaczone tylko i wyłącznie do przewożenia większej ilości pasażerów.

Aerocar wykorzystywany przez firmę McLennan, McFeely and Prior. Wykorzystywano go jako samochód pokazowy. Do holowania tej przyczepy wykorzystano samochód Buick Century Coupe z 1947 roku (fot. theoldmotor.com)

Aerocar wykorzystywany przez firmę McLennan, McFeely and Prior. Wykorzystywano go jako samochód pokazowy. Do holowania tej przyczepy wykorzystano samochód Buick Century Coupe z 1947 roku (fot. theoldmotor.com)

Ze względu na unikatowy charakter tych pojazdów, ciężko je sklasyfikować. Najwięcej wiadomo o Aerocarach, które przetrwały do dzisiejszych czasów. Jest ich jednak bardzo mało.

Nietypowy Aerocar z 1937 roku wykorzystywany przez Public Health Service. Wyposażono go w sprzęt medyczny a do holowania wykorzystano Pontiaca z 1937 roku.

Nietypowy Aerocar z 1937 roku wykorzystywany przez Public Health Service. Wyposażono go w sprzęt medyczny a do holowania wykorzystano Pontiaca z 1937 roku.

Aerocar 1938 REO Tractor

Jednym z ciekawszych Aerocarów jest zbudowany w 1938 Aerocar REO Tractor. Powstały przynajmniej dwa takie pojazdy. Pierwszy z nich powstał na zamówienie Huberta Eatona. Drugi wykorzystywał Augustus Post. Oba pojazdy posiadały długie i przestronne przyczepy z przeszkleniami pozwalającymi na oglądanie drogi. Do holowania wykorzystano specjalnie zbudowane aerodynamiczne ciężarówki.

Napęd stanowił silnik White flat-12, zamieniony w 1953 roku na diesla Cummis V6 o mocy 360 KM. Powodem zmiany było zużycie oryginalnego silnika.

Jeden z tych pojazdów wykorzystywano podobno do 1991 roku. Obecnie znajduje się w Peterson Museum w Los Angeles.

 

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.