SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Curtis Aerocar
    Curtis Aerocar
    Curtis Aerocar
    Artykuły

    Curtis Aerocar

    Michał BanachBy Michał Banach18 sierpnia 2015Updated:17 maja 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    W latach 20. i 30. lotnictwo i motoryzacja rozwijały się równolegle i bardzo często konstruktorzy korzystali z wzajemnych doświadczeń związanych z budową zarówno samolotów jak i samochodów. Przykładem konstruktora, który połączył w niecodzienny sposób swoją wiedzę lotniczą z motoryzacją, był Glenn Curtiss. Efektem jego prac był nietypowy pojazd Curtiss Aerocar.

    Glenn Curtiss

    Glenn Curtiss urodził się 21 maja 1878 roku w Hammondsport w USA. Początkowo interesował się rowerami i motocyklami, ale wraz z nadejściem XX wieku, podobnie jak Bracia Wright, zainteresował się lotnictwem. Początkowo konstruował pojedyncze samoloty, z czasem przechodząc do produkcji małoseryjnej. W 1916 roku powołał firmę Curtiss Aeroplane and Motor Company, która pomogła my w wdrażaniu w życie jego nowatorskich pomysłów lotniczych.

    Eugen Ely startujący z pokładu lekkiego krążownika USS Birmingham - 14 listopada 1910 roku
    Eugen Ely startujący z pokładu lekkiego krążownika USS Birmingham – 14 listopada 1910 roku

    Jeszcze przed wybuchem I wojny światowej Curtiss aktywnie wspierał min. pierwsze próby startu samolotu z pokładu okrętu. W 1929 roku doszło do połączenia zakładów Curtissa z zakładami Braci Wright. Tak powstała firma Curtiss-Wright, istniejąca do dzisiaj.

    Glenn Curtiss zmarł 23 lipca 1930 roku. Wcześniej jednak stworzył nietypowy pojazd, dla wszystkich podróżujących po USA – Aerocar.

    Aerocar wykorzystywany w szkole Todd School for Buys. Do holowania wykorzystano tu Hudsona z 1929 roku
    Aerocar wykorzystywany w szkole Todd School for Buys. Do holowania wykorzystano tu Hudsona z 1929 roku

    Curtiss Aerocar

    Pierwszy Aerocar Curtiss stworzył w 1928 roku. W kolejnych latach, aż do swojej śmierci zaprojektował kilka pojazdów tego typu. W latach 30. wielu fanów motoryzacji zaczęło zamawiać specjalnie budowane dla nich pojazdy tego typu, projektowane pod ich wymagania.

    Prawdopodobnie jest to pierwszy Aerocar Curtissa (albo jeden z pierwszych). Dostępne informacje sugerują, że powstał w 1919 roku
    Prawdopodobnie jest to pierwszy Aerocar Curtissa (albo jeden z pierwszych). Dostępne informacje sugerują, że powstał w 1919 roku

    Czym był Aerocar? Czymś w rodzaju luksusowej przyczepy kempingowej, ale znacznie większej niż znane nam blaszane wytłoczki stojące na polach kempingowych. Przyczepy były budowane na zamówienie, a ich wnętrza był bogato wyposażone. Same przyczepy miały wiele przeszkleń a do ich konstrukcji wykorzystywano technologie lotnicze.

    Aerocar z lat 1929-1930 wykorzystywany przez firmę Fostoria Glass Company. Do holowania wykorzystywany był Buick Sport Coupe. Tym co wyróżnia to zdjęcie są koła przyczepy o podobnym wyglądzie do samochodowych (fot. theoldmotor.com)
    Aerocar z lat 1929-1930 wykorzystywany przez firmę Fostoria Glass Company. Do holowania wykorzystywany był Buick Sport Coupe. Tym co wyróżnia to zdjęcie są koła przyczepy o podobnym wyglądzie do samochodowych (fot. theoldmotor.com)

    Każdy Aerocar był inny. Różniły się nie tylko przyczepy i ich wnętrza, ale również samochody, które przerabiano do ich holowania. Wykorzystywano zarówno samochody osobowe jak i sportowe, a jeśli trzeba było to również ciężarówki.

    Aerocar z 1929 roku sfotografowany gdzieś na Florydzie. Do holowania wykorzystano samochód Hudson Coupe
    Aerocar z 1929 roku sfotografowany gdzieś na Florydzie. Do holowania wykorzystano samochód Hudson Coupe

    Wyposażenie przyczep mogło składać się z kompletów wypoczynkowych, kuchni, jadalni czy też nawet toalety. Oprócz tego często montowano klimatyzację, a nawet wewnętrzny telefon, pozwalający na kontakt z kierowcą. Były również wersje transportowe, przeznaczone tylko i wyłącznie do przewożenia większej ilości pasażerów.

    Aerocar wykorzystywany przez firmę McLennan, McFeely and Prior. Wykorzystywano go jako samochód pokazowy. Do holowania tej przyczepy wykorzystano samochód Buick Century Coupe z 1947 roku (fot. theoldmotor.com)
    Aerocar wykorzystywany przez firmę McLennan, McFeely and Prior. Wykorzystywano go jako samochód pokazowy. Do holowania tej przyczepy wykorzystano samochód Buick Century Coupe z 1947 roku (fot. theoldmotor.com)

    Ze względu na unikatowy charakter tych pojazdów, ciężko je sklasyfikować. Najwięcej wiadomo o Aerocarach, które przetrwały do dzisiejszych czasów. Jest ich jednak bardzo mało.

    Aerocar prawdopodobnie z 1938 roku
    Aerocar prawdopodobnie z 1938 roku
    Curtiss Aerocar przed łodzią latającą Sikorsky S-40 - zdjęcie wykonano po 1931 roku
    Curtiss Aerocar przed łodzią latającą Sikorsky S-40 – zdjęcie wykonano po 1931 roku
    Curtiss Aerocar z 1938 roku, zbudowany w Los Angeles przez Standard Carriage Works dla Coral Gables FL. Ciężarówka Chevroleta wykorzystywana do holowania przyczepy powstała na specjalne zamówienie
    Curtiss Aerocar z 1938 roku, zbudowany w Los Angeles przez Standard Carriage Works dla Coral Gables FL. Ciężarówka Chevroleta wykorzystywana do holowania przyczepy powstała na specjalne zamówienie
    Curtiss Aerocar z 1938 roku, zbudowany w Los Angeles przez Standard Carriage Works dla Coral Gables FL. Ciężarówka Chevroleta wykorzystywana do holowania przyczepy powstała na specjalne zamówienie - stan współczesny
    Curtiss Aerocar z 1938 roku, zbudowany w Los Angeles przez Standard Carriage Works dla Coral Gables FL. Ciężarówka Chevroleta wykorzystywana do holowania przyczepy powstała na specjalne zamówienie – stan współczesny
    Nietypowy Aerocar z 1937 roku wykorzystywany przez Public Health Service. Wyposażono go w sprzęt medyczny a do holowania wykorzystano Pontiaca z 1937 roku.
    Nietypowy Aerocar z 1937 roku wykorzystywany przez Public Health Service. Wyposażono go w sprzęt medyczny a do holowania wykorzystano Pontiaca z 1937 roku.

    Aerocar 1938 REO Tractor

    Jednym z ciekawszych Aerocarów jest zbudowany w 1938 Aerocar REO Tractor. Powstały przynajmniej dwa takie pojazdy. Pierwszy z nich powstał na zamówienie Huberta Eatona. Drugi wykorzystywał Augustus Post. Oba pojazdy posiadały długie i przestronne przyczepy z przeszkleniami pozwalającymi na oglądanie drogi. Do holowania wykorzystano specjalnie zbudowane aerodynamiczne ciężarówki.

    Napęd stanowił silnik White flat-12, zamieniony w 1953 roku na diesla Cummis V6 o mocy 360 KM. Powodem zmiany było zużycie oryginalnego silnika.

    Jeden z tych pojazdów wykorzystywano podobno do 1991 roku. Obecnie znajduje się w Peterson Museum w Los Angeles.

    Aerocar 1938 REO Tractor
    Aerocar 1938 REO Tractor
    Aerocar 1938 REO Tractor
    Aerocar 1938 REO Tractor
    Aerocar 1938 REO Tractor
    Aerocar 1938 REO Tractor

     

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePrzypadkowa historia mikrofalówki
    Next Article Ciężarówka Coca Coli z 1931 roku – zdjęcie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Zaginiony koncepcyjny Oldsmobile Golden Rocket

    2 stycznia 20233 Mins Read

    Curtiss SO3C Seamew – latająca krowa

    5 grudnia 20223 Mins Read

    Parnaíba – wiekowy brazylijski monitor rzeczny

    6 listopada 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    1 sierpnia 20150

    Okręty podwodne typu Som

    Po wielkim sukcesie jakim był amerykański okręt podwodny USS Holland, wiele państw zaczęło zamawiać podobne…

    Artykuły
    8 czerwca 20190

    Trening obwodowy w domu dla początkujących – jaki sprzęt kupić?

    Wśród wielu rodzajów ćwiczeń, pomagających zredukować tkankę tłuszczową, w czołówce najbardziej popularnych, a zarazem najbardziej…

    Artykuły
    11 maja 20210

    Plymouth XNR – samochód, który przetrwał wojnę domową

    Plymouth XNR był jednym z kilku samochodów koncepcyjnych zaprojektowanych przez Virgila Exnera dla Chryslera i…

    Artykuły
    2 listopada 20155

    VA-25 Toilet Bomb – czyli wietnamska bomba sedesowa

    Podczas Wojny w Wietnamie amerykanie wykorzystywali bardzo wiele różnych rodzajów uzbrojenia. Od napalmu, przez różnego…

    Artykuły
    30 czerwca 20190

    Most Bodie Creek – opuszczony most wiszący na Falklandach

    Zbudowany w 1925 roku na Falklandach most Bodie Creek (znany również jako Bodie Creek Suspension…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.